تبیان، دستیار زندگی
شاید قبلاً به صورت اعتراض آمیزی گفته باشید، اوه نه، همه این کارها را هم باید ما انجام بدهیم؟ متأسفانه، آموزگاری فقط درس دادن نیست....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسیدگی به امور مربوط به حیاط - سرویس - زنگ تفریح

رسیدگی به امور مربوط به حیاط - سرویس - زنگ تفریح

شاید گاهی نسبت به امری که به شما محول می شود، اعتراض کنید و آن را خارج از حیطه ی وظایف خود بدانید. متأسفانه، آموزگاری فقط درس دادن نیست. ما باید در اداره ی بهتر امور مدرسه نیز کمک کنیم. نکات زیر می‌توانند شما را یاری دهند تا این امور را با موفقیت انجام دهید!

1- یک سوت تهیه کنید! سوت می‌تواند در شرایط پر سر و صدا، توجه دیگران را به شما جلب کند؛ به شرطی که زیاد در آن ندمید و با مقررات مدرسه یا آموزش گاه آشنایی کامل داشته باشید.

2- نسبت به مقررات آگاهی کامل داشته باشید. موارد مجاز و ممنوع را بدانید. می توانید راهنمایی های لازم را از هم کاران با سابقه دریافت کنید.

3- دیده و شنیده شوید! اگر نیاز است که در مکانی حضور داشته باشید، حضور خود را با صدای بلند اعلام کنید. با این کار کم تر با صحنه های غیر منتظره رو به رو خواهید شد!

4- در روزهای سرد لباس های گرم بپوشید و برای بارندگی آمادگی داشته باشید! چنان چه از لباس مناسب استفاده نکنید، انجام چنین اموری دشوارتر از مواقع دیگر خواهد بود.

5- سعی کنید به کمک هم کاران خود به این امور رسیدگی کنید؛ یا این که در فواصل کوتاه یک دیگر را پوشش دهید تا بدین ترتیب هر کدام استراحت مختصری داشته باشید. یک نوبت انجام وظیفه بیست دقیقه ای در حیاط، خیلی طولانی تر از دو نوبت ده دقیقه ای به نظر می‌رسد. در صورت امکان با در نظر داشتن فعالیت هم کار خود، بدانید که از شما چه انتظاری می رود.

6- اگر قرار است پس از چنین فعالیتی به تدریس بپردازید، حتماً از آمادگی قبلی برخوردار باشید. این عمل می‌تواند به شما اطمینان دهد که در هنگام شروع درس جدید آشفته و عصبی نباشید. می توانید به دانش آموزان تکلیفی بدهید که فرصتی برای استراحت داشته باشید!

7- به منظور مقابله با پیشامدهای غیر منتظره برنامه های احتیاطی در نظر داشته باشید. مقررات مدرسه یا آموزش گاه را در زمینه ی حوادث جزئی مطالعه کنید.

8-  سعی کنید هیچ موردی از دید شما پنهان نماند! امکان ندارد در هر لحظه بتوانید همه جا را تحت نظر داشته باشید، اما غالباً می‌توانید قبل از وقوع حادثه، با مداخله ی به موقع از بروز آن جلوگیری کنید. اگر طالب آرامش هستید، باید آماده و هشیار باشید!

9- در صورت بروز درگیری، قبل از مداخله تمام جوانب را در نظر بگیرید. در مواردی که ایمنی یک دانش آموز یا هم کار در خطر است، با توسل به زور نسبتاً منطقی می‌توانید دانش آموزان را مهار کنید، اما شاید کنترل چنین شرایطی کار آسانی نباشد. تحت هیچ شرایطی نباید از برخورد فیزیکی استفاد ه کرد.

10- از این گونه امور به عنوان فرصتی برای ایجاد رابطه ی مطلوب بیرون از کلاس با دانش آموزان استفاده کنید. البته دقت کنید چنین به نظر نرسد که نسبت به برخی از دانش آموزان توجه ویژه ای ابراز می‌کنید.

ساناز فرهنگی