تبیان، دستیار زندگی

نعناع در طب سنتی

نعناع؛ از رفع غلظت خون تا خواص نشاط آوری

دم‌نوش نعناع مقوی و نشاط‌آور بوده و خون غلیظ را رقیق می‌کند همچنین خوردن آن برای رفع درد سینه و پهلو مفید است و باعث تقویت دهانه معده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دمنوش نعناع

اندر خواص دمنوش و سبزی نعنا

* نعناع مقوی و نشاط‌آور بوده و خون غلیظ را رقیق می‌کند.
* خوردن دم‌نوش نعناع برای رفع درد سینه و پهلو مفید است.
* نعناع تقویت‌کننده دهانه معده است و نفخ بدن را از بین می‌برد.
* برای کسانی که بدون مصرف دارویی بالا می‌آورند و حالت تهوع دارند، خوردن نعنا بسیار مفید است چرا که فم معده را تقویت می‌کند.
* نعنا و ترخون اشتهاآورهای بسیار خوبی هستند و در مقابل، تُرُب و تره ضد اشتها هستند و پیازچه میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.
* نعنا همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریایی و ضدالتهابی است که می‌تواند به تسکین التهاب دستگاه تنفسی کمک کند. نوشیدن چای نعناع می‌تواند برای احتقان شما عالی باشد.
* جویدن نعنا دندان درد را تسکین می‌بخشد.
* نعنا برای کسانی که ریفلاکس و سوءهاضمه دارند بسیار مفید است. مصرف کم نعنا برای رفع ریفلاکس بسیار خوب است ولی مصرف بیش از حد آن ریفلاکس را تشدید می‌کند.
* نعنا محلل مواد سرد در بدن است و در رفع میکروب معده و تقویت آن بسیار مفید است.
* آشامیدن عصاره نعنا برای رفع درد سینه و پهلو بسیار مفید است و باید با عصاره نعنا را با آب گرم و نبات مخلوط کنند و گرم بخورند.

نعنا فقط برای خوردن نیست

گیاه نعناع یک گیاه کوچک با بویی مطبوع بوده از مزایای بسیاری برخوردار است.

برای کسانی که بدون مصرف دارویی بالا می‌آورند و حالت تهوع دارند، خوردن نعنا بسیار مفید است چرا که فم معده را تقویت می‌کند

بوی نعناع می‌تواند به فعال شدن غدد بزاقی کمک کند، این غدد آنزیم‌های گوارشی را تولید می‌کنند که برای هضم ضروری هستند. این آنزیم‌ها عضلات شکمی را آزاد می‌کنند و در نتیجه سوءهاضمه کاهش پیدا می‌کند.
نعناع برای کاهش سردرد نیز مفید است؛ عطر طبیعی و تازه نعناع درمان سریع و مؤثری برای حالت تهوع و سردرد است. این یک ماده تسکین دهنده و آرام‌بخش طبیعی است که می‌تواند تنها با مالش روغن نعناع بر روی پیشانی یا بینی، در کاهش دردسر نقش ایفا کند. البته مالیدن روغن نعنا بر پیشانی سردردهای ناشی از سردی را از بین می‌برد و سردردهای نوع گرم را تشدید می‌کند.
نشانه‌های سردرد نوع سرد: از نشانه‌های سردرد سرد این است که فرد با کوچک‌ترین سردی که هوای سرد چه خوردن مواد سرد مثل آب یخ یا بستنی سردردش تشدید پیدا می‌کند.
بوی نعناع می‌تواند بینی، گلو و ریه‌های را به‌خوبی پاک‌سازی کند به‌طوری‌که اگر فردی زیاد سرفه می‌کند، بوی نعناع می‌تواند برای پاکسازی گلو و تسکین وی مفید واقع شود.
بو کردن نعناع به کاهش استرس و افسردگی نیز کمک می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک ماده آرام‌بخش عمل کند.

بیشتر بخوانید:
نعنا: معطر و درمانگر
چه می‌کند این نعنا فلفلی!
نعنا و رزماری برای مقابله با آلزایمر

خواص و طرز تهیه شربت انار مُنَعنَع (نعناعی)

برای رفع تهوع و استفراغ همچنین برای درمان بی‌اشتهایی به‌خصوص در اطفال می‌توان شربت انار نعناع را درست کرد که برای تهیه این شربت، آب انار ترش یک واحد، شکر یک و نیم واحد و آب نعناع یا عرق نعناع نیم واحد نیاز داریم.
برای تهیه آن، آب انار را به همراه شکر حرارت دهید تا به قوام آید، پس از آن، عرق نعناع را اضافه و مخلوط کنید، این شربت را می‌توان در یخچال نگهداری کرد و به‌تنهایی یا با کمی آب مخلوط و مصرف کرد.

احتیاط

* استفاده از مواد غذایی مثل خردل و ادویه تند، نعناع، پیاز و سیر در زنان شیرده منع شده زیرا به هر نسبت که خون سالم و مناسبی در بدن زن شیرده تولید شود، شیر او نیز سالم‌تر است.

مالیدن روغن نعنا بر پیشانی سردردهای ناشی از سردی را از بین می‌برد و سردردهای نوع گرم را تشدید می‌کند

* مصرف زیاد سبزی نعنا و عرق آن برای مبتلایان به ریفلاکس معده مضر است.
در مصرف نعنا باید کمی دقت شود، چرا که می‌تواند برای برخی از افراد مضر باشد. مواد مؤثر نعنا عضلات را از اسپاسم خارج می‌کند و می‌تواند عضلات محل اتصال مری و معده را شل کند و برای کسانی که بیماری ریفلاکس معده (بازگشت اسید به مری) دارند، مناسب نیست.

نکاتی در مورد استفاده از نعناع در طب سنتی

* داروهای گیاهی باید با دوزهای کم و با فاصله خورده شود
* اگر افراد می‌خواهند از فواید داروهای گیاهی بهره‌مند شوند بهتر است که داروها را با فاصله و به مقدار کم مصرف کنند مثلاً یک لیوان دم‌نوش نعنا را به دو قسمت تقسیم کنند و هر سه ساعت بخشی از آن را بنوشند. داروها به بدن بار می‌شوند باید کم‌کم خورده شود تا معده به آن عادت کند.

منابع:
تسنیم - غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی
انجمن علمی طب سنتی ایران - غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی
تسنیم - مهراد میرکریمی، متخصص طب سنتی
فارس - ابراهیم ایران‌دوست، متخصص طب ایرانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.