تبیان، دستیار زندگی

سنگ لوزه

چطور سنگ لوزه را برطرف کنیم؟

سنگ لوزه ، توده‌ای از کلسیفیکاسیون (مواد کلسیمی) است که در شکاف لوزه‌ها تشکیل می‌شود و با وجود اینکه به صورت معمول در لوزه‌های کامی بیماران تشکیل می‌شود، اما امکان تشکیل آن در حفره زبانی (لوزه زبانی) نیز هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنگ لوزه
سنگ های لوزه به صورت عمده از کلسیم تشکیل می‌شوند، اما می‌توانند شامل مواد معدنی دیگر مانند فسفر، آمونیاک و منیزیم و کربنات هم باشند. این سنگ‌ها عامل اصلی بدبویی دهان افراد و نیز خشن شدن صدای آنهاست که بسیار می‌تواند آزاردهنده باشد.

دکتر بابک ساعدی ، متخصص گوش و حلق و بینی در این خصوص می گوید:
«لوزه‌های انسان از سن 2 سالگی رشد خود را آغاز کرده و تا سن 4 سالگی این رشد ادامه پیدا می‌کند. بعد از گذشت این چند سال لوزه‌ها به طور خودکار رشدشان کاهش یافته و پس‌رفت می‌کنند.

در برخی از موارد ممکن است به صورت طبیعی یا به دلیل عفونت‌ها شاهد پس‌رفت لوزه‌ها نباشیم که این موضوع باعث تغییر ماهیت سطح لوزه می‌شود.

تغییر ماهیت سطح لوزه‌ها به معنای این است که جنس سلولی لوزه عوض شده و در این افراد ممکن است خللی در لوزه پیدا شود که این امر باعث گیر کردن باقیمانده غذا در لوزه‌ها خواهد شد.

اگر این روند طولانی شود و باقیمانده غذاها تمیز نشود، به تدریج کلسیم و سایر املاح معدنی بر روی باقیمانده مواد غذایی رسوب می‌کنند و این مواد شکل سنگی که به سنگ لوزه معروف است را به خود می‌گیرند.

اگر این عارضه برای یکبار ایجاد شده باشد مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود و می‌توان آن را با از بین بردن سنگ‌ها درمان کرد.

ولی اگر این عارضه به صورت مکرر برای افراد ایجاد شود عوارضی مانند گلودرد و بوی بد دهان را به همراه خواهد داشت. در این زمان بهترین درمان، جراحی لوزه‌ها است.

به طور کلی لوزه‌ها را می‌توان از سن دو سالگی به بعد جراحی کرد و عمل لوزه شایع‌ترین عمل در سنین کودکی محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که سنگ لوزه بیشتر در سنین میانسالی مشاهده می‌شود.»

درمان خانگی سنگ لوزه
بدیهی است در حالت وخیم باید به پزشک مراجعه کرد، اما در حالات خفیف می‌توان به موارد زیر به عنوان درمان تکیه کرد و آن را برطرف کرد.

۱- نخست جای آن را در گلو را مشخص کنید.
برای اینکار کافی است از یک آینه کمک بگیرید. اگر آینه در دسترس نیست می‌توانید از دوربین جلویی تلفن همراه خود استفاده کنید. نخستین بار کمی مشکل است و این احتمال وجود دارد که به دلیل همرنگ بودن سنگ‌لوزه با پوست گلو نتوانید ان را به درستی تشخیص دهید.

۲- با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن آن را تکان دهید.
دقت کنید گوش‌پاک‌کن کاملا استریل و تمیز باشد و همچنین توجه داشته باشید که بیش از حد به سنگ لوزه فشار نیاورید چرا که موجب تشدید اثرات و درد خواهد شد.

۳-  از مسواک شخصی خود کمک بگیرید.
در صورت نبودن گوش پاک کن در منزل می‌توانید از مسواک شخصی خود کمک بگیرید. اگر مسواک برقی دارید برای این کار مناسب است چراکه لرزش مسواک کمک می‌کند تا سنگ‌های انتهای گلو بهتر دفع شوند.
بیشتر بخوانید:
لوزه ها هم باعث بوی بد دهان می شوند
4- استفاده از دهان‌شویه
استفاده از اسپری یا افشانه دهان‌شویه می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که سنگ لوزه اصولا دارای باکتری و میکروب‌های دهان است و دهان‌شویه آن را تا حدی شست و شو می‌دهد. لازم است که در صورت استفاده از افشانه دهان‌شویه مکان دقیق سنگ را از قبل مشخص کنید چراکه دفع آن با فشار بالای مایع دهان‌شویه می‌تواند تا حدی دردناک باشد.

5- استفاده از آب نمک
همانند دهان‌شویه می‌توانید از آب نمک استفاده کنید. البته با وجود عدم افشانه آب نمک! لازم است کمی آب نمک را در دهان و ابتدای نای غرغره کنید. آب نمک با خاصیت آنتی باکتریال می‌تواند به ضدعفونی محیط گلو کمک کند.

6- از انگشت خود نیز می‌توانید استفاده کنید.
اگر در جایی هستید و دسترسی به هیچ یک از موارد بالا را ندارید می‌توانید دستان خود را با آب و صابون کاملا شست و شو دهید و از انگشتان خود برای دفع سنگ استفاده کنید. دقت کنید بعد از دفع نیز حتما باید گلو را شست و شو دهید.

7- گلوی خود را شست و شو دهید.
بعد از دفع سنگ لوزه، بوی بد دهان و نیز آلوده بودن محیط دهان بسیار شایع است و حتما باید با آب نمک و نیز دهانشویه محیط دهان را باکتری زدایی کرد.

8- در نظر داشته باشید که مطمئن‌ترین راه چیست؟
دقت کنید که شما می‌توانید پیش از به وجود آمدن چنین موردی یک سری اقدامات را انجام دهید تا نیازی به درمان و برطرف کردن آن نباشد.  همچنین راه‌کارهای زیادی در اینترنت هست که هیچ شواهد علمی پشت آنها نیست؛ پس دقت کنید که در صورت وجود شرایط وخیم به پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌ها
- انواع مختلفی دهان‌شویه در بازار موجود هستند که تقریبا همه آنها مناسب شست‌و‌شوی دهان شما می‌باشند. در ایران اصولا دهان‌شویه‌ها همگی بدون الکل هستند اما دقت کنید حتما حاوی فلوراید باشد. برخی از دهانشویه‌ها هستند که طبق نظر پزشک تجویز می‌شوند و برخی دیگر بیشتر جنبه خوشبو‌کننده دارند.

- دقت کنید اسپری‌های مخصوصی برای شست‌و‌شوی دهان با آب نیز هست که می‌تواند تا حدی جایگزین دهان‌شویه‌ها باشد. در صورتی که به دهان‌شویه با کیفیت دسترسی ندارید می‌توانید از محلول آب‌نمک استفاده کنید.

- دقت کنید تا مدت زمان کوتاهی بعد از خارج کردن سنگ از گلویتان ممکن است بوی بدی را احساس کنید و یا مزه‌دهانتان کمی ناخوشایند باشد. اما با استفاده از راهکارهای مناسب برای شست‌و‌شوی دهان این بو رفع می‌شود.

منابع:
سلامتی
فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.