تبیان، دستیار زندگی

مولد جریان الکتریسیته از امواج دریا، دستاورد برتر دبستان شایستگان در بخش سمینار

بیشتر تولید توان الکتریکی در جهان و از جمله ایران بر پایه استفاده از سوخت های فسیلی قرار گرفته است، که با مشکلات متعددی مانند صرف هزینه های قابل توجه، محدود بودن منابع که با مشکلات زیادی نیز استخراج می شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
مولد جریان الکتریسیته از امواج دریا، دستاورد برتر دبستان شایستگان در بخش سمینار
مقطع: دبستان
موضوع: مولد جریان الکریسیته از امواج دریا با راندمان بالا
نام مدرسه: دبستان شایستگان
نام استاد: خانم سنگ پور
دانش آموزان: دلارام عنایتی، ایلار امامی، حدیث امامی، هلیا سیف فراهی،‌ دنیا سبزعلیزاده

چکیده:
بیشتر تولید توان الکتریکی در جهان و از جمله ایران بر پایه استفاده از سوخت های فسیلی قرار گرفته است، که با مشکلات متعددی مانند صرف هزینه های قابل توجه، محدود بودن منابع که با مشکلات زیادی نیز استخراج می شود و هم چنین آلودگی های زیست محیطی همراه است. یکی از راه حل های رفع این مشکلات به کارگیری انرژی های تجدید پذیر مانند استفاده از انرژی های خورشیدی، باد، امواج دریا است. دستگاه مولد برق از امواج دریا نیز در جهت تحقق استفاده از منابع تجدید پذیر، با دو بخش اصلی صفحه شناور و مولد انرژی الکتریکی از امواج طراحی و ساخته شد.
امروزه مولد هایی در بکار گیری امواج دریا برای تولید برق وجود دارد که هرکدام دارای محدویت خاص و نیازمند تجهیزات زیاد و هزینه بالایی هستند و اکثرا با انتقال انرژی امواج بر روی محور یک توربین آبی کوپل شده با یک ژنراتور آن را به گردش در می آورند که در طی انتقال انرژی به ژنراتور مقدار زیادی از انرژی هدر می رود و به شدت باعث افت راندمان می شود.
اختراع حاضر دیگر نیازی به تجهیزات پیچیده ای مانند توربین و  ژنراتور، لوله های انتقال آب، پمپ وغیره ندارد و طرح در عین سادگی، کم هزینه بوده و استفاده نامحدود از آن بروی سطح دریا را نیز با راندمان بالا ممکن می سازد.
در همه نمونه های داخلی و خارجی انرژی جزر و مد و یا حرکت امواج را توسط سیستم های هیدرولیکی و مکانیکی به محور یک ژنراتور منتقل می کنند و با گردش محور ژنراتور برق تولید می شود، که برای این کار نیاز به فضا و تاسیسات و تجهیزات زیاد و پیچیده ای است.
در طرح ها و نمونه دستگاه های موجود انرژی امواج را نمی توان در هر نقطه ای استحصال کرد و بهترین مناطق جهت احداث نیرو گاه نقاطی است که ارتفاع موج زیادی اتفاق می افتد، در ایران این مناطق عبارتند از سواحل کیش، ماهشر، بندر عباس، بندر بوشهر و جزیره ابو موسی و هم چنین شمال کشور در حالی که این دستگاه  قابلیت استحصال انرژی الکتریکی را در هر مکانی هم از موج دریا و هم از موج های کوچک رودخانه ها دارا است.
 برق تولیدی با این دستگاه می تواند مستقیما وارد شبکه برق شود و یا این که در باطری هایی ذخیره و در ادامه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که در کشور آلمان این انرژی تولیدی در باطری ذخیره و سپس با تجزیه آب برای تهیه و تولید گاز مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد.

 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی