تبیان، دستیار زندگی

درباره نخستین «جشنواره کتاب سال سبک زندگی»

کتاب هایی برای بهتر زندگی کردن

نخستین «جشنواره کتاب سال سبک زندگی» اسفندماه برگزار می‌شود. در این جشنواره بیش از ۶۰۰ اثر تالیف شده در این زمینه، طی ۵ سال گذشته بررسی می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره کتاب سال سبک زندگی
سبک زندگی چند سالی است در حوزه های مختلف مورد توجه است. یکی از بخش های فعال و اثر گذار در این زمینه آثار مکتوبی است که به این موضوع پرداختند. در کتاب «پیش درآمدی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی» که به تازگی به قلم منصوره اولیایی و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است می خوانیم: «اهمیت سبک زندگی این است که سطحی ترین لایه های زندگی را با عمیق ترین لایه‌های آن پیوند می دهد و از این منظر مهمترین منبع هویت جامعه انسانی است. اما تعریف مادی غرب از آن و در تضاد بودن آن با چارچوب اسلام و محدودشدن آن به نوعی الگوی مصرف و ترویج رسانه‌ها و پررنگ شدن عناصر آن در کشورهای اسلامی و هشدار مقام معظم رهبری به کاوش در این زمینه اساسی این تحقیقی را گذاشته است. نویسنده با نقد و بررسی دیدگاه‌های جامعه شناسانه حولی این موضوع و بر اساس روایات اسلامی به تدوین شاخصی های سبک زندگی اسلامی پرداخته و موانع اجرایی شدن آن را توضیح داده است.

جشنواره ای برای سبک زندگی بهتر

آذر ماه امسال نخستین «جشنواره کتاب سال سبک زندگی» با انتشار فراخوانی از علاقه مندان دعوت به حضور کرد. طبق فراخوان جشنواره آثاری قابل شرکت در این جشنواره هستند که از سال ۱۳۹۱ تاکنون منتشر شده‌اند. این جشنواره با بررسی بیش از ۶۰۰ اثر تالیف شده در این زمینه طی ۵ سال گذشته برگزیدگان خود را در اسفندماه معرفی می کند.

نشست خبری جشنواره

نخستین نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی، حجت‌الاسلام علیرضا فجری دبیر اجرایی و امیر بیات مدیر اجرایی جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

خبرگزاری فارس در گزارشی از نشست خبریی این جشنواره می نویسد: حجت‌الاسلام فجری دبیر جشنواره گزارشی از روند اجرایی آن ارائه کرد و گفت: حدود یک ماهی است جشنواره کتاب سال سبک زندگی فراخوان داده است و پس‌ازآن حدود 600 عنوان کتاب از سوی ناشران و مؤلفین واصل شد. اما با تمدید ارسال آثار تا پایان هفته،‌پیش‌بینی می‌شود 500 عنوان کتاب هم به مجموع کتاب‌های واصله افزوده شود. هرچند ما لیستی را از کتابخانه ملی در حوزه سبک زندگی دریافت کردیم که نشان می‌دهد 1000 تا 1500 عنوان با این موضوع نوشته شده است.
در این نشست حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی دبیر علمی اظهار داشت: جشنواره کتاب سال سبک زندگی درواقع یک پیشینه‌ای دارد که به جهت آن حائز اهمیت است؛ چراکه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه چند سالی است بر مسئله حل مشکلات فرهنگی مردم در سطح جامعه متمرکز شده‌ایم و تلاشمان این است به‌جای اینکه کارهای انبوه در حوزه‌های مختلف انجام دهیم در جهت‌دهی مناسب،‌نتایج در خوری در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.
وی بابیان اینکه 14 موضوع در حدود 2 سال و نیم تلاش پس از ابلاغ رهبر انقلاب احصا شده است، گفت: یکی از همان حوزه‌ها، عرصه سبک زندگی است که دارای حساسیت و پیچیدگی خاصی است؛ چراکه افراد فکر می‌کنند می‌دانند که سبک زندگی چیست. درحالی‌که حتی در مورد تعاریف اولیه هم مشکلاتی دیده می‌شود.
دبیر علمی جشنواره بابیان اینکه عدم اعتدال و ضعف در سواد مصرف کالای فرهنگی از مشکلات است،‌گفت: ما در گزینش استفاده از کالاهای فرهنگی دچار ضعف هستیم و خیلی وقت‌ها نسبت به پیام کالاهای فرهنگی منفعلیم.
وی به اهداف برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره کتاب سال سبک زندگی با این اهداف طراحی شده تا هم کار پژوهشی خوبی صورت گیرد و هم در ادامه آن استعدادیابی و مستندسازی، ایجاد ظرفیت‌هایی برای ساخت تئوری ساخت زندگی اسلامی و ایجاد کتابخانه سبک زندگی را شاهد باشیم که متأسفانه مغفول مانده است و تصورمان این است که با انجام یک کار چندسویه تبلیغی و ترویجی می‌توانیم جشنواره را اجرا کنیم.
دبیر علمی جشنواره برگزاری آن را در اسفندمان دانست و گفت: 600 عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده و برآوردمان این است که 600 عنوان دیگر واصل خواهد شد؛ چراکه ما جشنواره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی، رضوی و کتاب سال حوزه را داشتیم، ولی جای کتاب سال سبک زندگی خالی بود. ازاین‌رو ما به دنبال گسترش این جشنواره هستیم.
وی گفت: اولین فردی که در این حوزه کتاب نوشته، حجت‌الاسلام مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) است که در سال 85 اولین کتاب فارسی سبک زندگی را تعریف کرده است. ما سعی کردیم برای این جشنواره از تیم داوری خوب و نام‌آشنایی استفاده کنیم. سیاست کلی جشنواره هم مطالعه و به داوری گذاشتن همه آثاری است که در این عرصه نوشته شده است. نگاه سیاسی به موضوع نداریم، زیرا مهم این است که اهداف فرهنگی و فرهنگ‌سازانه و گفتمان‌ساز در اولویت است.

اولین جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» از 20 تا 22 اسفند در باغ کتاب تهران و پارک آب و آتش برگزار می‌شود و افرادی که از 75 تا 100 امتیاز را کسب کنند، جوایزی به آنها اهدا می‌شود.

مروری بر تعدادی از آثار چاپ شده چند سال اخیر با موضوع سبک زندگی:

سبک زندگی در صحیفه سجادیه

نویسنده: دکتر علی رضایی بیرجندی
انتشارات بوستان کتاب
در چهار بخش با عنوان های «مبانی سبک زندگی»، «سبک زندگی و رفتارهای فردی»، «سبک زندگی و اجتماع» و «سبک زندگی و اقتصاد» به این موضوع می پردازد.

رسانه و سبک زندگی

نویسنده: عباس معلمی
انتشارات: تمدن
کتاب «رسانه و سبک زندگی» شامل مجموعه بیست مقاله یا گفت‌وگوی فرهنگی عباس معلمی است که از نیمه  دوم دهه هفتاد تا کنون در نشریات و سایت‌های گوناگون منتشر  شده است.

سبک زندگی رضوی

نویسنده: محمد تقی فعالی
انتشارات: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا ( علیه السلام)
جلد نخست این مجموعه که به بررسی و تحلیل روابط میان فردی پرداخته است در دو فصل تألیف شده است: فصل اول به «الگوهای رفتاری» و فصل دوم به «آیین دوستی و همنشینی» اختصاص یافته است.

سبک زندگی مسلمان ایرانی

نویسنده: محمدرضا زائری
انتشارات: آرما
در این کتاب، نگاهی جامع به دستورهای اسلامی شده است و در جهت کمّی کردن و ارتباط دادن آن با میدان عمل، یک آزمون برای آن ساخته شده است.

مصرف و سبک زندگی

نویسنده: محمد فاضلی
انتشارات: صبح صادق
کتاب مصرف و سبک زندگی برای آشنایی با مفهوم دقیق سبک زندگی است؛ این کتاب در هفت فصل تدوین‌شده است.


منابع: مهر/ تسنیم/ فارس/ تبیان