تبیان، دستیار زندگی

پیوند هنر شرق و غرب در نمایشگاه "سرمستی"

سپیده مشایخی این روزها برای نخستین نمایشگاه آثار خود روایتی بدیع از هنر شرق و تجربیات مدرنیستی هنر غرب را در گالری مژده به نمایش گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سپیده مشایخی در نمایشگاه سرمستی

"سرمستی" نخستین نمایشگاه انفرادی سپیده مشایخی است، آثاری که در بدو ورود به گالری مژده بیش از همه چیز انرژی درون آثار و نوری که از آثار به وسیله رنگ و نقش ساطع می‌شود توجه مخاطبان را جلب می‌کند.

آثار سپیده مشایخی تلفیقی است از نگاه اشراقی شرق به نور و کلمات و از سویی دیگر توجه او به طبیعت بی جان بر اساس آموزه‌های هنر مدرنیستی غرب؛ تلفیقی که نتیجه آن آثاری چشم‌نواز و بر اساس انتخاب رنگ‌های بیشتر گرم، نوعی احساس هیجانی را به مخاطبش القا می‌کند.

مشایخی که مدعی است تکنیکی ابداعی را برای نمایشگاه "سرمستی" به کار گرفته در این باره توضیح داد: "اگرچه شکل‌گیری آثار نمایشگاه "سرمستی" بر اساس کلمات است؛ اما نکته قابل توجه این مجموعه سبکی است که در نتیجه تلفیق سبک کوبیسم با کلمات به دست آورده‌ام."

این هنرمند که در آثار خود به کلمات نگاهی فرم‌گرایانه دارد؛ درباره نحوه شکل‌گیری ایده این نمایشگاه بیان کرد:" امروز همه ما می‌دانیم که کلمات دارای بار انرژی خاصی هستند. تحقیقات دانشمندی به نام ایمونو بر روی مولکول‌های آب تاثیرگذاری کلمات بر مولکول‌های آب را به اثبات رسانده و همین موضوع ایده خلق این مجموعه شد."
نمایشگاه سرمستی

مشایخی که در آثارش کلمات را نه با تعریف خوشنویسی که بر اساس فرم‌های کوبیسمی و نگاه نقاشانه در درون آثارش مستتر کرده در این باره گفت:" سعی کردم که به خاطر بار انرژی خاص کلمات، از آن‌ها در آثارم استفاده کنم البته تمام تلاش من این بود که کلماتی با بار مثبت را در دل آثار جای دهم و در قالب نقاشی و با استفاده از فرم  آنها را اجرا کنم."

آثار مشایخی که نوری سیال را درون خود دارند مخاطب را به کشف این منبع نورانی دعوت می‌کنند. این هنرمند درباره دلیل استفاده از هاله نور در آثارش، اظهار کرد:" یکی از مشخصه‌های آثار این نمایشگاه استفاده از هاله نور در کارهاست زیرا من بخشی از این ایده را نیز مدیون فلسفه اشراق هستم. در فلسفه اشراق خداوند با نماد نور شناخته می‌شود به همین خاطر سعی کردم که این هاله‌ها را به عنوان نماد مهر الهی در آثارم ارائه کنم."

این هنرمند نقاش بر هویت ایرانی آثار این نمایشگاه نیز تأکید کرد و گفت:" من سعی کردم که در آثارم از المان‌های سنتی چون بته‌جقه استفاده کنم زیرا این سمبل نشانی ایرانی است که حکایت از آزادی، راستی و تواضع دارد لذا من در هر یک از تابلوها نماد بته‌جقه را به شکل‌های مختلف نمایش دادم به همین خاطر بته‌جقه در یکی از تابلوها به شکل مرغی سر در سینه، نشان داده می‌شود، اما در اثری دیگر شبیه به درخت سروی خمیده ارائه شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که این سمبل با شکل‌های مختلفی، اصالت ایرانی را به تصویر می‌کشد."

فرم دورانی آثار نمایشگاه "سرمستی" از مولفه‌های قابل توجهی است که مخاطب را در کنکاش این آثار ترغیب می‌کند. این نگاه فرمال که نشات گرفته از نقاشی ایرانی است، مخاطب را در کاوش سطوح مختلف تابلو همراهی  می‌کند. مشایخی در این باره گفت:" حرکت و چرخش در آثار این نمایشگاه بسیار مشهود است زیرا از نظر من چرخش یکی از اصلی‌ترین حرکت‌های هستی است به نحوی که ما نمونه آن را در کائنات و حتی در چرخش خون درون بدن انسان شاهد هستیم. کما اینکه بسیاری از حرکت‌های آیینی و دینی ما نیز نظیر طواف بر مبنای چرخش و حرکت شکل گرفته‌اند."
نمایشگاه سرمستی

او خاطرنشان کرد:" تمام سعی من این بود که چرخش و طرب کائنات را در مجموعه آثار خود نشان دهم تا به نوعی این رقص و طرب در هستی مشاهده شود به همین خاطر هنگام تماشای آثار، چشم‌های مخاطب به صورت ناخواسته به رقص درمی‌آید. من معتقدم که این حرکت در دل ریتم طبیعت و تمام ذرات هستی وجود دارد لذا سعی کردم که بخشی از آن را در آثار نمایشگاه "سرمستی" به نمایش بگذارم."

لازم به یادآوری است نمایشگاه "سرمستی" تا 15 دی‌ماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک 27 میزبان هنر دوستان است

منبع: هنر آنلاین