تبیان، دستیار زندگی

خارپاشنه

خارپاشنه اغلب بر اثر کوتاه شدن ماهیچه ها مخصوصا ماهیچه های پشت ساق پا ایجاد میشود،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خارپاشنه
خارپاشنه
پس بسیارمهم است تا این ماهیچه ها را مانند شکل اول خود با تمرینات مناسب کشش دهیم و انعطاف آن را افزایش دهیم و از کوتاه شدن ماهیچه ها و ایجاد فشارهای دائمی روی کف پا جلوگیری کنیم. کشش در این مورد بسیارمهم است چندین نوع تمرین کششی وجود دارد که باعث درمان خار پاشنه میشود،

چند نمونه ازآنها در ادامه توضیح داده شده است نیازی نیست که همه این تمرینات را انجام دهید تعدادی ازاین تمرینات دارای اثرات مشابه هستند اما بایدامتحان کنید که کدامیک می تواند موثرترین وبهترین بهبودی را داشته باشد باید تمرینی را انتخاب کنید که تعادل در بدن شما ایجاد کند و همه ماهیچه هارا دربرگیرد حرکات اصلاحی کششی باید به آرامی انجام شوند.

کشش شدید ماهیچه ها میتواند باعث آسیب دیدگی ماهیچه ها و تاندون ها شود. هر کدام ازاین تمرینات باید چند بار در یک روز مثلا ۲تا ۳مرتبه با ۱۰ تا ۱۵بار تکرار انجام شود. ورزش و تمرینات اصلاحی یکی از بهترین راه های درمان خار پاشنه پا می باشد. در ادامه تعدادی از این تمرینها معرفی شده است:

تمرین ۱ (کشش کف پا و پشت ساق پا): بر روی یک پله یا نیمکت بوسیله انگشتان پا بایستیدبه صورتیکه پاشنه پای شما آویزان باشد تازمانیکه احساس کشش میکنید، پاشنه پای خود را پایین بیاورید. این حرکت را برای چند ثانیه نگه دارید و رها کنید. آنرا چند مرتبه تکرار کنید.

تمرین ۲ (کشش کف پا وساق پا):  تمرین بعدی برای درمان خار پاشنه این است که بر روی زمین بشینید و پاهای خود را در مقابلتان دراز کنید یک حوله به دور انگشتان خود بپیچید، حوله را با دست بگیرید و به طرف خود تا زمانیکه کشش احساس کردید، بکشید. این ورزش اگر به طور مداوم انجام شود در درمان خار پاشنه می تواند موثر باشد.

تمرین ۳ (کشش کف پا): روی یک صندلی بشینید ساق پای راست خود را بروی پا ی چپ قراردهید. با دست چپ انگشتان پای راست خود را بگیرید و به سمت خود بکشید. این ورزش باعث ایجاد کشش در کف پا و تسکین درد خار پاشنه پا می شود.

تمرین ۴(کشش پشت ساق پا): به یک دیوار با دستان خود تکیه دهید یک ساق پای خود را به صورت صاف و مستقیم در پشت خود و ساق پای دیگر را در جلوی خود به صورت خمیده قراردهید. به سمت جلو تکیه دهید تا کششی در پشت ساق پا احساس کنید. با تقویت عضلات فشار روی پاشنه پا کاهش پیدا می کند و منجر به کاهش علائم خار پاشنه می شود.

تمرین ۵:از مفصل کمر به یک دیوار تکیه دهید هر دو پای خود را در پشت یکدیگر قرار دهید، کمی خم شوید هر دو ساق پای خود راخم کنید شما باید کشش عمیقی در پشت ساق پا و پا احساس کنید، که به آن عضلات سطحی خلف ساق پا سولئوس (soleus) گفته میشود.

تمرین ۶: روی یک صندلی بشینید و یک توپ تنیس یا گلف بر زیر پای خود قرار دهید و آن را بغلتانید. هر چقدر این توپ سخت باشد بهتراست چون انجام این تمرین ممکن است در بعضی از مواقع با درد همراه باشد، باید درد آن را تحمل کنید این تمرین یک تمرین ماساژ دهنده ی مفید برای درد خار پاشنه است.

درمان با لیزر
درمان خار پاشنه با لیزر پرتوان مؤثرترین درمان برای التهاب تاندون است چون ترمیم بافت را در سطح سلولی (نظیر غضروف) تحریک می‌کند.

ضمناً این روش جریان خون رسیده به محل آسیب مزمن یا حاد را تحریک و از نو پایه‌ریزی می‌نماید؛ و به این ترتیب “باقی‌مانده‌های” ملتهب انباشته شده را از محل آسیب دور می‌کند و مواد مغذی التیام‌بخش را به آنجا می‌آورد.

در مورد تشکیل خار پاشنه، با وجود باقی ماندن خار، لیزر سرد به نحو کارآمدی محل دردناک را درمان می‌کند و التهاب مربوطه را از بین می‌برد و به این ترتیب غالباً درد برای همیشه تسکین می‌یابد. از جمله مزایای درمان لیزری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایمنی روش درمان خار پاشنه با لیزر

• کاهش ورم و درد

• کاهش وابستگی به دارو

• بهبود سریع درد بیمار

• امکان انجام کارهایی که پیش از این با درمان دارویی یا دیگر روش‌های درمان خار پاشنه ناسازگار بودند.

جراحی و درمان خار پاشنه
انجام جراحی برای درمان خار پاشنه امروزه به ندرت انجام میشود. هدف از انجام جراحی برداشتن خار پاشنه پا است که دراشعه ایکس نشان داده شده بود. بعضی از خار های پاشنه درکف پا ممکن است بر اثر آسیب دیدگی ایجاد نشوند و در صورتیکه این اختلال جدی باشد،

جراحی نیاز است جراحی دیگری که معمولا انجام میشود آزاد کردن و آرام کردن در ناحیه کف پا است، این بدین معنی است که کف پا از ناحیه پاشنه آزاد میشود این کاهش فشار باعث کاهش درد بیماری می شود، این جراحی برای بهبودی به چند هفته زمان نیاز دارد، اما بعد از اتمام دوره بهبودی هیچ تضمینی برای بهبودی وجود ندارد.

بیماری خار پاشنه پا تا زمانی که ایجاد علائمی مانند درد پاشنه پا و ناراحتی برای بیمار نکند نیازی به درمان ندارد. می توانید با انجام موارد ذکر شده مانند کفش مناسب، ورزش و… از بروز درد پاشنه پا پیشگیری کرد.

در صورت بروز این بیماری ابتدا با درمان های بدون جراحی اقدام به کاهش درد و بهبودی می شود طب سوزنی با صلاحدید پزشک می تواند مفید باشد و جراحی تنها در مورد بیمارانی که به درمان های بدون جراحی پاسخ ندهند، توسط پزشک تجویز می شود. خبر خوب این است که درد پاشنه به ندرت دائمی می‌شود.

التهاب رباط کف پا، علت اصلی خار پاشنه، برگشت‌پذیر است و با موفقیت درمان می‌شود.

بیش از ۹۰% افراد مبتلا به التهاب رباط کف پا یا درد پاشنه با درمان فیزیوتراپی بهبود چشمگیری می‌یابند. اگرچه ممکن است همچنان در عکس‌های رادیوگرافی، همچنان عارضه را ببینید، اما به محض فرو نشستن التهاب مجاور خارپاشنه، درد پاشنه نیز از بین خواهد رفت.
منبع:سلامتی/سلامت/ارتوپدی و سلامت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .