تبیان، دستیار زندگی

خوانندگی زنان

صدای خوب زن یك نعمت است. چرا در اسلام برای آن محدودیت قراد داده شده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 خوانندگی  زنان
خوانندگی زنان
انسان‏ها در نهاد خویش به صداى خوش میل دارند و گوش دادن آن نیز موجب تلطیف روح انسان مى‏شود. اما گاهى همین نعمت خدادادى مفاسدى را به همراه دارد. بدیهى است كه در چنین مواردى خواندن یا گوش دادن آن نه تنها مطلوب نیست بلكه حرمت هم خواهد داشت. صداى زیباى زنان، براى مردان انگیزش شهوانى داشته و مفاسدى را به دنبال خواهد داشت. بدیهى است كه در چنین موردى براى جلوگیرى از مفاسد و در واقع جلوگیرى از سوء استفاده از این نعمت در اسلام، محدودیت‏هایى وضع شده است. پس این محدودیت‏ها نه تنها خلاف عقل نیست بلكه كاملاً مطابق عقل است؛ زیرا از نعمت داده شده، استفاده صحیح نمى‏شود و در جهت خلاف حكمت از آن بهره گرفته مى‏شود.
شایان توجه است كه در حرمت موسیقى، ترانه‏هاى غنایى و طرب‏انگیز و لهوى، میان زن و مرد تفاوتى نیست. آهنگ بیان كلمات نیز مهم است؛ لذا اگر قرآن را نیز به شكل غنا و طرب‏انگیز بخوانند حرام است.

البته صداى مردان با زنان تفاوت دارد، صداى مردان به طور مشخص از صداى زنان بم‏تر است و صداى زنان مهیّج است. مردان از سه سطح تقابلى، زیر و بمى آهنگى برخوردارند، در حالى كه زنان داراى چهار سطح‏اند و این خود سبب مى‏شود كه به راحتى احساسات و عواطف گوناگون را ابراز و دیگران را تحت تأثیر قرار دهند.سید هادى حسینى، فصلنامه كتاب نقد، ش 17، ص 168
از آنجا كه آستانه دید و شنوایى مردان به جنس مخالف حسّاس است؛ از این رو محدودیت‏هاى شدیدترى در خواندن و حتى صحبت كردن براى زنان قرار داده شده است.
قرآن كریم، براى همسران پیامبر توصیه مى‏كند كه جدى و خشك و معمولى سخن گویند و با تعابیر تحریك آمیز كه گاه كشش خاصى دارد صحبت نكنند، مبادا كه افراد، مریض‏القلب به فكر شهوت بیفتند:
«یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» احزاب 33، آیه 32 ؛
«اى همسران پیامبر، شما مانند هیچ یك از زنان [دیگر ]نیستند، اگر سر پروا دارید، پس به ناز سخن مگویید تا آنكه در دلش بیمارى است طمع ورزد، و گفتارى شایسته گویید».
از این آیه پیداست، اسلام در مسایل مربوط به عفّت عمومى سخت‏گیر و موشكاف است محدودیت‏هایى كه در این باب هست براى حفظ سلامتى روحى و معنوى زن است كه مستلزم سلامت مرد و در نتیجه سلامت همه جامعه
مى‏باشد و مراعات نكردن این حدود، نه تنها سلامت معنوى زن؛ بلكه، سلامت معنوى همه جامعه را تهدید مى‏كند.
از نكات یاد شده، معلوم مى‏شود. حتّى بر فرض اینكه معلومات و تحقیقات ما درباره موسیقى به حدّى رسید كه اثبات كردیم موسیقى بر دو نوع مشروع و غیرمشروع (لهوى) تقسیم مى‏گردد، باز هم باید در حركت انسان در مرز این دو نوع احتیاط كنیم، زیرا جاذبیت موسیقى - به ویژه همراه با صداى زن - همواره رو به سوى منطقه ممنوعه مى‏باشد.
 
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .