تبیان، دستیار زندگی

شبهه:امام خمینی و توهین به عایشه

بر اساس شبهاتی كه بیان میشود آیا صحیح است كه امام خمینی(ره) در كتاب الطهاره خود به عایشه سخن بدی گفته و یا نسبت بدی داده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شبهه:امام خمینی و توهین به عایشه

متاسفانه،وهابیون به خاطر دشمنی و کینه ایی که به خاطر گسترش مذهب اهل بیت (ع) در جهان در دل دارند، دست به هر دروغ و افترایی می زنند.
متن کتاب الطهاره امام(ره) که به وهابیون به آن استناد می کنند چنین است:
وأما سائر الطوائف من النصاب بل الخوارج، فلا دلیل على نجاستهم وإن کانوا أشد عذابا من الکفار، فلو خرج سلطان على أمیر المؤمنین علیه السلام لا بعنوان التدین، بل للمعارضة فی الملک، أو غرض آخر کعائشة والزبیر وطلحة ومعاویة وأشباههم أو نصب احد عداوة له أو لأحد من الأئمة ع لا بعنوان التدین بل لعداوة قریش أو بنی هاشم أو العرب أو لأجل کونه قاتل ولده أو أبیه أو غیر ذلک لا یوجب - ظاهرا- شیء منها نجاسة ظاهریة وإن کانوا أخبث من الکلاب والخنازیر... (کتاب الطهاره امام خمینی ج3ص457)
قسمتی از این متن که وهابیون آن را توهین امام به عایشه می دانند،این هست:
وإن کانوا أخبث من الکلاب والخنازیر...
ترجمه ایی که وهابیون از این متن ارائه می دهند، اصلا درست نیست و هیچ ربطی به گفته ی امام ندارد.
حضرت امام(ره)،فرموده اند:آن کسی که بر امیرالمومنین علیه السلام،خروج کند،حالا به هر دلیلی،مثل عایشه،طلحه،زبیر و معاویه،نجس نیستند(حتی) اگر اینها از سگ و خوک هم خبیث تر باشند،باز نجس نیستند(و دلیلی برای نجاست آنها وجود ندارد) اصلا اسم این باب هم همین هست.
در کلام عرب آمده که حق شرط این هست که مقدم بر جواب خودش باشد،ولی در اینجا،جواب شرط، مقدم شده است،و در هر صورت،جمله،جمله ی شرطیه است.یعنی اگر آنها،از سگ و خوک هم خبیث تر باشند،فلا دلیل على نجاستهم باز حکم به نجاست آنها نمی دهیم.در کجای این جمله آمده: عایشه و طلحه و زبیر، از سگ و خوک هم بدتراند؟
ان،حرف شرط هست.اگر بر فعل ماضی وارد شود،معنای ماضی نمی دهد، بلکه معنای مضارع می دهد.در اینجا هم،ان بر سر کان ماضی آمده است. نمی شود که بگوییم:اگر چه عایشه و طلحه،از سگ و خوک،خبیث تر بودند!...بلکه معنا این چنین می شود:اگر چه آنها از سگ و خوک هم خبیث تر باشند،باز هم فلا دلیل على نجاستهم.
از طرف دیگر هم، اگر بر روی اخبث،یک لام،می آمد،حرف شان درست بود.زیرا اگر لام بر روی اخبث می آمد،ترجمه چنین می شد:قطعا اینها از سگ و خوک هم بدتر اند.اما چون لام نیامده،ترجمه چنین است:(حتی)اگر اینها از سگ و خوک هم بدتر باشند، باز نجس نیستند.
پس متوجه شدید که وهابیون متاسفانه مانند همیشه به دروغ و افترا متوسل شده و در این شبهه نیز به ناحق،به امام خمینی (ره) تهمت زده اند.

منبع : پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .