آسان شدن طلاق با سفارش به کم گرفتن مهریه
آیا سفارش به كم گرفتن مهریه، راه را براى آسان شدن طلاق هموار نمىكند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1396/10/12 ساعت 11:19
برخى بالا بودن قیمت مهر را نشانه توجه به ارزش اجتماعى زن مىشمارند. این كار شبیه بالا بردن قیمت كالاست كه نشانه ارزش تجارى آن به حساب مىآید.
قرآن كریم از مهر به عنوان «نحله؛ بخشش» یاد مىكند.
«وَ ءَاتُوا النِّساءَ صدُقَتهِنَّ نحْلَةً» ؛نساء 4، آیه 4.
«و مهر زنان را به عنوان هدیهاى از روى طیب خاطر به آنان بپردازید».
نحله به معناى هدیه بلا عوض و هبه است كه رمز و علامت محبت و دوستى شمرده مىشود، نه قیمت انسان.
به نظر مىرسد زنى كه براى خود احترام قائل است اجازه نمىدهد درباره اندازه و قیمت مهرش طول و تفصیل داده شود.
در روایات نیز سنگین بودن مهر نكوهش شده و كم بودن مهر مورد ستایش قرار گرفته است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «فأما شؤ المرأة فكثرة مهرها...» ؛ «شومى زن، سنگین بودن مهرش است».میزان الحكمه، محمد محمدى رىشهرى، ج2، ص1182.
و نیز پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله فرمود: «افضل نساء امّتى... أقلهنّ مهراً» ؛ «بهترین زنان امت من... زنى است كه مهرش از همه كمتر باشد». زیرا سنگینى مهر گاه ازدواج را پیچیده و دشوار مىكند.همان
اما اینكه مهریه را پشتوانه و ضمانت اجرایى زندگى شایسته به حساب مىآورند، رویكرد انحرافى در كاركرد و نقش مهریه است. مهریه یك هبه شیرین است نه اینكه یك مهار و افسار باشد. بىتردید آنچه كه زندگى زناشویى را حفظ مىكند، مودّت و رحمت و احساس مسئولیت اخلاقى و اسلامى مشترك دو طرف است نه مهریه سنگین. زندگى مشترك را باید با اخلاق و تربیت اسلامى و انسانى مستحكم ساخت نه با حقوق و قانون و دادگاه كه آخر خط است.
مهریه بالا نه تنها موجب استحكام خانواده نیست بلكه در بسیارى از مواقع كانون خانواده را از هم مىپاشد و خود یكى از عوامل بروز اختلاف و زمینهساز نااستوارى پیوند مقدّس زناشویى است.
مقدار مهریه، ارتباط چندانى با طلاق ندارد. زیرا اگر ادامه زندگى زناشویى به ضرر زن یا شوهر و یا هر دو باشد، ادامه زندگى موجب خسارت بیشتر طرفین خواهد بود. و هر كدام از زن و شوهر باید كارى كنند تا جلوى خسارت بیشتر گرفته شود. حتى گاهى زن از مهریه خود چشمپوشى مىكند و از شوهرى كه دلخواهش نیست جدا مىشود، پس برپایى و استحكام خانواده، مهریه سنگین نیست بلكه رحمت و محبت متقابل است.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
قرآن كریم از مهر به عنوان «نحله؛ بخشش» یاد مىكند.
«وَ ءَاتُوا النِّساءَ صدُقَتهِنَّ نحْلَةً» ؛نساء 4، آیه 4.
«و مهر زنان را به عنوان هدیهاى از روى طیب خاطر به آنان بپردازید».
نحله به معناى هدیه بلا عوض و هبه است كه رمز و علامت محبت و دوستى شمرده مىشود، نه قیمت انسان.
به نظر مىرسد زنى كه براى خود احترام قائل است اجازه نمىدهد درباره اندازه و قیمت مهرش طول و تفصیل داده شود.
در روایات نیز سنگین بودن مهر نكوهش شده و كم بودن مهر مورد ستایش قرار گرفته است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «فأما شؤ المرأة فكثرة مهرها...» ؛ «شومى زن، سنگین بودن مهرش است».میزان الحكمه، محمد محمدى رىشهرى، ج2، ص1182.
و نیز پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله فرمود: «افضل نساء امّتى... أقلهنّ مهراً» ؛ «بهترین زنان امت من... زنى است كه مهرش از همه كمتر باشد». زیرا سنگینى مهر گاه ازدواج را پیچیده و دشوار مىكند.همان
اما اینكه مهریه را پشتوانه و ضمانت اجرایى زندگى شایسته به حساب مىآورند، رویكرد انحرافى در كاركرد و نقش مهریه است. مهریه یك هبه شیرین است نه اینكه یك مهار و افسار باشد. بىتردید آنچه كه زندگى زناشویى را حفظ مىكند، مودّت و رحمت و احساس مسئولیت اخلاقى و اسلامى مشترك دو طرف است نه مهریه سنگین. زندگى مشترك را باید با اخلاق و تربیت اسلامى و انسانى مستحكم ساخت نه با حقوق و قانون و دادگاه كه آخر خط است.
مهریه بالا نه تنها موجب استحكام خانواده نیست بلكه در بسیارى از مواقع كانون خانواده را از هم مىپاشد و خود یكى از عوامل بروز اختلاف و زمینهساز نااستوارى پیوند مقدّس زناشویى است.
مقدار مهریه، ارتباط چندانى با طلاق ندارد. زیرا اگر ادامه زندگى زناشویى به ضرر زن یا شوهر و یا هر دو باشد، ادامه زندگى موجب خسارت بیشتر طرفین خواهد بود. و هر كدام از زن و شوهر باید كارى كنند تا جلوى خسارت بیشتر گرفته شود. حتى گاهى زن از مهریه خود چشمپوشى مىكند و از شوهرى كه دلخواهش نیست جدا مىشود، پس برپایى و استحكام خانواده، مهریه سنگین نیست بلكه رحمت و محبت متقابل است.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .