تبیان، دستیار زندگی
رژیم غذایی مصریان شامل مقدار زیادی از غلات، ماهی ها، سبزیجات و میوه‌ها می‌شد. آنها گوشت قرمز را خیلی می‌پسندیدند اما مردم عادی استطاعت خریدش را نداشتند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 زندگی روزمره مصریان

رژیم غذایی مصریان شامل مقدار زیادی از غلات، ماهی ها، سبزیجات و میوه‌ها می‌شد. آنها گوشت قرمز را خیلی می‌پسندیدند اما مردم عادی استطاعت خریدش را نداشتند. به هر حال غذای اصلی آنها غلات بود.

 زندگی روزمره مصریان

فروشنده ماکیان

آن را به راحتی در سیلوهای محلی انبار می‌کردند. فرآیند تبدیل غله به آرد قابل استفاده، کاری طولانی و روزمره بود. ابتدا دانه‌ها را می‌کو بیدند و خرد می‌کردند. بعد آن را در آسیاب ساده ای می‌ریختند که آن را کاملا به آرد بدل می‌کرد. برای نان پختن از خمیر ترش استفاده می‌کردند و با افزودن عسل، میوه، خشکبار و روغن مزه دارش می‌کردند.

 زندگی روزمره مصریان

مراحل پخت نان

میوه‌ها و سبزیجات هم کاربرد زیادی داشتند چون آب و هوای گرم و آبیاری منظم در تمام سال آنها را به بار می‌آورد. تره فرنگی، پیاز، سیر، خیار، کاهو، کلم، تربچه از جمله پر مصرف ترین‌ها بودند. سیر و پیاز را برای سلامتی مفید شمرده و هر روز می‌خوردند. سبزیجات سبزبرگ را با سس روغن و سرکه به سر سفره می‌آوردند. اکثر میوه‌ها اندک، اما انگور، انجیر، انار، طالبی و خرما فراوان بودند. ثروتمندان میوه های وارداتی چون نارگیل، هلو، گیلاس و گلابی را هم در دسترس داشتند اما مردم عادی به ندرت رنگ آنها را می‌دیدند. ماهی هم هر روز در لیست غذا حضور داشت. خوردن ماهی نزد طبقات بالای جامعه کراهت داشت و آن را در پیشکش گورها نمی نهادند، اما مردم عادی آب پز، سرخ کرده، پخته یا خشک آن را می‌خوردند.

 زندگی روزمره مصریان

مرد ماهی فروش

عسل کاربردهای فراوان داشت، معمولا جانشینی برای شکر بود و به نانها و شیرینی‌ها افزوده می‌شد. آن را در داروها هم به کار می‌بردند چون به خواص شفابخش آن باور داشتند. موم زنبور عسل در مومیایی کردن، داروسازی، ساختن کشتی و .... به کار می‌رفت.

 زندگی روزمره مصریان

مرد زنبوردار

چند دستور غذا از مصر باستان:

املت عسل

تخم مرغ 4 عدد شیر 275 سی سی روغن زیتون 15 سی سی عسل 45 سی سی فلفل تخم مرغها، شیر و روغن را با هم بزنید و درون ماهیتابه ای بریزید که از قبل با کمی روغن داغ شده است و یک روی آن را کامل بپزید. سپس املت را بر عکس کنید و روی آن عسل بریزید، فلفل بپاشید و گرم سرو کنید.

شیرینی آجیلی

200 گرم خرمای تازه را با اندکی آب مخلوط کنید سپس دارچین و آجیل خرد شده به آن بیفزایید. به شکل گلوله درآورده و با عسل و بادام خرد شده بپوشانید و سرو کنید.

بازگشت