تبیان، دستیار زندگی

پاسخ تبیان به شبهه عیسوی

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با زادروز میلاد حضرت مسیح(ع) و در مقاله ای دینی به شبهه تاریخی ازدواج حضرت عیسی(ع) پاسخ داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تولد حضرت عیسی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش اعتقادات شیعه موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را با تکیه بر روایات دینی تهیه و منتشر کرده است.
کاربران پرسیده اند که « اگر ازدواج واجب است، چرا حضرت عیسی، ازدواج نکردند؟» و تبیان چنین پاسخ می دهد:«ازدواج به خودی خود امر واجبی نیست و خداوند به خاطر مصالحی که برای حفظ زندگی فردی و اجتماعی بشر لازم است آن را تشریع نموده است؛ و همین مستحب در مواردی برای برخی افراد خاص واجب می‎شود، مثل کسانی که اگر ازدواج نکنند دچار گناه می‎شوند.البته برای دیگران نیز، حتی اگر به گناه نیفتند نیز، بسیار نیکو و شایسته است. شهید مطهری می فرماید: یک پختگى هست که جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمى ‏شود، در مدرسه پیدا نمى ‏شود، در جهاد با نفس پیدا نمى‏ شود، با نماز شب پیدا نمى ‏شود، با ارادت به نیکان هم پیدا نمى ‏شود. این را فقط از همین جا باید به دست آورد و لهذا هیچ وقت نمى ‏شود که یک کشیش یا کاردینال به صورت یک انسان کامل در بیاید، اگر واقعاً در کاردینالى خودش صادق باشد... عامل تشکیل خانواده که خود یک عامل اخلاقى است- و این، یکى از علل تقدس ازدواج در اسلام است- عاملى است که جانشین نمى ‏پذیرد. مثلا اگر چه ازدواج یک سنت است و همگان به آن تشویق شده اند، اما هیچ کس را برای یک کودک توصیه و ترویج نکرده است! و رسیدن به سن خاصی لازم است تا ازدواج، مناسب حال فرد شود. و باید توجه کنیم که حضرت یحیی در جوانی به شهادت می رسند و شاید اگر بیشتر زنده می ماندند، ازدواج می کردند و حضرت عیسی (ع) نیز مدت زیادی در قید حیات مادی نبودند. و ۳۱ سالگی به آسمان عروج می‌کنند.یا اینکه برای ازدواج باید همسری مناسب و شایسته یافت و گفته نشده که در هر شرایطی باید ازدواج کرد حتی اگر همسر انسان بدترین فرد باشد.»