تبیان، دستیار زندگی

تلاقی انجام مستحبات با حقوق شوهر

در صورت تلاقى مستحبات با حقوق شوهر، وظیفه زن چیست؟ در چه مواردى اطاعت زن از شوهر واجب است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وظایف زن وشوهر
مهم‏ترین موارد اطاعت از شوهر در موارد زیر است:
1. پاسخ مثبت و مناسب به درخواست آمیزش از سوى شوهر البته چنانچه مانع شرعى و عقلى وجود نداشته باشد؛ و در مقابل، شوهر نیز مى‏بایست نیازمندى‏هاى جنسى همسر خود را برآورده سازد.
2. كسب اجازه براى خروج از منزل.
در امور مستحبى اگر حقوق شوهر با هر عمل مستحبى تزاحم پیدا كند، بایستى آن عمل ترك و حقوق شوهر رعایت گردد. البته در مورد حقوق زن نیز مسئله به همین صورت است؛ یعنى، اگر حقوق زن با هر عمل مستحبى شوهر تزاحم پیدا كند، بایستى آن عمل ترك و حقوق زن رعایت گردد.
به طور كلى هرگاه امر مستحبى با یكى از حقوق و وظایف تزاحم پیدا كند، باید حق و وظیفه را مقدم داشت؛ چرا كه در روابط خانوادگى آنچه كه داراى اهمیت بوده و اصل اولى مى‏باشد، رعایت مصلحت و استوار ساختن مبانى خانواده است. در آنجایى كه اساس خانواده در معرض تهدید قرار مى‏گیرد اسلام، زن و مرد را به گذشت از حق خویش فراخوانده مى‏فرماید: «الصّلح خیر» ؛ «صلح بهتر است»نساء 4، آیه 128. و این مى‏رساند كه نظام اسلامى على‏رغم عنایتى كه به حقوق دارد، سعى نموده بر این امر تأكید نماید كه افراد
در روابط اجتماعى و به ویژه روابط خانوادگى، اخلاق را كه موجب تلطیف روابط و پویایى كانون خانواده مى‏شود، بر حقوق مقدم بدارند، نیازها و مصالح خانواده را نسبت به منافع و حقوق خود در اولویت قرار دهند و لذا خداوند خطاب به مردان مى‏فرماید: «حتى اگر مردى از زن خویش كراهت داشته باشد، باز هم باید با همسر خود خوش‏رفتار باشد». 

منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .