تبیان، دستیار زندگی

افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟

چگونه میشه كه حتی فكر گناه و حرام نكنیم چه برسه به انجام این كار؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسوسه شیطان

دختری ۲۰ ساله هستم که متاسفانه حدودا تا ۵ سال پیش خودارضایی می‌کردم. ولی بعد از آگاهی از مضرّات و حرام بودنش، توبه کردم. و خدا را شکر تاکنون سر توبه‌ام مانده‌ام. اما مسئله‌ی من تا حدودی متفاوت است و آن اینکه، بعد از آن مسئله به وسواس دچارشده‌ام؛ یعنی وقتی ۱۷ساله بودم زندگی برای بنده جهنم شده بود. اوائل بعد از مراجعه به دکتر روانپزشک با دارو درمانی حالم خوب بود تا چندماه پیش که دوباره نمی‌دانم چه شد که به همان نوع از وسواس مبتلا شدم. وسواسم اینگونه است که یک سری تصاویر انحرافی به ذهنم حمله می‌کنند و برای کسری از ثانیه من به شهوت آلوده می‌شوم ولی به سرعت به خود آمده و با نیشگون گرفتن خود، حواسم را پرت می‌کنم. ولی از این وضعیت خسته شده‌ام.  من همیشه این مشکل را دارم حتی در خوابم این تصاویر و درگیری‌های ذهنی دست از سرم برنمی‌دارند و ناچارا یک روز درمیان غسل می‌کنم و دوباره روز از نو روزی از نو. غسل کردنم هم خود داستانی است و یک ساعت طول می‌کشد؛ چون به محض هجوم افکارم از اول غسل می‌کنم.  و همیشه به خودم می‌گویم: «اسراف حرام است و نباید آب را هدر دهم، آسیب زدن به بدن حرام است و... .»  ولی مثل اینکه موجودی در ذهنم است که از آزار دادنم لذت می‌برد. زمانی که قصد مسافرت داریم، همیشه استرس دارم که چه باید بکنم. حتی راه رفتن و نشستنم طبیعی نیست. موقع نماز نمی‌توانم درست سجده کنم، نمازی که می‌خوانم اصلا به دلم نمی‌نشیند. بعضی وقت‌ها خیلی خوبم و به خودم می‌گویم که چقدر مشکل مسخره‌ای دارم. من اراده‌اش را دارم یک بار توانستم دوباره هم می‌توانم اما در اوج لحظه ای که به خدا توکل می‌کنم یکدفعه همه‌اش فرو می‌ریزد و حتی نعوذ بالله به خدا شک می‌کنم! نمی‌خواهم دوباره به دکتر رجوع کنم چون دفعه پیش که رفتم بعد از خوردن داروها واقعا حس می‌کردم خیلی گیجم و هوشم کم شده است. نمی‌خواهم اکنون که همه چیز خوب شده است، دوباره به خاطر یک غریزه‌ی مسخره آرامشم را از دست بدهم. قرآن می‌خوانم، چند روزی است نمازم اول وقت می‌خوانم اما همیشه در جنگ و درگیر هستم. روحم خسته است و جسمم درد می‌کند. لطفا اگر دعای خاصی است بفرمائید تا از این وضعیت رهایی یابم.
 

بسمه تعالی
با عرض سلام و تحیت محضر شما خواهر گرامی و تشکر از حسن اعتماد جنابعالی.
وضعیت شما را درک می کنم و از اینکه با چنین شرایط دشواری مواجه هستید متاسفم. برای غلبه بر چنین شرایطی لطفا به مطالب زیر توجه داشته باشید و نکات کاربردی آن را عملی نمایید؛
مستحضرید که وسواس علاوه بر زمینه ژنتیک، ریشه در اضطراب و استرس دارد و اینکه شما بعد از خودارضایی گرفتار وسواس شده اید بیانگر همین نکته است، لذا برای مهار وسواس علاوه بر اینکه لازم است از تکنیکهای مهار وسواس بهره گرفته شود، لازم است با تغییراتی در سبک زندگی میزان اضراب نیز کاهش داده شود. از اینرو مطالب مورد نظر را در دو بخش تقدیم می کنم.

الف) کاهش اضطراب

از آنجا که میان وسواس و اضطراب رابطه مستقیم است لذا هر قدر که اضطراب افزایش بیابد وسواس نیز تشدید می شود و اگر اضطراب کاهش پیدا کند به موازات آن وسواس نیز کاهش پیدا می کند. لذا برای مدیریت و کاهش اضطراب ضرورت دارد تا؛
۱- کیفیت و کمیت خواب خود را مورد توجه قرار دهید. هرچند افراد وسواس و مضطرب معمولا خواب عمیق را کمتر تجربه می کنند و خواب آنها بسیار سبک است و همین امر سبب تشدید فشار عصبی می شود لذا برای ارتقاء کیفیت خواب پیشنهاد می شود، سر شب (قبل از نیمه شب شرعی) بخوابید و فضای اتاق را پیش از خواب با قدری گلاب معطر نمایید. بهتر است محل خواب تاریک باشد و از چراغ خواب استفاده نشود. سعی کنید صبحها زودتر از خواب بیدار شوید و بین الطلوعین را نخوابید. خواب بعد از ظهر را حذف کنید و بجای آن، خواب قیلوله (حدودا یکساعت قبل از اذان ظهر تا اذان ظهر) را جایگزین خواب بعد از ظهر و طول روز نمایید.
۲- تغذیه شما سالم و مناسب با طبع باشد. ضمن اینکه لازم است ساعات غذا خوردن شما از نظم خاصی بهره ببرد، از کم خوری و پرخوری اجتناب شود، از خوردن آب پیش از غذا و در بین غذا خوردن پرهیز شود، شام در ساعات ابتدایی شب میل شود، از خوردن غذاهای سودا زا مانند گوشت گوساله، مرغ و...کمتر استفاده شود و... .
۳- ورزش منظم را دنبال کنید. اینکه چه ورزشی باشد، به علاقه و استعداد شما بستگی دارد. هر چند که ورزشهایی مثل شنا و کوهنوردی نشاط  و آرامش بیشتری را به دنبال دارد. در کنار ورزش منظم از نرمش صبحگاهی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه غفلت نکنید.
۴- هرچند که برای یک وسواسی مسافرت مشقت زیادی دارد، اما سعی کنید گردش و تفریح را در برنامه هفتگی و ...خود بگنجانید.
۵- روزانه ۳۰ مرتبه نفس عمیق بکشید ( در محیطی آرام به صورت درازکش در حالیکه عضلات رها و بدون انقباض هستند و چشمها بسته، شروع به کشیدن نفس عمیق کنید، برای مدتی مثلا ۷ ثانیه نفس را نگه دارید و پس از آن طی ۵ ثانیه نفس را بیرون دهید)
و...

ب) مهار وسواس

با توضیحات ارائه شده از سوی حضرتعالی مبنی بر عبور صحنه های جنسی و...، شما علاوه بر وسواس عملی(غسل کردن و...)، گرفتار وسواس فکری نیز هستید. وسواس فکری به گونه ای است که هر قدر بیشتر سعی در کنترل آن داشته باشید، بیشتر و بیشتر می شود درست مانند یک ماهی که هر قدر به زعم کنترل آن، بیشتر در دست فشارش دهیم لیزی و جهندگی آن بیشتر می شود. لذا راه کنترل وسواس فکری در کنترل نکردن آن است!
فقط پیشنهاد می شود زمان آن را کنترل کنید و نه خود فکر را. منظور ما این است که با خود قرار بگذارید که در طول شبانه روز وقت خاصی را به این افکار اختصاص دهید مثلا ساعت ۱۰ تا ۱۰/۳۰ و ساعت ۱۹/۳۰ تا ۲۰ . مقید باشید این ساعات را به این افکار بپردازید و در هیچ فرصت دیگری به این افکار نیاندیشید و اگر به ذهن شما خطور کرد با خونسردی و آرامش بگویید الان زمان پرداختن به شما نیست.
اگر در ساعات مقرر نسبت به افکار وسواسی حساسیت نداشته باشید و سعی در بیرون کردن آنها نکنید، بلکه نسبت به ورود و خروج آن بی اعتنا باشید و خونسردی خود را حفظ کنید، به مرور زمان این افکار شرشان از سر شما کم می شود. به ما اطمینان کنید!
(در اینجا یاد آوری دو نکته لازم است؛ نخست اینکه چون افکار وسواسی، بدون اراده و اختیار به ذهن ورود پیدا می کنند، از لحاظ اخلاقی و همچنین شرعی، مستحق سرزنش و عقوبت نیستند. و دوم هم اینکه به اعتقاد بسیاری از فقهاء فکر گناه حتی اگر از روی وسواس هم نباشد بلکه ارادی باشد، باز هم گناه نیست، چه رسد به اینکه فکری وسواسی باشد!)
در مورد شک به خدای متعال هم بدانید چنین شکی اعتباری ندارد و ناشی از وسواس فکری شماست. لذا با توجه نکردن و اهمیت ندادن به اینگونه شکها، اجازه ندهید وسوسه های شیطانی توکل شما به خدای متعال را مختل نماید.

