تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به 5 فیلم کودک که بتازگی روی پرده رفتند

کودکانه های پاییزی

در سه ماهه سوم سال فیلم های قهرمانان كوچك، شكلاتی، حقه باز دم دراز، پینوکیو، عاموسردار و رییسعلی و انیمشین راز سیاوش رنگ پرده دیدند و هنوز اكران برخی ادامه دارد. در این گزراش نگاهی داریم به فیلم های كودك فصل پاییز.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکلاتی
 

قهرمانان كوچك


از معدود دفعاتی است که یک فیلم کودک در سرگروه اکران می شود. اعتماد به «قهرمانان کودک» خیلی زود جواب داد و فروش آن سیر صعودی گرفت. فیلم در نهایت به فروش 2 میلیارد و 450 میلیون تومانی دست یافت  که برای یک فیلم کودک رقم خوبی است. فیلم حسین قناعت ساده و روان است و منطبق با ذائقه کودک ایرانی ساخته شده. نکته ویژه تر فیلم تزریق حس قهرمانی و خودباوری به بچه ها است که سینمای کودک بیش از همیشه به آن نیاز دارد. قناعت چند تجربه موفق پشت سر گذاشته و حالا می داند چطور بچه ها را سرگرم کند. نباید از تلاش برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری و دیگر بازیگران فیلم از جمله بازیگران خردسالش چشم پوشید.

حقه باز دم دراز


علی رضا محمودزاده در نخستین تجربه كارگردانی بلند، سراغ یك فیلم كودك رفت كه حاصلش شد حقه باز دم دراز. فروش 465 میلیون تومانی فیلم از دو جنبه قابل بررسی است. ابتدا به ساكن، چنین فروشی نمی تواند مایه تفاخر برای یك فیلم باشد اما وقتی فروش دیگر فیلم ها را می بینیم معترف می شویم حقه باز دم دراز فراتر از انتظار ظاهر شده. سحر ولدبیگی تنها بازیگر مطرح این فیلم عروسكی است. اگر كارگردان سراغ چند چهره مطرح می رفت حتما گیشه فیلمش پررونق تر می بود. از نظر كیفی اما علی رضا محمودزاده نمره قبولی می گیرد؛ او فیلی سرگرم كننده برای بچه ها ساخته و حواسش به المان های سینمای كودك بوده است.

 شكلاتی


در حالی هفته پیش از سرگروه کنار گذاشته شد که بعد از چهار هفته، فقط سی صد و 50  میلیون تومان فروش داشته است. قبل از اکران، امید زیادی به موفقیت «شکلاتی» می رفت؛ بویژه آن که موفقیت«قهرمانان کوچک» راه را برای استقبال از این فیلم کودکانه هموار کرده بود. صاحبان فیلم،دلیل اصلی ناکامی«شکلاتی»را عدم حمایت از آن می دانند و معتقدند آموزش و پرورش می توانست با خرید بلیت به رونق گیشه فیلم کمک کند. حتما فیلم های کودکانه به چنین تمهیدهایی نیاز دارند اما در وهله اول باید کیفیت خود فیلم بالا باشد. سهیل موفق در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند، نتوانست اثری قابل قبول ارئه دهد و «شکلاتی» از ضعف های زیادی رنج می برد. مهم ترین مشکل فیلم، قصه ضعیف آن است.

پینوکیو، عاموسردار و رییسعلی


آن ها كه فیلم پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی را در جشنواره كودك دیده اند معتقدند اثری با كیفیت است كه استاندارهای سینمای كودك را بخوبی رعایت كرده. می پرسید پس چرا فیلم كمتر از سی میلیون تومان فروش داشته؟ به این دلیل كه فقط در چند شهر اكران شده و حتی در تهران سانس و سالن ندارد. پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی به کار گردانی سید رضا صافی جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم و بهترین دستاورد فنی و هنری از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در سال 1394 و تندیس زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل و جایزه ویژه هیئت داوران از چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را به‌دست آورده است.

راز سیاوش


در اكران فصل پاییز دو انیمشین اكران شد كه فهرست مقدس صرفا برای بچه ها نیست اما راز سیاوش برای این گروه سنی ساخته شده. فیلم بعد از یك ماه حدود 70 میلیون تومان فروش داشته است كه دلیل اصلی گیشه ناموفق فیلم، اكران معدود آن است. راز سیاوش را محمد ربانی ساخته و ناصر رویین تن تهیه كنندگی آن را بر عهده داشته. در این انیمیشن سینمایی شخصیت کارتونی بن تن با مشکلات ساده ای به چالش کشیده شده است و برای رفع مشکلاتش به جز کمک گرفتن از اسطوره های ایرانی که در شاهنامه هم از آن ها نام برده شده، نمی تواند کاری بکند. سیاوش، قهرمان این فیلم، همه رشته های بن تن را پنبه می کند.