تبیان، دستیار زندگی
زندگی با گچ استفاده می‌کنیمدر اغلب کلاس‌ها تخته سیاه یا وایت برد وجود دارد و گاهی اوقات، به قدری در زندگی حرفه ای خود نسبت به آن احساس نزدیکی می‌کنیم که از عبارت !...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از تخته سیاه

استفاده از تخته سیاه

در اغلب کلاس ‌ها ی درس، تخته سیاه یا وایت برد وجود دارد و گاهی اوقات، به قدری در زندگی حرفه ای خود نسبت به آن احساس نزدیکی می‌کنیم که از عبارت "زندگی با گچ " استفاده می‌کنیم! نحوه ی استفاده از تخته در میزان یادگیری دانش آموزان تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. در هنگام استفاده از تخته موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- از چه فاصله ای خط شما خوانده می‌شود؟ دقت کنید درشتی خط شما به اندازه ای باشد که دانش آموزان انتهای کلاس نیز قادر به خواندن آن باشند.

2-  نهایت استفاده را از قسمت بالای تخته سیاه ببرید و تنها زمانی از بقیه ی قسمت های آن استفاده کنید که بدانید برای کسانی که در انتهای کلاس هستند، مشکلی ایجاد نمی شود.

3- برنامه ی درسی روزانه ی خود را روی تخته سیاه بنویسید. از تخته برای نوشتن صورت مسائلی که قصد دارید برای دانش اموزان  حل کنید، استفاده نمایید تا هنگامی که راه حل‌ها را توضیح می‌دهید، صورت مسائل هم چنان در اختیار آن ها باشد.

4- اگر چپ دست هستید، ممکن است نوشتن روی تخته سیاه برای شما مشکل باشد. این مسئله برای برخی از معلمان ناراحتی هایی را نیز به وجود می آورد. اگر کمی به سمت راست بچرخید و گچ را بیش تر فشار دهید، می توانید شرایط را بهبود بخشید.

5- آن طور که دیده می‌شوید، شنیده نیز شوید. وقتی پشت به شاگردان در حال نوشتن روی تخته سیاه هستید، با آن ها صحبت نکنید. در صورت امکان، محل نشستن دانش آموزان را طوری ترتیب دهید که حتی هنگام نوشتن روی تخته سیاه هم بتوانید ارتباط چشمی خود را با آنان حفظ کنید.

6- در صورت امکان، یکی از تخته سیاه های کلاس را از قبل آماده کنید تا دانش آموزان بتوانند بی درنگ رئوس مطالب درس جدید را مشاهده کنند.

7-  می توانید از تخته سیاه برای نوشتن پاسخی که دانش آموزان به سؤالات شما می‌دهند، استفاده کنید تا بدانند که شما برای طرز فکر آن ها ارزش و احترام قائل می‌شوید.

8- گچ را در اختیار دانش آموزان هم قرار دهید. تخته سیاه را متعلق به آنان نیز بدانید. از دانش آموزان بخواهید سؤالاتی را که از شما دارند، ایده هایی که در ذهن دارند و چیزهای جالبی را که مایلند راجع به آن ها بحث کنند، روی تخته بنویسند.

9- می توانید از دانش آموزان بخواهید سؤالاتی را که مربوط به یک مبحث خاص هستند و مایل به دانستن پاسخ آن ها می باشند، روی تخته بنویسند.

10- از تخته پاک کن با احتیاط استفاده کنید. قبل از این که نظرات پیشنهاد شده یا نوشته شده ی دانش آموزان بر روی تخته سیاه را پاک کنید، به اهمیت و ارزش آن ها اشاره کنید.

نویسنده: ساناز فرهنگی