تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای عملی برای رازداری میان زن و شوهرها

همسر من، محرم اسرار من!

از قدیم گفته اند : « دیوار موش داره، موش هم گوش داره» و این بهانه ای شده برای پنهان نماندن رازها و برملا شدن آنها. موش‌های دیوارهای زندگی زناشویی اما هم گوش های تیزتری دارند و هم سریع تر رازهای زندگی مشترک را با خود به این سو آن سو می برند. و متاسفانه سریعتر از دیگر روابط اعتماد و اطمینان بین زن و شوهر را هم از بین می برند. در این مقاله تلاش کرده ایم ریزه کاریها و حواشی پیرامون رازداری در زندگی مشترک را بررسی کرده و راهکارهای عملی برای رازداری میان زن و شوهرها ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی مشترک، زن و شوهر، همسر، رازداری، خواستگاری، ازدواج، خانواده ایرانی، ازدواج و خانواده، قانون در خانواده
اسرار زندگی مشترک
در یک تقسیم بندی وسیع می توان هرگونه جزئیاتی که در زندگی زناشویی وجود دارد را جزو اسرار زندگی مشترک به حساب آورد. این به این جهت است که اساسا جزئیات زندگی مشترک از دو حیطه خارج نیستند. این جزئیات یا حاوی نکات مثبت و خوبی های زندگی مشترک شما هستند که طبیعتا با بیان کردن آن ها برای دیگران باعث جلب توجه ، حسادت و حساسیت دیگران بر روی زندگی خود می شوید و یا ممکن است این جزئیات ذکر نکات منفی و نقاط ضعف شما یا همسرتان باشد. در این صورت هم بیان آنها برای دیگران باعث قرار گرفتن شما و همسرتان در موضع ضعف و انفعال شده و زندگی مشترک شما را در مقابل دیگران آسیب‌پذیر می کند. از این منظر هرقدر که شما بتوانید جزئیات زندگی مشترک خود را از دیگران پنهان نگه دارید موفقیت بیشتری در روابط بین فردی با همسرتان و نیز با اطرافیان و اقوام خواهید داشت.
اما از منظری دیگر در زندگی مشترک زمان های زیادی وجود دارد که همسرتان نکته ای را با شما در میان می گذارد و شما نمی‌دانید که آیا این نکته و افشا نشدن آن برای دیگران تا چه حد برای او مهم است. در اینگونه مواقع بهتر است اصل را بر این بگذارید که صحبت های مهم میان شما و همسرتان همه جزو رازها به حساب می آیند و به نوعی باعث به وجود آمدن یک « ما » در برابر « آنها » می شوند. منظور از ما، دایره خصوصی حوزه شخصی شما و همسرتان است و آنها هر فرد دیگری غیر از شما و همسرتان است که خارج از این دایره قرار می گیرد.
اما اگر این کار برای شما خیلی سخت بود و ماهیت آن صحبت به گونه ای بود که احتمال می دهید مجبور شوید آن را برای دیگران بازگو کنید و درباره آن صحبت کنید، می توانید مستقیما از همسرتان بپرسید که «آیا فرد دیگری هم از این موضوع خبر دارد و آیا برای او مهم است که دیگران از این نکته با خبر نشوندیا نه».

چرا باید رازدار باشیم؟
رازداری از آن مسائلی است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی انسان ها و میزان اعتماد آنها به یکدیگر دارد. یکی از مهمترین خصوصیت انسان ها صحبت کردن و گفتگو با یکدیگر است و این گفتگو زمانی حساس می شود که جنبه خصوصی و راز بودن به خود می گیرد. انسانها در اطراف خود همواره به دنبال کسانی می گردند که قابل اعتماد باشند و بتوانند رازهای خود را با آنها در میان بگذارند. چنین چیزی در ازدواج که دو نفر به دنبال تکیه گاهی برای یکدیگر هستند و باید به صورت کامل به یکدیگر اعتماد داشته باشند اهمیتی صد چندان می یابد.
خداوند در قرآن می فرماید: همسران شما لباس شما هستند و شما لباس همسرانتان هستید. منظور از این تعبیر لطیف این است که همانطور که لباس مایه زینت و زیبایی انسان ها می شود و نادیدنی ها و نازیبایی های بدن را می پوشاند زن و شوهر هم باید همچون لباسی اسرار یکدیگر را حفظ کنند و زشتی های طرف مقابل را بپوشانند و مهم تر اینکه آن را تبدیل به زیبایی کنند. زن و شوهر باید بتوانند برای یکدیگر همچون صندوقچه ای باشند که اسرار و ناگفتنی های یکدیگر را پنهان می کنند. چنین فرایندی باعث می شود تا همسران به یکدیگر اعتماد کامل پیدا کنند و حتی مهمترین ناگفتنی های دلشان را با همسرشان در میان بگذارند. این بیان ناگفتنی ها و درد دل کردن خود باعث ایجاد صمیمت و نزدیکی بیشتر و تقویت رابطه دو جانبه می شود.
این رازها را بگویید
در زندگی هر زن و مردی مسائلی وجود دارد که ممکن است گفتنش هنگام ازدواج مشکل‌ساز باشد. گاهی افراد به علت ترس از دست دادن طرف مقابل برخی مسائل را بیان نمی‌کنند و بدون اینکه به عاقبت نگفتن این حقایق فکر کنند، آنها را از همسرشان مخفی می کنند. اگر به دنبال رابطه ای سالم با همسرتان هستید باید سعی کنید کمترین میزان پنهان کاری و مخفی نگه داشتن حقایق را نسبت به همسرتان داشته باشید. صداقت و بیان حقایق تا حدود زیادی می تواند به شما در برقرای رابطه ای صمیمانه و نزدیک کمک کند.
اما پنهان کاری و مخفی کردن اتفاقاتی که برای شما افتاده علاوه براینکه باعث بوجود آمدن اضطراب و ناراحتی ناشی از پنهان کاری و صرف انرژی برای پنهان نگه داشتن مسایل می شود باعث بوجود آمدن جوی از بدبینی و ناراحتی میان شما و همسرتان می شود که روابط شما را به سردی می کشاند. مثلا اگر شما در گذشته بیماری خاصی داشته اید یا رابطه ای داشته اید که به مرحله عقد یا ازدواج رسیده، اگر شکست مالی یا کاری داشته اید یا اگر به هر دلیلی کسی که پیش از این با شما رابطه ای داشته مثلا نامزد شما بوده حالا به سراغ شما آمده و شما را تهدید می کند جزو مسایلی است که حتما باید با همسر خود در میان بگذارید. در اینگونه مواقع تاخیر در بیان حقایق باعث پیچیده تر شدن شرایط می شود. بنابراین سعی کنید در اولین فرصت اینگونه مسایل را با همسرتان در میان بگذارید. بعضی اوقات همسر شما فکر می کند شما دارید چیزی را از او پنهان می کنید و مدام پاپیچ می شود تا بیشتر بداند. در چنین مواقعی خونسردی‌تان را حفظ کنید، بنشینید و از او بپرسید: ماجرایی هست که بخواهی بیشتر درباره‌اش بدانی و فکر می‌کنی به تو نگفته‌ام؟ بعد، با صداقت تمام درباره موضوعات صحبت کنید.
این رازها را نگویید
گفتیم که به میزانی که بتوانید با همسرتان صداقت داشته باشید و مسائل کمتری را از او پنهان کنید آرامش و صمیمیت بیشتری در زندگی زناشویی خواهید داشت. همانند همه موضوعات دیگر زندگی در این موضوع هم نباید افراط و تفریط صورت گیرد. بعضی از افراد هستند که تمامی مسائل قبل از ازدواج ، رابطه هایی که داشته اند و جزئیات مختلف زندگی گذشته خود را برای همسرشان بازگو می کنند. چنین رفتاری نه تنها صداقت و صمیمیت بین دو طرف را تقویت نمی کند بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری نیز می شود. مثلا بعضی از خانم ها جزئیات روابطی که پیش از ازدواج داشته اند را برای همسرشان بازگو می کنند.
اینکه چه تعداد خواستگار داشته اند و چه کسانی به خواستگاری او آمده اند و حتی گاهی شخصی از اقوام را که خواستگار ایشان بوده به همسرشان معرفی می کنند. چنین رفتاری نه تنها باعث صمیمیت و نزدیکی زن و شوهر نمی شود بلکه جو بدبینی و سوء تفاهم میان آنها را تقویت می کند و باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می شود. یا بعضی از آقایان که به اشتباه رابطه هایی را که قبل از ازدواج داشته اند برای همسرشان تعریف می کنند یا مواردی را که به خواستگاری آنها رفته بودند را به همسرشان معرفی می‌کنند.
چنین رفتارهایی علاوه بر اینکه حساسیت و حسادت همسر را تحریک می کند، باعث تنفر و رفتارهای نامناسب میان افراد نیز می‌شود. اساسا اگر رابطه یک طرفه ای پیش از ادواج وجود داشته هیچ دلیلی برای افشا کردن آن برای همسرتان وجود ندارد. اما اگر رابطه ای به مراحل جدی و نامزدی و عقد و ازدواج رسیده حتما باید مطرح شود. بعضی مسائل خانوادگی هم هستند که نباید برای همسرتان بازگو شوند.
مثلا اگر اختلافی در میان خانواده شما وجود داشته و مشکلاتی را به وجود آورده به هیچ وجه لازم نیست آن را با همسرتان در میان بگذارید و باید در این زمینه حیطه خانوادگی خود را رعایت کنید. 
منبع : شفاف
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.