جامعه و ازدواج موقت و وظیفه حکومت اسلامی در قبال آن
اگر ازدواج موقت، یك دستور شرعى است، پس چرا جامعه اسلامى آن را برنمىتابد و آیا به نظر شما امروزه مىتوان به آن عمل كرد؟ وظیفه حكومت اسلامى چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1396/10/11 ساعت 13:43
همواره اسلام به ازدواج دائم و به هنگام توصیه كرده است. اما طبیعى است كه عواملى گوناگون مىتوانند موانعى بر سر راه این امر مهم باشند و برخى افراد را در رسیدن به آن، با مشكل و ناكامى مواجه نمایند. در چنین مواردى باید اندیشمندان و بزرگان جامعه به راه حلهایى بیندیشند تا جلوى عوامل خطرسازى كه عفّت عمومى را خدشهدار مىسازند، گرفته و زمینه انواع انحرافات فردى و اجتماعى از بین برود.
ابن عبّاس مىگوید: ازدواج موقت چیزى جز رحمت الهى براى امت اسلامى نیست. و با وجود ازدواج موقت، به جز انسانهاى شقاوتمند و بدبخت و یا جز تعداد اندكى زنا نخواهند كرد. و قال ابن عباس: «ما كانت المتعة إلاّ رحمة رحم الله بها هذه الأمَّة. ما زنى إلاّ شقی»، خلاصه الإیجاز، شیخ مفید، ص28. البته در بعضى از نسخ «شفیّ» آمده كه به معناى عده كمى از مردم است.
بنابراین مسئله ازدواج موقت از احكام اسلام بوده و از نظر تئوریك كاملاً پذیرفته شده، و نه تنها در اسلام بلكه برخى از متفكّران بزرگ غربى، مانند راسل نیز یكى از راههاى حل مشكل ازدواج دائمى دیررس در دنیاى كنونى را، پناه بردن به ازدواج موقت مىدانند.
به عبارت دیگر متعه نیز نوعى ازدواج است، بنابراین هر كسى از افراد واجد شرایط ازدواج موقت مىتواند از شخصى خواستگارى كند و براى مدتى موقت، با وى ازدواج نماید. آنچه در این جا مشكل ایجاد نموده آن است كه غالب افراد، ازدواج موقت را با كامیابى آنى اشتباه گرفتهاند و همین مسئله سبب شده كه این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقى خود را باز یابد. همچنین علت جا نیفتادن این مسئله در جامعه، تبلیغات سوئى است كه بیش از یك قرن در جامعه ما توسط غربگرایان تأثیر نهاده و در ضمیر مردم رخنه كرده است. به گونهاى كه گاه روابط نامشروع با تسامح نگریسته مىشود ولى به ازدواج موقت با نفرت. این مسئله از چند جهت دچار مشكل است.
1. از نظر فرهنگىجامعه ما هنوز ظرفیت پذیرش این حكم الهى را به نحو شایسته پیدا نكرده است.
2. از نظر بهداشتى و سیستم قانونى، پیشبینىهاى لازم براى آن صورت نگرفته است.
3. از نظر حقوقى ساز و كار مناسب براى پیشگیرى از سوء استفاده برخى اشخاص هوسران در نظر گرفته نشده است. اما بر جامعه لازم است كه در موضعگیرىهاى خود درباره موضوعات گوناگون از جمله عقد موقت، عقلانى و منطقى فكر كند، نگرش و تحلیل آنها بر پایه ایمان و اعتقاد به آموزههاى دینى باشد و اجازه ندهد كه بازماندههاى عادتهاى جاهلانه كه با ایمان و تفكر او سازگار نیست بر رویكرد آنها سایه افكند، اگر چنین شد پذیرفتن
ازدواج موقت به عنوان یك راهكار اساسى در جهت آرامش و پویایى جامعه، امرى طبیعى خواهد بود. این امر مستلزم همایشها یا نشستهاى علمى اساتید جامعهشناسى، روانشناسى و حقوقى و فقهاء است. براى حل این مشكلات مىبایستى تلاش فرهنگى و اجتماعى به صورت گسترده صورت پذیرد تا جوانان از آسیب شیاطین مصون بمانند. به هر حال امید آن داریم كه با روشن شدن این مسائل و كار فرهنگى زمینه اجراى مناسب این حكم قرآنى و سنت پیامبر صلىاللهعلیهوآله در جامعه فراهم گردد و ما بىبرنامگى و بىتوجهىها را به حساب اسلام نگذاریم و خردمندان و اندیشمندان جامعه و نیز رسانههاى جمعى با فرهنگ سازى و ایجاد بسترهاى مناسب، جلوى بسیارى از ناهنجارىها و معضلات اجتماعى را گرفته و جامعه را از انواع آلودگىها پاك نمایند. وظیفه مهمتر حكومت اسلامى این است كه با ساز و كار مناسب جلوى سوء استفاده مردان و زنان بوالهوس را بگیرد و یك وسیله و راهكار خوب را در دست چنین كسانى كه آنارشیست جنسى هستند، قرار ندهد.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
ابن عبّاس مىگوید: ازدواج موقت چیزى جز رحمت الهى براى امت اسلامى نیست. و با وجود ازدواج موقت، به جز انسانهاى شقاوتمند و بدبخت و یا جز تعداد اندكى زنا نخواهند كرد. و قال ابن عباس: «ما كانت المتعة إلاّ رحمة رحم الله بها هذه الأمَّة. ما زنى إلاّ شقی»، خلاصه الإیجاز، شیخ مفید، ص28. البته در بعضى از نسخ «شفیّ» آمده كه به معناى عده كمى از مردم است.
بنابراین مسئله ازدواج موقت از احكام اسلام بوده و از نظر تئوریك كاملاً پذیرفته شده، و نه تنها در اسلام بلكه برخى از متفكّران بزرگ غربى، مانند راسل نیز یكى از راههاى حل مشكل ازدواج دائمى دیررس در دنیاى كنونى را، پناه بردن به ازدواج موقت مىدانند.
به عبارت دیگر متعه نیز نوعى ازدواج است، بنابراین هر كسى از افراد واجد شرایط ازدواج موقت مىتواند از شخصى خواستگارى كند و براى مدتى موقت، با وى ازدواج نماید. آنچه در این جا مشكل ایجاد نموده آن است كه غالب افراد، ازدواج موقت را با كامیابى آنى اشتباه گرفتهاند و همین مسئله سبب شده كه این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقى خود را باز یابد. همچنین علت جا نیفتادن این مسئله در جامعه، تبلیغات سوئى است كه بیش از یك قرن در جامعه ما توسط غربگرایان تأثیر نهاده و در ضمیر مردم رخنه كرده است. به گونهاى كه گاه روابط نامشروع با تسامح نگریسته مىشود ولى به ازدواج موقت با نفرت. این مسئله از چند جهت دچار مشكل است.
1. از نظر فرهنگىجامعه ما هنوز ظرفیت پذیرش این حكم الهى را به نحو شایسته پیدا نكرده است.
2. از نظر بهداشتى و سیستم قانونى، پیشبینىهاى لازم براى آن صورت نگرفته است.
3. از نظر حقوقى ساز و كار مناسب براى پیشگیرى از سوء استفاده برخى اشخاص هوسران در نظر گرفته نشده است. اما بر جامعه لازم است كه در موضعگیرىهاى خود درباره موضوعات گوناگون از جمله عقد موقت، عقلانى و منطقى فكر كند، نگرش و تحلیل آنها بر پایه ایمان و اعتقاد به آموزههاى دینى باشد و اجازه ندهد كه بازماندههاى عادتهاى جاهلانه كه با ایمان و تفكر او سازگار نیست بر رویكرد آنها سایه افكند، اگر چنین شد پذیرفتن
ازدواج موقت به عنوان یك راهكار اساسى در جهت آرامش و پویایى جامعه، امرى طبیعى خواهد بود. این امر مستلزم همایشها یا نشستهاى علمى اساتید جامعهشناسى، روانشناسى و حقوقى و فقهاء است. براى حل این مشكلات مىبایستى تلاش فرهنگى و اجتماعى به صورت گسترده صورت پذیرد تا جوانان از آسیب شیاطین مصون بمانند. به هر حال امید آن داریم كه با روشن شدن این مسائل و كار فرهنگى زمینه اجراى مناسب این حكم قرآنى و سنت پیامبر صلىاللهعلیهوآله در جامعه فراهم گردد و ما بىبرنامگى و بىتوجهىها را به حساب اسلام نگذاریم و خردمندان و اندیشمندان جامعه و نیز رسانههاى جمعى با فرهنگ سازى و ایجاد بسترهاى مناسب، جلوى بسیارى از ناهنجارىها و معضلات اجتماعى را گرفته و جامعه را از انواع آلودگىها پاك نمایند. وظیفه مهمتر حكومت اسلامى این است كه با ساز و كار مناسب جلوى سوء استفاده مردان و زنان بوالهوس را بگیرد و یك وسیله و راهكار خوب را در دست چنین كسانى كه آنارشیست جنسى هستند، قرار ندهد.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .