تبیان، دستیار زندگی

ادامه زندگی زن و محرومیت او از ارث غیر منقول و قطع نفقه

زن از ارث اموال غیرمنقول محروم است و بعد از طلاق یا مرگ شوهر حق نفقه ندارد. در این صورت چه تضمینى براى اداره زندگى او وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارث
اولاً، زن از زمین ارث نمى‏برد، ولى از دیگر اموال شوهر و نیز قیمت دیگر اشیاى غیرمنقول، مانند ساختمان و یا درختان باغ و امثال آن ارث مى‏بردتحریرالوسیله، امام خمینى، ج2، ص396، مسأله 5.. علاوه بر این زن مالك مهریه خود است كه در زمان حیات شوهر به طور كامل مى‏گیرد و یا از اموال او بعد از مرگ اخذ مى‏نماید.
ثانیاً، پس از فوت شوهر، زن نسبت به شوهر كه در قید حیات نیست حقّ نفقه ندارد لكن در صورتى كه امكان اداره زندگى را نداشته باشد حقّ نفقه بر فرزندان یا بستگان خویش را داراست و بر همه فرزندان واجب است نفقه مادر خویش را بپردازند. در صورت عدم وجود فرزندان، بستگان نسبى زن (هر كدام نزدیك‏تر هستند) واجب است نفقه او را متقبل شوند.
ثالثاً، زن پس از فوت شوهر آزاد است و مى‏تواند از خانه بیرون رود و یا در خانه به كار اقتصادى مبادرت ورزد. بلكه قبل از آن نیز با به رسمیت شناختن حق مالكیت اقتصادى و استقلال در مالكیت زنان توسّط شریعت اسلامى، زمینه توانایى بر اداره زندگى بعد از فوت شوهر براى آنان هست و دستور نفقه و وجوب آن بر شوهر به جهت آن است كه زنان به فعالیت‏هاى خارج از منزل چنان روى نیاورند كه از تربیت فرزندان و همسردارى غافل شوند. بالاتر آنكه زنان در انجام همان كارهاى خانگى مانند شیر دادن فرزندان
خود و یا شستن لباس و آماده كردن غذا، نیز حق تقاضاى دستمزد و اُجرت دارند زیرا هیچ‏یك از این‏ها از الزامات حقوقى بر زنان نیست. لذا زنان مى‏توانند از این جهت نیز مالك شوند و در صورتى كه این كارها را به قصد اجرت انجام داده باشند مى‏توان از یكى از دستورهاى حمایتى اسلام آن است كه مردها وصیت كنند به مدت یك سال نفقه همسرانشان از دارایى آنها پرداخت شود.
قرآن كریم در آیه 240 سوره بقره مى‏فرماید:
«وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِیَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَیْكُمْ فِی ما فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ»؛
«كسانى كه از شما در آستانه مرگ قرار مى‏گیرد و همسرانى از خود بجا مى‏گذارد باید براى همسران خود وصیّت كنند كه تا یك سال آنها را با پرداختن هزینه زندگى بهره‏مند سازند به شرط آنكه [شوهر نكنند ]و از خانه شوهر بیرون نروند و اگر [شوهر كردند ]و بیرون رفتند گناهى بر شما نیست به آنچه درباره خود به طور شایسته انجام مى‏دهند و خداوند عزیز و حكیم است».
علاوه بر اینكه عدم ارث زن از زمین، اگرچه حكم مشهور فقهى است لكن مخالفینى بین مراجع دارد. به عنوان مثال مقام معظم رهبرى به ارث زن نسبت به قیمت زمین فتوا داده‏اند.مراجعه كنید به سایت معظم له. WWW.leader.ir
در پایان گفتنى است؛ چه بسا یكى از حكمت‏هاى مهم بهره‏مندى كمتر زن از ارث، به جهت آن باشد كه انگیزه و زمینه نیاز او به ازدواج مجدّد بیشتر فراهم گردد.

منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .