تبیان، دستیار زندگی

کتابچه برند

کتابچه برند سندی است شامل عناصر برند که استانداردها و خطوط راهنمای کلی مربوط به برند را بیان می کند. کتابچه برند، مجموعه ای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سؤال پاسخ می دهد: «برند شما چطور و چه کار می کند؟»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتابچه برند
بسیاری از شرکت های بین المللی برای برندهای خود برندبوک یا کتابچه برند تهیه و نگهداری می کنند، اما با مراجعه به برخی از سازمان های دولتی و خصوصی در ایران متوجه می شویم که بسیاری از برندهای مطرح ایرانی دارای برندبوک نیستند.

تعریف برندبوک
کتابچه برند (Brand Book) سندی است شامل عناصر برند (Brand Elements) که استانداردها و خطوط راهنمای کلی (Guidelines) مربوط به برند را بیان می کند.
کتابچه برند، مجموعه ای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سؤال پاسخ می دهد: «برند شما چطور و چه کار می کند؟»
برندبوک ممکن است بر اساس مقتضیات سازمانی سندی طولانی و چند صد صفحه ای باشد یا آنکه صرفا در قالب چند صفحه تدوین شود، اما معمولا قالب کلی این سند مشابه است. تدوین این سند موجب ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در کلیه فعالیت های برندینگ و مارکتینگ (از قبیل تبلیغات ، روابط عمومی و ارتباط با مشتریان) می شود و حس انسجام در شخصیت و تصویر برند را نزد مشتریان تقویت می کند.

چرا کتابچه برند مهم است؟
هر شرکت و سازمانی برای اطمینان از اینکه پیام برند از طریق تمام فعالیت های بازاریابی و کانال های ارتباطی اش به صورت یکسان بیان می شود، نیازمند برند بوک یا همان کتابچه برند است. همچنین برای اطمینان از اینکه تمام محتوای بصری فعالیت های برند در ارتباطات و بازاریابی و درهنگام بیان هویت برند، یکپارچه لحاظ شوند. (یعنی هر آنچه مخاطب از برند می بیند و دریافت می کند. )
کتابچه برند با توجه به دو نکته فوق به تیم نوآوری و خلاقیت و برندینگ کمک می کند تا بتوانند فعالیت های جدید بازاریابی و متنوع برندینگ را با تمرکز بر المان های اصلی برند، به گونه ای لحاظ کنند که با هسته برند هم راستا باشد و هویت برند دچار تغییر نشود.
مرور برندبوک در درون سازمان نیز موجب می شود که کارکنان برند، دیدی هم راستا و درکی تقریبا مشابه در مورد برند داشته باشند.
دفترچه برند به تیم برندینگ شرکت در هنگام برون سازی برخی از فعالیت های برند به آژانس های بازاریابی کمک می کند، چرا که تیم های بازاریابی با صرف زمان کمتری، با هسته برند و نوع استراتژی های آن آشنا خواهند شد.

برند بوک شامل چه مواردی است؟
کتابچه برند شامل موارد زیر است:
- نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برندتان
- واژه شناسی برند (Brand Terminology)
- لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح آن، که چرا این لوگو؟ چرا این شعار؟)
- مثال هایی از حالت صحیح و نادرست لوگوی شما - رنگ برند شما
- فونت اختصاصی برند
- کارت ویزیت، روش طراحی آن و مفاهیم درون آن

کتابچه برند برای چه کسانی در شرکت لازم است؟
کتابچه برند که حاوی تمام استانداردهای اصلی برند است، می تواند برای تمام کسانی که به نوعی با برند مذکور سروکار دارند، مفید باشد. از کارکنان شرکت گرفته تا اعضای دپارتمان بازاریابی و برندینگ، طراحان وب، تیم تحقیق و توسعه، و تیم های بازاریابی هم یار با برند در فعالیت های تبلیغاتی.

بهترین زمان برای نوشتن برند بوک
بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانی ا ست که توسط یک آژانس برندینگ، هم زمان با آغاز فعالیت های آژانس بازاریابی (که با آن کار می کنید) و هم زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیت های شما یکپارچگی بیشتری خواهند داشت.

چه کسانی می توانند در تهیه کتابچه برند نقش داشته باشند؟
دپارتمان بازاریابی و برندینگ با توجه به نظرات تیم مدیریت در تهیه، تدوین، بازنگری و توسعه کتابچه برند بیشترین نقش را در تهیه آن دارند. گاهی برای توسعه و بهبود استانداردهای برندبوک از مشاوران بازاریابی و یا شرکت های بازاریابی نیز دعوت به همکاری می شود، چراکه گاهی نحوه تحلیل و نگرش آنها با توجه به تجربیات و همکاری با سایر برندها در این زمینه موجب می شود که نکاتی ارزنده که از دید تیم بازاریابی برند در داخل شرکت به دور مانده را یادآوری شود که می تواند در توسعه و بهبود برند و فعالیت های آتی آن بسیار مؤثر باشد.

مزیت های رقابتی برند در کتابچه برند
مزیت های رقابتی یک برند، یکی از موارد مهمی است که در تعیین و اجرای استراتژی های برندینگ یک شرکت نقش مهمی دارند و به توانمندی های برند در مقایسه با رقبایش و نحوه بیان این نقاط قوت در پیام برند به وضوح و با جزییات در کتابچه برند پرداخته می شود.

سخن آخر
برندبوک همانند هر سند دیگری در سازمان نیازمند ارزیابی و تعدیل به صورت دوره ای است. محتوا و میزان ورود به جزییات نیز بستگی به ضرورت های سازمانی دارد. به طور کلی هرچه این سند دقیق تر تدوین و اجرا شود تصویر منسجم تری از برند در ذهن مشتریان نقش خواهد بست، اما بهتر است از ورود به جزییات غیر ضروری به خصوص مواردی که در بازه های زمانی کوتاه تغییر می یابند اجتناب شود. با توجه به اهمیت برندبوک در برقراری ارتباطات بازاریابی یکپارچه(IMC) پیشنهاد می کنیم اگر دارای دانش و تجربه کافی در زمینه مباحث مارکتینگ نیستید حتما از وجود یک مشاور حرفه ای بهره بگیرید.

منبع: bigwallet