تبیان، دستیار زندگی

گذری کوتاه بر زندگانی حضرت آیت الله وحید خراسانی

آیت الله حسین وحید خراسانی (متولد ۱۳۰۰ش)، از مراجع تقلید شیعه ساکن قم و از شاگردان آیت الله خویی و از استادان فقه و اصول حوزه علمیه قم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله وحید خراسانی
آیت الله حسین وحید خراسانی (متولد ۱۳۰۰ش)، از مراجع تقلید شیعه ساکن قم و از شاگردان آیت الله خویی و از استادان فقه و اصول حوزه علمیه قم است. تحصیلات حوزوی‌اش را در نیشابور، ری، مشهد، نجف و قم گذراند. ایشان از معدود فقهایی است که مسائل اعتقادی را در رساله توضیح المسائل خود ذکر کرده. مجلس درس او، یکی از پررونق‌ترین دروس در حوزه علمیه قم است.

زندگی‌نامه و تحصیلات
حسین وحید خراسانی، اول فروردین ۱۳۰۰ش (۱۱ رجب ۱۳۳۹ق) در نیشابور متولد شد. پس از گذراندن دوره ادبیات، دروس دوره سطح را از آیت الله حاج شیخ محمد نهاوندی فراگرفت. سپس وارد درس خارج فقه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و میرزا مهدی آشتیانی شد و به درجه اجتهاد رسید. علوم عقلی فلسفه و حکمت را از میرزا ابوالقاسم الهی و میرزا مهدی آشتیانی آموخت و در سال ۱۳۲۷ ه‍.ش در ری به دیدن آیت الله حجت کوه‌کمره‌ای رفت و پس از مذاکرات علمی اجازه اجتهاد گرفت. در ۲۷ سالگی به نجف رفت و در درس آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله حکیم و بالاخص آیت الله خوئی شرکت کرد. در سال ۱۳۹۰ هجری قمری به مشهد بازگشت و یک سال به تدریس پرداخت و پس از آن به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد.
ایشان از سال ۱۳۷۸ه‍.ق پس از تدریس سال‌های متوالی دروس سطح، تدریس درس خارج فقه و اصول را آغاز نمود. جلسات درس ایشان یکی از پر رونق‌ترین جلسات درسی حوزه علمیه قم است.
بعد از درگذشت آیت الله محمدعلی اراکی در سال ۱۳۷۳ه‍.ش، آیت الله وحید خراسانی به عنوان یکی از مراجع تقلید شیعیان مطرح شد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام او را در کنار شش مجتهد دیگر به عنوان کسانی که تقلید از آنها جایز است معرفی کرد.

استادان

سید ابوالقاسم خوئی
مهدی آشتیانی
مهدی اصفهانی
سید محمد هادی میلانی
سید عبدالهادی شیرازی
سید محسن حکیم
ابوالقاسم الهی
ضیاء الدین عراقی
احمد کفایی
محمد نهاوندی

تألیفات
آیت الله وحید آثار متعددی در فقه و اصول دارد که برخی از آنها تقریرات درس استادان درگذشته او در فقه و اصول است:

شرح بر شرایع الاسلام
حاشیه‌ای بر کفایه
حاشیه‌ای بر مکاسب محرمه
حاشیه بر عروه الوثقی
رساله عملیه
حلقه وصل رسالت و امامت
آشنایی با اصول دین
مناسک حج
منتخب توضیح المسائل
به یاد اول مظلوم روزگار
در آستانه مصیبت عظمی شهادت صدیقه کبری (سلام الله علیها)
ریحانه رسول الله بیاد آن که مذهب حق یادگار اوست
به یاد بضعه خاتم الانبیاء در طوس حضرت شمس الشموس (علیه‌السلام)
به یاد آخرین خلیفه و حجت پروردگار

منبع: پایگاه اینترنتی ویکی شیعه