تبیان، دستیار زندگی

زلزله، یک تراژدی واقعی

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش سوم)

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که بر اثر شکاف‌های درون زمین یا گسل‌ها ایجاد می‌شود. در این بخش 25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا به زلزله تبریز و زمین لرزه شاماخی آذربایجان هم اشاره شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش سوم)
زلزله یکی از بلایای طبیعی است که بر اثر شکاف‌های درون زمین یا گسل‌ها ایجاد می‌شود و شاید اگر کمی از زمین فاصله بگیریم و به این اتفاق نگاه کنیم یک اتفاق نه چندان خطرناک به نظر برسد اما وقتی در روی زمین قرار داریم و شاهد زلزله هستیم، متوجه می‌شویم که چقدر ضعیف و آسیب پذیر هستیم. پس از خداوند درخواست می‌کنیم ما را در پناه خود حفظ کند که ما تحمل کوچک‌ترین بلایا را نخواهیم داشت.
در این بخش ادامه‌ی لیست 25 زلزله بزرگ تاریخ را که بخش اول و همچنین بخش دوم آن‌را منتشر کردیم، مطالعه می‌کنید.

12- زلزله ژیلی چین

زلزله ژیلی چین در تاریخ 27 سپتامبر 1290 رخ داد که مرکز این زمین لرزه در نزدیکی نینگچن بود که امروزه در داخل مغولستان به حساب می‌آید. همچنین بزرگی این زلزله در حدود 6.8 ریشتر تخمین زده شده است اما شدت مرکالی ناشی از این زلزله در حدود 9 بود که به معنی قدرت تخریبی بسیار زیاد و شدید است. تلفات این زمین لرزه 100.000 نفر اعلام شده است. علاوه بر این تعداد تلفات، 480 انبار به‌‎طور کامل تخریب و خانه‌های مسکونی بی‌شماری (در منطقه و مناطق اطراف) نابود شدند که یکی از این مراکز تخریب شده معبد معروف Fengguo بوده است.

11- زلزله سیچوان چین در سال 2008

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش سوم)
زلزله بزرگ سیچوان چین در تاریخ 8 می 2008 به‌وقوع پیوست و بزرگی آن به 8 درجه در مقیاس ریشتر می‌رسید. این زمین لرزه هم بسیار بزرگ بود تا جایی که در کشورهای همسایه هم احساس شد و ساختمان‌ها در شهرهای پکن و شانگهای هم بر اثر این لرزه‌ها تکان می‌خوردند. واکنش‌های رسمی نسبت به این حادثه حاکی از کشته شدن 69.197 نفر بود که سهم استان سیچوان از این تعداد 68.636 نفر بود. همچنین 374.176 نفر بر اثر این زلزله زخمی و مجروح شدند و 18.222 نفر هم مفقودی ثبت شد. این زلزله به‌عنوان کشنده‌ترین زلزله در چین پس از زمین لرزه 1976 تانگشان محسوب می‌شود چراکه 4.8 تا 15 میلیون نفر را بی‌خانمان کرد. دولت چین در آن زمان 1 بیلیون یوآن معادل 1000 میلیارد یوآن و معادل 146.5 میلیارد دلار را برای بازسازی مناطق ویران شده توسط این زلزله اختصاص داد.

10- زلزله کشمیر پاکستان در سال 2005

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش سوم)
در 8 اکتبر 2005 خاک پاکستان توسط زلزله‌ی کشمیر به لرزه درآمد. این زلزله قدرتی معادل 7.6 در مقیاس ریشتر دالشت که باعث مرگ 85.000 نفر و مجروح شدن 69.000 نفر شد. تاثیرات این زلزله در کشورهای اطراف پاکستان هم احساس شد و 14.000 نفر در ایالت جامو کشته شدند. همچنین لرزه‌های این زمین لرزه در تاجیکستان و غرب چین هم احساس شد. البته این زلزله فقط کشته و زخمی از خود بر جای نگذاشت و خسارات مالی سرسام‌آور هم از یادگاران این بلای طبیعی بود. خسارتی معادل 5.4 میلیارد دلار که از همه‌ی دنیا برای کمک به زلزله‌زدگان وارد عمل شدند و کمک‌های خود را ارسال کردند.

