تبیان، دستیار زندگی

سنگ قبرهای نوین

سنگ قبر عجیب زنان پایتخت!

این روزها وقتی از قبرستان گذر می کنیم شاهد تصاویری به دور از هر گونه غیرتی می شویم که بیشتر نمایانگر تجمل گرایی، چشم و هم چشمی هستند تا بیانگر فلسفه مرگ و اینکه ما از خاک آمدیم و به سوی خاک بازمیگردیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ قبر زنان

با کمی قدم زدن در فضای قطعات بهشت زهرای تهران شاهد سنگ های قبر عجیب و غریب و حتی هنری خواهید بود که برخی از این سنگ ها به نحوی حکاکی و طراحی شده که شهروندان گاهی با آن عکس سلفی می گیرند.
یک خبرگزاری از اینکه روی برخی از سنگ های قبور، تصاویر بدون حجاب زنان نقش می بندد انتقاد کرده و در توضیح اینکه چرا بهشت زهرای تهران اجازه نصب چنین سنگ هایی را می دهد با یک فروشنده سنگ قبر گفتگو کرده است.
این فروشنده گفته است که اساسا بهشت زهرا اجازه نصب سنگ قبرهای متفاوت را نمی دهد، اما کسانی که مایل به نصب این نوع سنگ ها هستند ، سنگ خود را نصب می کنند.
 نگرانی از این‌ که آیا حک کردن تصویر زنان بر روی سنگ قبر ممکن است با قوانین شرع هم‌خوانی نداشته باشد باعث شده است برخی سراغ آیت‌الله‌ها بروند و از آنها سوال کنند.
در استفتاء شماره ۱۱۸۳ از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: "نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را می ‏شناسد نباشد، اشکال ندارد."
دفتر آیت الله نوری همدانی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تصویر زن فوت شده را در اگهی تسلیت یا ترحیم یا سنگ قبر وی چاپ کرد یا خیر، اعلام کرده که " اگر مفسده داشته باشد، جائز نیست."
دفتر آیت الله موسوی اردبیلی هم در پاسخ به همین سوال نوشته:" اگر تصویر بانوی فوت شده با حجاب اسلامی باشد و مفسده‌ای هم نداشته باشد، اشکال ندارد.".
دفتر آیت الله سیستانی در پاسخ به این پرسش که حکم حک کردن تصویر زن بر روی سنگ قبر از نظر شرع مقدس را چیست اعلام کردن که "به احتیاط واجب جایز نیست."
حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی نیز درباره پاسخ به سوال ؛ حک تصویر بانوان بر روی سنگ مزار ، چه حکمی دارد " حک تصویر بانوان بر روی سنگ مزار نیز فی نفسه اشکال ندارد، به شرط آنکه مفسده ای بر آن مترتب نشود"
 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سوال به پرسش؛ حکّاکی عکس زن بر روی سنگ قبر یا استعمال سنگ قبرهای گران قیمت چه حکمی دارد؟ "پاسخ : هیچ کدام مناسب نیست."
در میان آگهی‌های طراحی سنگ قبر و حکاکی بر روی آن، سنگ‌تراش‌ها در تبلیغاتشان آورده‌اند که چاپ عکس و نوشته به صورت کامپیوتری بر روی سنگ قبر انجام می‌شود.
در این آگهی‌ها تاکید شده که طراحی به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و برای حکاکی عکس و طرح و گل هم از ابزارهای لیزری استفاده می‌شود.
در حالی که این پدیده سال‌ها است همه‌گیر شده ، بهتر است این کار انجام نشود، تصویر بانوی فوت شده در معرض نگاه مرد نامحرم نباشد. به خاطر احترام بهتر است که تصویر زن نباشد و کاری نکنیم که مفسده ای اتفاق بیفتد."

منابع :
خبرگزاری مهر
پلاک5
سایت رسمی دفتر مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.