تبیان، دستیار زندگی

ویژه نامه جشنواره جوان خوارزمی

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان نهادی برآمده از انقلاب شكوه مند اسلامی در سال 1359 تاسیس شد و با گردهم آوردن تعدادی از دانش پژوهان و متخصصین متعهد و علاقه مندان به خدمت در حوزه علم و فناوری ماموریت خود را در زمینه شناسایی، جذب و ساماندهی امور مبتكران و مخترعان برای رسیدن به خودكفایی واستقلال آغاز نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
ویژه نامه جشنواره جوان خوارزمی
در سال 1365 در كنار دیگر برنامه های پژوهشی و ستادی سازمان برای جذب و توسعه فناوری، طرح اولیه برگزاری یك رقابت علمی برای اهدای جایزه سالانه به مخترعان، نوآوران و پژوهش گران برجسته كشور شكل گرفت كه به منظور ارج نهادن و گرامی داشت شخصیت های برجسته علمی ایران، نام دانشمند، ریاضی دان و منجم بزرگ دنیای اسلام « ابو جعفر محمد ابن موسی خوارزمی » برای آن انتخاب شد.
نخستین دوره جشنواره خوارزمی در 24 دی ماه 1366 در حضور وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس سازمان با معرفی و تقدیر از 35 طرح برگزیده در زمینه تحقیقات، ابتكار و اختراع در چندین رشته مختلف علمی برگزار گردید كه مدتی بعد در دفتر ریاست جمهوری مورد تفقد رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفتند و لوح تقدیر خود را از ایشان دریافت نمودند.
برگزاری موفقیت آمیز دوره اول جشنواره خوارزمی و جایگاه آن در نمایش تلاش پژوهش گران و صنعت گران ایرانی برای دستیابی به فناوری های روز و معرفی دستاوردهای علمی پس از انقلاب، سبب گردید تا برنامه ریزی برگزاری هر ساله آن در دستور كار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران قرار گیرد و دومین دوره آن در نوزدهم بهمن سال 1367 برای معرفی و قدردانی از ده طرح تحقیقاتی، هشت طرح ابتكاری و چهار مخترع در حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد.

● آغاز شكل گیری جشنواره جوان و رشد آن در میان جشنواره بین المللی خوارزمی
در سومین دوره از جشنواره خوارزمی بود كه بذر اولیه حیات جشنواره جوان خوارزمی كاشته شد و آن افزودن بخش جدید و فراهم ساختن امكان رقابت علمی در سطح دانش آموزی بود. در دوره سوم عاوه بر ارتقای سطح جشنواره با ویژگی هایی چون پذیرش طر ح های علوم پزشكی و علوم پایه) كاربردی و نظری (، تشكیل دبیرخانه دائمی به عنوان تشكلی برای ساماندهی امور اجرایی مراسم،
امور ثبت نام، تشكیل پرونده ها، تعیین گروه های تخصصی ارزیابی و هیات داوران، بخشی به جشنواره افزوده شد تا برای اولین بار طرح های دانش آموزی در سطح ملی به رقابت بپردازند و در مقایسه با هم مورد ارزیابی قرار گیرند. این حركت سرآغازی گشت تا ده سال بعد جشنواره ای مستقل با نام جشنواره جوان خوارزمی حیات خود را آغاز كند و فضایی با نشاط و سرزنده از رقابت جوانان نوآور دانش پژوه، فناور و دانش آموز را به نمایش بگذارد.

ویژه نامه جشنواره جوان خوارزمی
سومین جشنواره خوارزمی در نوزدهم بهمن سال 1368 در حالی خاتمه یافت كه در آن عاوه بر تقدیر از بیست و شش طرح تحقیقاتی و ابتكاری برجسته از فناوران، صنعت گران، اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی، به سه طرح برگزیده دانش آموزی نیز جوایزی تعلق گرفت و همین اتفاق در دوره چهارم نیز با معرفی سه طرح دانش آموزی دیگر تكرار شد.
روند رشد و ارزشی كه این جشنواره در جامعه علمی كشور یافته بود سبب گردید از سال 1370 گستره جغرافیایی آن نیز وسیع تر شود و به دلیل پذیرش طرح های پژوهش گران خارجی، كلمه بین المللی نیز به عنوان آن افزوده شد و جشنواره بین المللی خوارزمی هویتی تازه و كامل تر یافت. در همین سال برای تقویت بخش دانش آموزی ارتباط ساختار یافته تری با وزارت آموزش و پرورش برقرار شد و مقرر گردید معاونت فنی و حرفه ای وزارت و آموزش و پرورش، از هر استان حداكثر سه طرح به هیات داوران جشنواره معرفی نماید.
در پنجمین دوره از جشنواره بین المللی خوارزمی از میان سی و پنج طرح دانش آموزی معرفی شده، سه طرح به عنوان برگزیده، مورد تشویق قرار گرفت.