تبیان، دستیار زندگی
وقتی مردم اسم خود شما را فراموش کردند، آن وقت متوجه می‌شوید که این مسأله چقدر ناراحت کننده است. با صدا کردن مردم با نامشان، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری اسامی

یادگیری اسامی

وقتی کسی نام شما را فراموش کند، متوجه می‌شوید که این مسأله ناراحت کننده است. با صدا کردن افراد با نام آن ها می توانید پیغامی را که برای آن ها دارید، بسیار قوی تر و خودمانی تر منتقل کنید. همیشه با نام هایی رو به رو خواهید شد که  به خاطر سپردن آن ها مشکل است؛ اما این کار ارزش خاصی خواهد داشت. ممکن است شما تنها کسی باشید که می‌تواند چنین نام هایی را به خاطر بسپارد.

1- اجازه دهید دانش آموزان نام خود را تعیین کنند! از آن ها سؤال کنید که تمایل دارند به چه نامی خوانده شوند و سعی کنید آن ها را با همان اسامی صدا کنید.

2- نسبت به اسامی مستعار دقت کنید! در مورد اسامی مستعاری که در ظاهر برای ما بی آزار به نظر می‌رسند، اما در هنگام استفاده تمام کلاس را به خنده وا می‌دارند، احتیاط کنید. بسیار محتمل است بدون آشنایی قبلی و ناآگاهانه از اصطلاح زشتی استفاده کرده باشید!

3- هنگام سؤال کردن از دانش آموزان نام آن ها را به کار ببرید. می توانید نام کسانی را که در نظر دارید از دفتر کلاس استخراج کنید و سؤالات (ساده) خود را از آن ها بپرسید و به مرور زمان به خاطر بسپارید.

4- با استفاده از نام دانش آموزان نقشه ای تهیه کنید که در آن، موقعیت مکان دانش آموزان مشخص شده باشد. سعی کنید در چند جلسه ی اول و تا زمانی که بیش تر با آن ها آشنا نشده اید، جای خود را تغییر ندهند.

5- اسامیی را که می‌آموزید، به کار گیرید. به محض این که نام چند نفر را یاد گرفتید، هر بار که با آن ها صحبت می‌کنید، نامشان را بر زبان آورید.

6- اسامی را در معرض دید قرار دهید. برخی از دانش آموزان خوشحال هم می‌شوند که برچسب نام خود را برای چند جلسه ی اول روی لباسشان بزنند. حتی می‌توانید روی میزها اتیکت هایی که حاوی نام آن ها است، قرار دهید.

7- گام به گام! در اوایل سال تحصیلی روی نام کوچک آن ها تمرکز کنید و سپس به تدریج نام خانوادگی را بیاموزید.

8- روی اسامی مشابه تمرکز بیش تری داشته باشید.

9- از درستی نام دانش آموزان اطمینان حاصل کنید. از آن ها بخواهید در صورت بروز اشتباه، به شما تذکر دهند. تلفظ صحیح نام آن ها را نیز بدانید. گاهی ممکن است در انتهای سال متوجه شوید که از ابتدای سال نام دانش آموزی را به غلط تلفظ می‌کرده اید.

10- از خود پشتکار نشان دهید. انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا نام تمام آن ها را یاد بگیرید. این کار به چند هفته وقت نیاز دارد. البته اگر موفق نشدید، به خود سخت نگیرید، به خصوص اگر در کلاس های زیادی تدریس می‌کنید. البته تا آن جا که ممکن است تلاش خود را به کار گیرید. دانش آموزان از آموزگارانی که سعی نمی کنند نام آن ها را یاد بگیرند، انتقاد می‌کنند.

نویسنده: ساناز فرهنگی