تبیان، دستیار زندگی

معرفی سه کتاب کاربردی که برای کودکان منتشر شده اند

سه کتاب خوب برای بچه های خوب

یکی از نگرانی های همیشگی والدین، انتخاب کتاب خوب برای فرزندان است. دغدغه ای که گاهی آنها را از بازار کتاب دور می کند. اما در بازار نشر کتاب کودک، اتفاقا آثار قابل توجهی وجود دارد که نه تنها نگرانی پدر و مادرها را برطرف می کند بلکه تاثیرات آموزشی مناسبی هم برای مخاطب کودک به همراه دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب کودک

گاهی به عنوان یک فعال فرهنگی با پرسشی تکراری و البته با اهمیت از سوی خانواده ها مواجه می شویم که چه کتابی برای کودکان مناسب است؟ در برخی موارد هم متاسفانه با شک و دودلی والدین روبرو هستیم که اصلا در بازار نشر کتاب، برای بچه ها هم کتاب خوب پیدا می شود؟

در پاسخ به این سوالها باید با جرات گفت: بله! هم کتاب خوب و هم نویسنده توانا و هم ناشر دلسوز در حوزه نشر پیدا می شوند که اتفاقا از من و شما هم بیشتر دغدغه فرهنگ و کتاب دارند.آن هم برای رده سنی کودک و نوجوان.

سه کتابی که معرفی آن را در ادامه می خوانید، از جدیدترین آثار منتشره در حوزه کتاب کودک هستند که می توانند انتخاب مناسبی برای کودک شما باشند.

کودکان می پرسند


«دین به بچه های ما جهان بینی می دهد. کودکی که خدا را همیشه در کنار خود می بیند، دچار دلسردی، نا امیدی یا خود بزرگ بینی نمی شود. خدا را می بیند که بزرگ است و عظمت افرینش او را. پس خودبینی را کنار می گذارد.در مورد معاد هم همینطور. وقتی من می دانم که در مقابل هر عملی باید پاسخگو باشم،باعث می شود در رفتارم مراقبت داشته باشم. ابعاد دین به شما یک ظرفیت برتر تربیتی می دهد و الگوهای مناسبی را برای کودکان و نوجوانان معرفی می کند.»

آنچه خواندید بخشی از گفتگوی سال گذشته ام با حجت الاسلام حیدری ابهری درباره کتاب هایی با موضوع دین برای کودکان بود. حجت الاسلام حیدری ابهری که در حوزه کتاب کودک از نویسندگان پرکار و تواناست، این بار هم اثری جدید را با موضوع دین و کودکان را برای این قشر سنی نوشته است.

مجموعه ای 14 جلدی با عنوان«کودکان می پرسند» که به طور جامع به پرسش های کودکانه درباره دین پاسخ می دهد. این مجموعه شامل 196 پرسش و پاسخ درباره خدا، دعا، نماز، مسجد، پیامبران، قرآن، امامت، مرگ،قیامت،جهنم، بهشت و ... است.

موضوعاتی که هرکدام می تواند دغدغه ذهن کنجکاو و جستجوگر کودک باشد که در بسیاری از اوقات به دلیل عدم توانایی بزرگ ترها، آگاه و اقناع نمی شود. در این اثر نویسنده تلاش کرده است با دسته بندی موضوعی هرکدام از این پرسش ها و سوالاتی که معمولا کودکان در حوزه دین دارند، پاسخ مناسب و روشنی را با توجه به رده سنی مخاطب  داشته باشد.

کودکان پیش دبستانی تا سوم ابتدایی مخاطبان اصلی این مجموعه هستند. اولین پرسش ها با موضوع خدا شروع و  در نهایت با موضوع بهشت تمام می شود. نویسنده کوشیده در کنار هر پرسش و پاسخ، اطلاعات اضافی را نیز برای تکمیل جواب و درک بهتر بچه ها در نظر بگیرد.

اگر از آن پدر و مادرهایی هستید که دوست دارید هیچ پرسش کودک تان بی جواب نماند یا اینکه فکر می کنید اطلاعات شما به اندازه ای نیست که دغدغه فرزندتان را برطرف کند، مجموعه «کودکان می پرسند» یکی از کتاب های مناسبی است که به شما پیشنهاد می شود.

جدیدترین اثر حجت الاسلام حیدری ابهری با تصویرگری سمیه صالح شوشتری را انتشارات قدیانی روانه پیشخوان کتابفروشی ها کرده است تا  بیش از این جای مجموعه ای جامع درباره سوالات دینی بچه ها خالی نماند.

عروسی گنجشک


کتاب عروسی گنجشک نوشته منصوره عرب خراسانی از جمله کتاب هایی است که قصه، شعر و نمایش را یکجا برای خواننده به ارمغان آورده است. مخاطب گروه سنی الف و ب در عروسی گنجشک ابتدا با شخصیت های نمایش که همان شخصیت های اصلی قصه هم هستند، آشنا می شود.

کودک در این کتاب با یک راوی که قصه گو نام دارد، همراه می شود و در جریان مشکل گنجشک قصه قرار می گیرد. گنجشکی که به دنبال تاج عروسی برای خانم گنجشک است و در مسیر خود در جنگل با شخصیت های مختلف قصه روبرو می شود تا هرکدام به او برای یافتن تاج عروس کمک کنند.

یکی از نکات جالب این کتاب، عروسک های انگشتی شخصیت های قصه است که ضمیمه آن شده است. به این ترتیب پدر و مادر یا مربیان کودک می توانند هنگام خواندن کتاب با همراهی کودکان قصه کتاب را به صورت نمایش نیز اجرا و بازخوانی کنند.

به این ترتیب که خواننده کتاب که فرد بزرگ تر است جای قصه گو قرار می گیرد و کودک با اجرای انگشتی و خلق حرکات نمایشی با قصه همراه شده و به درک بهتری از داستان رسیده و لذت شنیدن و دیدن را با هم داشته باشد. کتاب عروسی گنجشک این اجازه را به شما می دهد که با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری خود، علاوه بر داستان کتاب، هربار نمایش تازه ای را با کمک کودک خلق کنید. به این ترتیب مهارت های گفتاری و خلاقیت کودکان نیز پرورش می یابد.

کتاب عروسی گنجشک نوشته منصوره عرب خراسانی و تصویرگری نرگس هاشمی در 2000 نسخه توسط انتشارات عموعلوی راهی بازار کتاب کودک شده است.

قصه های الفبا


آموزش الفبای فارسی چه قبل از ورود کودکان به مدرسه و چه بعد از آن برای خانواده ها اهمیت بالایی دارد. آموختن الفبای فارسی از آموزش های هیجان انگیز برای والدین است و لذتی وصف ناشدنی برای آنها دارد وقتی فرزندشان اولین حروف را می آموزد و فرق بین الف و ب را می فهمد. کلمات را هجی می کند و از ترکیب حروف واژگان جدید را تکرار می کند.

کتاب قصه های الفبا از جمله کتاب هایی است که سالیان درازی است برای کودکان و در حوزه آموزش زبان فارسی منتشر می شود. اما آنچه این کتاب را با دیگر آثار هم رده اش متمایز می کند، یک عالمه قصه های خواندنی و بامزه است که در کنار آموزش الفبا برای مخاطب کودک تعریف می کند.

 خواننده کتاب در هر داستان با یکی از حروف الفبای فارسی آشنا می شود که شخصیت اصلی قصه نیز به حساب می آید.داستان هایی کودکانه با عناوینی مثل آجون، بِ جون، پِ بی پیراهن، جیم جادوگر، رِ رقاص، شین بی شلوار، میم کله گنده، واو وزوزو و خلاصه همه حروف الفبای فارسی.

ایده محمدرضا شمس به عنوان نویسنده قصه های الفبا قابل توجه و ستودنی است. با اینکه کتاب برای رده سنی بالای 7 سال مناسب تر است اما قصه های شیرین و خواندنی کتاب برای کودکان 3 تا  9 سال هم جالب و شنیدنی است. قصه های الفبا با تصویرگری فائزه شکوری در 147 صفحه توسط نشر هوپا منتشر شده است.