اما در بعد وسواس عملی مانند غسل، بدانید که عنصر حیاتی برای مهار این معضل بی اعتنایی است. طبعا بی اعتنایی کردن برای شما و دیگر افراد وسواسی سخت است به این خاطر ما انتظار نداریم شما یک شبه و یا چند روزه تغییری ۱۸۰ درجه ای را تجربه کنید. اما انتظار این است گام به گام بی اعتنایی را تمرین کنید. به این منظور تصمیم بگیرید تا جایی که امکان دارد مقاومت کنید و از رفتن به حمام و یا غسل کردن اجتناب کنید. مثلا در روزهای اول به اندازه نصف روز به فواصل بین دو غسل اضافه کنید، در دوره های بعد یک روز را، و به همین ترتیب هر از چند گاهی به فاصله ایجاد شده اضافه کنید.
اگر شما با محرک ( باور به لزوم غسل و..) مواجه شود، اما پاسخ ( به حمام رفتن و غسل کردن) را به تاخیر بیاندازید رفته رفته این محرک اثر خود را از دست می دهد و چنین رفتاری خاموش خواهد شد ان شاءالله.

در پایان تاکید و یادآوری نکات زیر را لازم میدانم:
_  خروج منی مستلزم تجربه اوج لذت جنسی است، لذا ترشحات دیگری نیز مانند وذی و مذی وجود دارند که نه تنها مستلزم غسل نیستند بلکه نجس نیز نیستند. وجوب غسل در صورتی است که یقین حاصل شود ترشح خارج شده منی است لذا در غیر اینصورت حتی اگر یک صدم درصد احتماجل بدهیم که منی خارج نشده است، غسل بر ما واجب نیست. با توضیحات شما بسیار بعید است که ترشحات احتمالی، منی باشد.
_ از نگاه فقهاء عظام یقین وسواسی هم اعتبار ندارد. لذا وسواسی باید کاری را به نفع اوست انجام دهد و از کاری که به ضرر اوست خودداری کند.
_ راه علاج خود را در معجزه و دعا جستجو نکنید. دعا و معجزه درمان شما، بی اعتنایی است. هرچند که تقویت ارتباط معنوی با خدای متعال، توسل، مداومت بر سوره مبارکه ناس و فلق و...نقش تعیین کننده در بهبود شما دارد.
_ سعی کنید کتاب راههای عملی مبارزه با وسواس آیت الله مظاهری را تهیه و بخش احکام و استفتائات آن را مطالعه نمایید.
_ مشاوره اینترنتی محدودیتهای خود را دارد لذا در صورت ادامه چنین وضعیتی یا با شماره ۰۹۶۴۰۰ بخش مشاوره تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به یک روان شناس بالینی مراجعه بفرمایید. طبعا مراجعه حضوری از نگاه ما در اولویت است.
از درگاه خدای متعال سلامت و توفیق روزافزون حضرتعالی را مسئلت دارم.

منبع : شهر سوال
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.