تبیان، دستیار زندگی

در ادامه‌ی دروغ‌پردازی‌های آمدنیوز

جوک‌های آمدنیوز

آمدنیوز یکی از بنگاه‌های دروغ‌پراکنی است که بیشترین جایگاه را با کانال تلگرامی در میان مردم به خود اختصاص داد. عمده مطالب این رسانه‌ی معاند نظام جمهوری اسلامی حاشیه‌سازی‌های کذب و بی‌پایه و اساسی است که در کم‌تر زمانی برملا می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آمدنیوز
رسانه، همواره رکن چهارم دموکراسی بوده و نظارت و نقد از وظایف آن است اما برخی رسانه ها مرزهای تعاریف و ویژگی های حرفه‌ای را به تنهایی جابجا کرده اند!

آمدنیوز به تنهایی توانسته دنیای جدیدی را در تعریف یک رسانه مدعی دموکراسی و به ظاهر منتقد ایجاد کند این رسانه با پشت سر گذاشتن بی بی سی و صدای امریکا در سیاه نمایی و لجن پراکنی توانسته سبک جدیدی را بنیان گذاری کرده و طنز را هم وارد این نوع رسانه ها کند! یک رسانه منتقد بیش از هر چیز نیاز به اعتبار دارد که آمد نیوز با نوع هوچی گری و دروغ گویی های خود که طرفدارانش را هم متعجب کرد خود را له کرد.


قتل در استخر کوشک!

اولین رویکرد عجیب خبری "آمدنیوز" پروژه کشته سازی حجت السلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی بود. آمدنیوز در این رابطه سعی کرد با تکیه بر تکنیک هایی چون تکرار و گلوله جادویی مرگ رئیش مجمع تشخیص را قتل بازنمایی کرده و اذهان را نسبت به واقعیت این خبر اقناع کند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده‌ی اعتراضات اخیر

اغتشاش را تحمل نمی‌کنیم


این رسانه سعی می کرد با دادن اطلاعات پراکنده و مغالطه در ربط دادن این اطلاعات با هم یک سناریو برای قتل وی بسازد. کار در این رابطه به جایی رسید که خانواده هاشمی به طبیعی بودن مرگ و مراحل کفن و دفن ایشان اذعان داشتند اما امد نیوز همچنان در نقش کاسه داغ تر از آش ظاهر می‌شد.

نمونه‌هایی از تلاش‌های امد نیوز در اینباره و افشاگری همکاران:

هاشمی


آمدنیوز

انفجار در پلاسکو!

چیزی از این رویکرد خبری نگذشته بود که حادثه پلاسکو پیش امد. این رسانه با پیش گرفتن همان سیاست های خبر سازی به مصاف تئوری سازی توطئه در تخریب پلاسکو رفت. در این زمینه دو رویکرد در اولویت آمد نیوز بود: تخریب شهردار وقت تهران و تخریب سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان.

پس از وقوع حادثه پلاسکو شایعات متعددی از جمله درباره علت وقوع حادثه و انفجار در ساختمان پلاسکو، نحوه امدادرسانی، زنده بودن آتش‌نشانان زیر آوار، استفاده از ماده‌ای به نام "ترمیت" برای تخریب عمدی ساختمان موضوعاتی بودند که سعی میشد با همان تکنیک های تکرار، گلوله جادویی در کنار نشر سوگیرانه اخبار روزنامه نگارشهروندی با ارائه تحلیل‌های غلط و غیرعلمی به مردم القا شوند. این رسانه سعی کرد بدون توجبه منطقی علت تخریب پلاسکو انفجار توسط سپاه برای کسب سود اقتصادی! القا کند. این رسانه در یکی از ادعاهای خود نوشت تا سپاه با این انفجار قصد داشت تا زمین های مانده خود را به بنیاد مستضعفان و کسبه های بی جا و مکان غالب کند!

شوخی با صادق لاریجانی

تا چندی پیش حساب های بانکی رئیس قوه قضاییه و دختر وی جزو  موضوعات با فراوانی بالا در این کانال بودند. سر اینکه چرا آمد نیوز باید با قوه قضاییه و شخص لاریجانی با چنین دروغ هایی  سر به سر میگذارد زیاد دور از ذهن نیست اما فارغ از این اینکه این موارد دروغ است یا خیر؛ نوع پرداخت امد نیوز به این حساب ها از عملکرد حرفه ای به دور بود و بیش از اینکه با تکرار به اثبات موضوع کمک کند رویکرد رسانه ای خود و موضوع را لس کرد.  قابل ذکر است نوع موضع گیری های آمد نیوز چیزی از موضوع گیری های عجیب و دم دستی رئیس جمهور سابق دراینباره کم نداشت که خود مایه طنز بود.


زلزله با قدرت هارپ

مدتی است که زلزله در کشورما و میان چند شهر رفت و آمد دارد. برای این پدیده دلایل علمی گوناگونی توسط متخصصان بیان شده است اما مانند همیشه و همانگونه که توقع می رفت امد نیوز باید از این شرایط برای ضربه به جمهوری اسلامی استفاده کند. به همین منظور چند رویکرد را در پیام سازی های خود قرار داد ابتدا شکل دهی دو گانه ارتش و سپاه دوم تئوری سازی حمله هارپی آمریکا به ایران!  و سوم تئوری سازی قربانی شدن مردم به خاظر ازمایشات اتمی سپاه.

جوک‌های آمدنیوز آنجا گریه‌دار می‌شود که برخی از هموطنان آنها را باور کرده و به آن بها می‌دهند.



در پروژه اول تقسیم کار میان ارتش و سپاه و همکاری برادرانه برای کمک به زلزله زدگان دروغ و نیت شوم این رسانه را برملا کرد و در پروژه دوم که با تیترهایی چون "زلزله کرمانشاه یا تکنولوژی جنگ ستارگان؟" مطرح میشد اظهار نظر متخصصان و دانشمندان مهر باطل دیگری بر شیطنت این رسانه ضد انقلاب زد. مورد سوم هم که ادعای نخ نما شده ای است که دیگر اعتباری برای هیچ کس ندارد. آمدنیوز سعی داشت تا با توجه به موارد دو و سه سکوت مصلحت‌آمیز و بیتفاوتی مسئولان نسبت به جان مردم را به مخاطبان القا کند.

فرار مسئولین از ایران!

اعتراض مال باختگان موسسات مالی که به صورت ماسلمت امیز در تهران و سایر شهرستان ها انجام می‌گرفت ناگهان از حوزه اقتصادی به حوزه سیاست کشیده و با خشونت و آشوب آمیخته شد. رویکردی که حاصل موج سواری ضد انقلاب‌ها به ویژه منافقین با آتش رسانه یا شبکه آمدنیوز بود. رویکرد آمد نیوز دراین باره دارای ابعاد خشونت آمیز و طنز به صورت همزمان بود. از طرفی این رسانه به آموزش جنگ شهری و ساخت کوکتل مولوتوف پرداخت که به همین دلیل با درخواست مسئولین ایرانی و به دلیل عدم رعایت قانون درباره "عدم دعوت به خشونت" تلگرام، معلق شد.

اما در رویکرد طنز آمدنیوز اینبار از همیشه بدتر عمل کرده و رد خبر سازی های عجیب و غریب کمترین اعتبار خود را هم نزد طرفدارانش از بین برد. این رسانه با  سعی در تهییج اغراق امیز و غیر حرفه ای سعی می کرد تابه ضم خود انقلابی 1 روزه را در ایران رقم بزند! آمد نیوز در همان روز اول اغتشاشات سعی کرد فضا چون روزهای پیروزی انقلاب اسلامی کند و در اخباری از فرار مسئولین از کشور، خروج طلا  و پول از کشور توسط هواپیما، سقوط شهر ها توسط اشوب گران و ... خبر میداد. استفاده از تصاویر غیر مرتبط، تصاویر مربوط به سال 88 و تصاویر ارسالی اغراق آمیز از گاف‌ها و دروغ‌سازی های مربوط به این اخبار بود.

آخر کلام

جوک‌های آمدنیوز آنجا گریه‌دار می‌شود که برخی از هموطنان آنها را باور کرده و به آن بها می‌دهند. آنجایی گریه دار می شود که جان هموطنانمان در پی جو سازی های این رسانه به خطر می افتد و اموال عمومی آسیب می‌بینند. مقصر اصلی نفوذ این نوع رسانه ها در میان مردم و ضریب نفوذ آنها سیاست های غلط نهادهای رسانه‌ای در اطلاع رسانی، نهادهای فرهنگی در فرهنگ سازی و مسئولین در نداشتن شفافیت هستند.