تبیان، دستیار زندگی
این روزها موج دوم‎ ‎همه‌گیری بیماری آنفلوانزا‎ A‎، موسوم به آنفلوانزای خوكی، نگرانی‌هایی را در سطح‎ ‎جهانی به دنبال داشته است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با آنفلوانزای‎ ‎نوع A در مدارس

این روزها موج دوم‎ ‎همه‌گیری بیماری آنفلوانزا‎ A ‎، موسوم به آنفلوانزای خوكی، نگرانی‌هایی را در سطح‎ ‎جهانی به دنبال داشته است.

مبارزه با انفولانزای نوع a در مدارس

واكنش‌ها و اظهارنظرهای مسئولان عالی و بهداشتی كشورهای‎ ‎مختلف دراین باره نیز نشان از عمق حادثه‌ای دارد كه روز به روز در جوامع گسترش‎ ‎می‌یابد و جمعیت بیشتری را مبتلا می‌كند.

‎بنا بر اظهارات سازمان بهداشت جهانی، آنفلوانزای نوع‎A ‎ با سرعت بی‌سابقه‌ای در جهان در حال حركت است؛ به نحوی كه تاكنون بیش از 400 هزار‏‎ ‎نفر در 192 كشور به بیماری آنفلوانزای نوع‏‎ A ‎مبتلا شده و 4700 نفر نیز بر اثر این‎ ‎بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت نیز‎ ‎حاكی از آن است كه آنفلوانزا‎ A ‎در زمان پاندمی، ابتلای 2 میلیارد نفر در دنیا را‎ ‎به دنبال دارد؛ چرا كه سرعت گسترش جغرافیایی این پاندمی چهار برابر پاندمی سال 1918‏‎ ‎است.

براساس این گزارش، در ایران نیز وزارت‎ ‎بهداشت اولین مورد ابتلای آنفلوانزای خوكی را در اول تیر تایید كرد و امروز با‎ ‎گذشت پنج بنا بر اعلام رسمی وزارت بهداشت، 1194 نفر به این بیماری‏‎ ‎مبتلا و 22 نفر نیز قربانی آن شده‌اند.

این در حالی است كه آمارهای اعلام شده صرفا‎ ‎شامل بیماران شناسایی شده است نه افراد آلوده به ویروس بدون علامت كه قطعاً شمار‎ ‎واقعی چندین برابر گزارش‌های ثبت شده است.

آنفلوانزای خوكی در حالی در كشور شیوع‎ ‎یافته است كه مسئولان وزارت بهداشت پیش از این نسبت به افزایش شیوع آن همزمان با فصل‎ ‎سرما و بازگشایی مدارس هشدار داده و ابراز نگرانی كرده بودند؛ هشدارهایی كه به‎ ‎واقعیت پیوست به نحوی كه به گفته دكتر گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر‎ ‎وزارت بهداشت، بیشتر موارد جدید ابتلا، مربوط به دانش‌آموزان است.

به گفته پزشكان،‎ ‎آنفلوانزای خوكی اگر چه در سطح جوامع نگرانی‌ها و حتی در میان مردم هراس ایجاد‎ ‎كرده، اما برخلاف تصور عموم، یك بیماری كشنده نیست و قدرت كشندگی آن كمتر از‎ ‎آنفلوانزای فصلی است.

البته این دلیل برآن نمی‌شود كه هماهنگی‌های لازم و سریع برای‎ ‎مقابله با این بیماری از سوی مسئولان ذیربط صورت نگیرد زیرا آنفلوانزای خوكی منتظر‎ ‎هماهنگی مسئولان نمی‌نشیند.

در بیم و امیدهای موجود در میان اخبار‎ ‎آنفلوانزای نوع A، یكی از موضوعاتی كه این روزها رسانه‌ها و افكارعمومی را درگیر‎ ‎خود كرده است، بحث تعطیل شدن یا تعطیل نشدن مدارس به دلیل شیوع آنفلوانزای خوكی است،‎ ‎نگرانی برخی والدین از خطر ابتلای فرزندانشان در مدرسه، اخبار ضد و نقیض درباره‎ ‎شمار دانش‌آموزان مبتلا و مدارس آلوده و پاسخگویی غیرشفاف مسئولان امر بر ‎موج نگرانی‌ها در این باره افزوده است.

اگر چه مسئولان وزارت بهداشت، بنای سیاستگذاری‌های اصلی خود به منظور مقابله با آنفلوانزا‎ A ‎را بر موضوع‌های پیشگیری از ابتلای گروه‌های‎ ‎پرخطر و ‌جلوگیری از عوارض آن و ترویج آموزش عمومی در رعایت بهداشت فردی نهاده،‎ ‎تاكنون هر گونه تعطیلی مدارس به علت شیوع آنفلوانزا‎ A ‎را رد كرده اند و معتقدند كه بر‎ ‎اساس دستورالعمل ابلاغ شده به مدارس، در صورت ابتلای بیش از 15 درصد دانش‌آموزان یك‏‎ ‎كلاس به آنفلوانزا‎ A ‎فقط باید همان یك كلاس درس تعطیل شود نه یك مدرسه.

بر این اساس، رئیس‎ ‎مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس را راهكار اساسی برای پیشگیری و ‎كنترل بیماری آنفلوانزا نمی‌داند و آن را طرحی شكست‌خورده می‌خواند، زیرا دانش‌آموزان‎ ‎پس از تعطیلی یك هفته‌ای، مجدد به مدرسه بازمی‌گردند در حالی كه آژیر آنفلوانزای‎ ‎خوكی همچنان در حال نواختن است.

وی راهكار اصلی مقابله با آنفلوانزای نوع ‎A را رعایت نكات بهداشتی از سوی دانش‌آموزان و استفاده از لوازم شخصی همچون لیوان و‎ ‎دستمال بیان می‌كند.

ضمن آن‌كه معلمان و مدیران مدارس با رعایت دستورالعمل‌‏‎ ‎ابلاغی وزارت بهداشت و آموزش آن به دانش‌آموزان، می‌توانند از شیوع و گسترش این‎ ‎بیماری در جمعیت دانش‌آموزی كشور پیشگیری كنند.

رئیس كمیسیون آموزش و‎ ‎تحقیقات مجلس نیز با نظر وزارت بهداشت موافق است و آموزش به ویژه از طریق صدا و سیما‎ ‎را یكی از راه‌های مقابله با آنفلوانزای نوع A می‌داند و بر افزایش این آموزش‌ها‎ ‎تأكید دارد.

دكتر عباسپور تهرانی فرد با تأكید بر ایجاد گروه‌های ویژه در مناطق مختلف آموزش و پرورش، تعطیلی مدارس‎ ‎را راهكار مقابله با آنفلوانزای نوع A نمی‌داند و معتقد است كه به جای تعطیلی‎ ‎مدارس باید تدابیری اتخاذ شود كه با استقرار گروه‌های مخصوص در آموزش و پرورش نواحی‎ ‎مختلف به محض مشاهده موارد مشكوك فورا مدرسه، كلاس و دانش‌آموزان مورد نظر، تحت‎ ‎مراقبت و درمان قرار گیرند و تا زمانی كه به صورت كامل بهبود یابند، اجازه ورود به‎ ‎مدرسه را نداشته باشند.

تمامی این راهكارها می‌تواند اتخاذ شود تا از ضایعه بسیار‎ ‎بزرگی كه تعطیلی یك سال تحصیلی مدارس را در پی دارد و لطمه جبران‌ناپذیری به آموزش‎ ‎و پرورش كشور وارد می‌كند، جلوگیری شود.

وی در مورد برخی اخبار و حتی شایعه‌هایی‎ ‎مبنی بر تعطیلی برخی مدارس شهرهای مختلف به دلیل شیوع آنفلوانزای نوع A، می‌گوید:‎ اگرچه مرگ یك دانش‌آموز براثر آنفلوانزای نوع A بسیار غم‌انگیز است، اما قطعاً ما را‎ ‎به سمتی هدایت نمی‌كند كه آموزش و پرورش كشور را تعطیل كنیم؛ بلكه ما را به سمتی‎ ‎هدایت می‌كند كه با دقت بیشتر آموزش‌های مناسب و مؤثری به دانش‌آموزان ارایه دهیم‎ ‎تا راه‌های مقابله با این بیماری را بیاموزند.

از آنجا كه از ابتدای بروز بیماری‎ ‎آنفلوانزا‎ A ‎در دنیا، بر رعایت نكات بهداشتی تاكید شده و همزمان با بازگشایی مدارس‎ ‎تاكیدهای ویژه‌ای در مورد بهداشت دانش‌آموزان مبنی بر شست‌وشوی مرتب‌ دست‌ها،‎ ‎استفاده از لیوان و لوازم‌التحریر شخصی صورت گرفته است، به نظر می‌رسد آموزش و‎ ‎پرورش اگر چه تاكنون در برابر اخبار تعطیلی و آمار دانش‌آموزان مبتــلا شفاف‌سازی‎ ‎نكرده و در بیشتر اوقات فــقط به تكذیب بسنده كرده است، این روزها در تب و تاب فراهم‎ ‎آوردن حداقل امكانات بهداشتی در مدارس است؛ به طوری كه معاون وزارت آموزش و پرورش‎ از ابلاغ دستورالعمل جداسازی آبخوری‌ از سرویس‌ بهداشتی و‎ ‎تجهیز مدارس به لوله‌كشی صابون مایع خبر می‌دهد.

رئیسی با اشاره به‎ ‎اجرای طرح سراسری جداسازی سرویس بهداشتی از آبخوری‌ها در مدارس، عنوان می‌كند: این‎ ‎طرح با توجه به اهمیت رعایت نكات بهداشتی در مدارس برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای‎ نوع A با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

به گفته رئیسی، تجهیز‎ ‎بیش از 100 هزار مدرسه در سراسر کشور به سیستم لوله‌کشی صابون مایع، از تابستان‏‎ ‎آغاز شده و اعتبار ویژه‌ای از محل تعمیرات مدارس به این امر اختصاص یافته است؛ چرا‎ ‎كه در بخشنامه ابلاغی به استان‌ها، اولویت ویژه در هزینه‌کرد اعتبارات تجهیز مدارس‎ ‎توسط مدیران مدارس به نصب لوله‌كشی صابون مایع مشخص شده است‏.

وی بی‌توجهی مدیران‎ ‎به اجرای دستورالعمل مذكور و كم‌توجهی به نصب سیستم لوله‌كشی صابون مایع كه هزینه ‎قابل توجهی نمی‌طلبد را غیرقابل توجیه خوانده است و می‌گوید: بودجه لازم برای اجرای این‎ ‎موضوع در اختیار استان‌ها قرار داده شده و به استان‌های كشور ابلاغ شده كه از محل‎ ‎اعتبارات استانی، جداسازی سریع آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی را در دستور كار جدی‎ ‎خود قرار دهند كه البته این موضوع در مدارس تازه ساخت لازم‌الاجراست.

رئیسی می‌افزاید: با‎ ‎توجه به خطر شیوع آنفلوانزای نوع A، هر مدیری كه در زمینه جداسازی آبخوری‌ها از‎ ‎سرویس‌های بهداشتی كوتاهی كند، باید پاسخگوی آسیب‌های بعدی باشد و هر گونه كوتاهی‎ ‎در این زمینه متوجه مدیران است و با آن‌ها برخورد خواهد شد».‎

و كلام آخر، با توجه‎ ‎به این كه روند شیوع آنفلوانزا نوع A خارج از كنترل و مهار است و نمی‌توان زمان‎‎مشخصی برای توقف روند همه‌گیری آن متصور شد، آیا تعطیلی مدارس راهكار اصلی مقابله با‎ ‎این همه گیری جهانی‌ است؟‎ ‎

بر فرض هم تصمیم‎ ‎تعطیلی مدارس جدی شود باز هم این سؤال مطرح است كه با توجه به فرارسیدن فصل زمستان‎ ‎و افزایش درصد موارد بروز این بیماری، یك مدرسه برای چه مدتی باید تعطیل شود و آیا‏‎‎این تعطیلی به عنوان سپری از دانش‌آموزانی كه در جای خالی مدرسه، اوقات فراغت خود‎ ‎را در كوی و برزن می‌گذرانند، محافظت خواهد كرد؟‎

منبع

روزنامه اطلاعات