9- زمین لرزه شاماخی آذربایجان

شدت این زلزله شاید خیلی بزرگ به‌نظر نرسد اما این زلزله هم جزو خسارت‌آورترین زلزله‌های تاریخ قرار گرفته است به دلیل آن‌که مرکز زمین لرزه در نزدیکی شهر بود و شدت احساس آن در حالت حداکثری و در درجه‌ی 10 قرار داشت. این زلزله 6.9 ریشتر قدرت داشت که در نوامبر 1667 میلادی رخ داد که مرکز آن در نزدیکی شهر شاماخی آذربایجان بود. 80.000 کشته نتیجه‌ی این زمین لرزه مرگبار بود. عمق آن در 12 کیلومتری زمین بود و خسارتی معادل 25 میلیون دلار به بار آورد. البته توجه داشته باشید که این میزان خسارت و مرگ و میر در سال 1667 میلادی، بسیار زیاد مجسوب می‌شود با توجه به هزینه‌ها و جمعیت شهرهای آن زمان.

8- زلزله تبریز

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش سوم)
این زمین لرزه در تاریخ 26 آپریل 1721 (در برخی مراجع تاریخ وقوع این زلزله 1727 میلادی ذکر شده) در نزدیکی شهر تبریز به‌وقوع پیوست و باعث تخریب بسیاری از مساجد و مدارس برجسته و ارزشمند شد. میزان مرگ و میر این زلزله بین 8.000نفر تا 250.000 نفر بود که البته میزان تقریبی اعلام شده 80.000 نفر بوده است. همان‌طور که گفته شد در این زلزله آثار تاریخی بسیاری تخریب شد و از بین رفت. مردم تبریز این زلزله را نتیجه‌ی خشم خداوند تفسیر کردند. البته این‌طور که بیان می‌شود این زلزله به تصرف تبریز توسط عثمانی در سال 1722 کمک کرد و همچنین مشکلات اقتصادی زیادی را به‌وجود آورد.

7- زلزله لیسبون پرتغال

از این زلزله به عنوان زلزله بزرگ لیسبون یاد می‌شود. این رویداد در 1 نوامبر 1755 در قلمرو حکومت پادشاهی پرتغال به وقوع پیوست.
زلزله‌شناسان امروز معتقدند زلزله‌ی لیسبون بین 8.5 تا 9 ریشتر قدرت داشت که باعث تسونامی و آتش سوزی گسترده شد که تبدیل به یک حادثه مرگبار بزرگ شد. این زمین لرزه شهر لیسبون را به‌طور کامل نابود کرد و باعث مرگ 10.000 تا 100.000 نفر در لیسبون و مناطق اطراف شد. به‌دلیل اثرات ویران‌کننده شدیدی که این زلزله از خود به‌جای گذاشت، زلزله‌شناسان و محققان مدرن در زمینه‌ی این زلزله تحقیقات فراوانی را انجام دادند.

زلزله یک بلای طبیعی است که تقریبا پیش‌بینی دقیق محل و زمان وقوع آن غیر ممکن است اما می‌توان با انجام اقداماتی از تخریب شدن شهر و کشته و مجروح شدن افراد جلوگیری کرد. همچنین می‌توانید بخش اول بزرگ‌ترین زلزله‌ه‌ی تاریخ را در اینجا و بخش دوم بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ را در اینجا بخوانید. بخش بعدی بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ آخرین بخش از این سری مطالب است.برای دیدن تکنولوژی‌های نوین و سنتی برای مقابله با زلزله می‌توانید روی لینک کلیک کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.