تبیان، دستیار زندگی

علت منع از ازدواج با غیر مسلمان

چرا مرد مسلمان نمى تواند با زنى كه غیرمسلمان یا غیر اهل كتاب است ازدواج كند و همچنین چرا نمى تواند با اهل كتاب ازدواج دائمى كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ازدواج با غیر مسلمان
ممنوعیت یا محدودیت ازدواج با بیگانگان از احكامى است كه در همه شرایع الهى و حتّى در قوانین حقوقى بسیارى كشورها با تفاوت هاى اندكى وجود دارد.
از بین ادیان آسمانى، آیین یهود سخت تر از دیگر ادیان است و در بخش هاى مختلفى از كتاب تورات با شدیدترین لحن یهودیان را از ازدواج با بیگانگان منع كرده و آن را ازگناهان كبیره معرفى نموده است.
البته از نظر اسلام، گرایش هاى نژادى و ناسیونالیستى ملاك ممنوعیت ازدواج نیست، اما اصالت اعتقادى و تقواى الهى و حفظ اصالت هاى خانوادگى ملاك هاى مهم در ازدواج است ازدواج با بیگانگان در فقه اسلام و سایر شرایع الهى، محمد ابراهیمى، دفتر تبلیغات اسلامى، ص 32-33.. هم چنان كه در بخشى از آیه سوره بقره مى خوانیم «و با زنان مشرك و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نكنید... آن ها دعوت به سوى آتش مى كنند و خدا دعوت به بهشت...».
از این بخش آیه سه نكته در مورد ممنوعیت ازدواج با بیگانگان فهمیده مى شود.
1. ازدواج پایه اصلى تكثیر نسل و پرورش و تربیت فرزندان و گسترش جامعه است و محیط تربیتى خانواده در سرنوشت فرزندان، فوق العاده مؤثر است بدیهى است كه ازدواج با بیگانگان در سوق دادن فرزندان به اعتقادات نادرست نقش اساسى را بازى كند زیرا مادران به لحاظ احساسات و عواطف در جهت دهى افكار و دل بستگى هاى آنان بسیار تأثیرگذار هستند.
2. شرك، ریشه انواع انحراف ها و در واقع آتش سوزانى است، هم در این دنیا و هم در آخرت لذا اسلام اجازه نمى دهد كه مسلمانان، خود یا فرزندانشان را در این، آتش بیفكنند.
3. مشركان كه افراد بیگانه از اسلامند اگر از طریق ازدواج به خانه هاى مسلمانان، راه یابند، جامعه اسلامى گرفتار هرج و مرج و دشمنان داخلى مى شود.تفسیر نمونه، آیةاللَّه مكارم شیرازى، ج 2، ص 133.
روشن است كه علل یاد شده در ممنوعیت ازدواج با مشركان در اهل كتاب با شدت كمترى وجود دارد از این رو به مردان مسلمان اجازه عقد موقّت با زنان اهل كتاب داده شد. امّا ازدواج دائم ممنوع است. چنان چه در ازدواج موقت نیز تنها ازدواج مرد مسلمان با زن اهل كتاب تجویز شده اما ازدواج زن مسلمان با مرد اهل كتاب حتى به طور موقت نیز ممنوع است. زیرا زنان در مسائل اعتقادى بیشتر از مردان اثرپذیرند.
4. چه بسا همین شرط اعتقاد به اسلام، خود یك راه براى دعوت به سوى دین حق باشد.

منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .