تبیان، دستیار زندگی

لایه های شفاف عایق انرژی گرمایی، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای ابوریحان در بخش غرفه

خورشید کره ای متشکل از گازهای داغ است. انرژی خورشید با واکنش های هم جوشی هسته ای رخ داده در مرکز آن ایجاد می شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
لایه های شفاف عایق انرژی گرمایی، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای ابوریحان در بخش غرفه
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: لایه های نازک شفاف عایق انرژی گرمایی
نام مدرسه: پژوهشسرای ابوریحان زرین شهر
نام استاد: آقایرضا کشاورزی
دانش آموزان: امیرحسین پرویزی، آرمین خاکی

چکیده:
خورشید کره ای متشکل از گازهای داغ است. انرژی خورشید با واکنش های هم جوشی هسته ای رخ داده در مرکز آن ایجاد می شود. و از آن جایی که یکی از راه های انتقال انرژی حرارتی، تابش است. یک جسم با دمای معین، می تواند انرژی خود را از طریق تابش به سایر اجسام منتقل کند. گرما همیشه از جسم گرم تر به جسم سرد تر منتقل می شود. در فضای منظومه شمسی، خورشید جسم گرم تر محسوب می شود و فضای پیرامون آن جسم سردتر. لذا حرارت از خورشید به محیط اطراف آن منتقل می شود. خورشید مقدار بسیار زیادی تابش الکترومغناطیس دارد. مقدار توان تابیده شده از سطح خورشید برابر با  1023 ×3.83  است.

شیشه های کم مصرف انرژی:
شامل لایه هایی هستند که با عنوان عایق دمایی عمل می کنند که حالت نامرئی و شفاف دارند و با میکروسکوپ قابل تشخیص می باشند.

این پوشش ها مانع ورود حرارت از محیط به ساختمان و بالعکس می شود، هم چنین مانع از انتقال گرمای داخلی ساختمان به خارج و یا سرمای داخل اتاق به محیط می شود. بنابراین هدر رفت حرارتی از طریق این شیشه ها به حداقل می رسد.

از سال 1995 تحقیق و پژوهش بر روی این لایه ها آغاز شده که تاکنون روش های بسیار زیادی با مواد بسیار فراوان انجام شده که هر کدام به نحوه خود دارای مشکلاتی است که از مهم ترین آن ها می توان به گران بودن مواد که از فلزات گران بهایی چون نقره و طلا و...  مورد استفاده قرار گرفته شده و روش های لایه نشانی که اکثرا به صورت فیزیکی بوده و هزینه بالایی داشته و بیشتر به صورت آنلاین باید مورد استفاده قرار می گرفتند. ولی در این روش از مواد ارزان و مواد ارزان قیمت و در دسترس استفاده شده و تلاش بر ساده بودن تکنولوژی بوده که می شود به روش سنتز مواد از روش سل-ژل اشاره کرد که به صورت انبوهی از هزینه اضافی جلوگیری کرده و نسبت به روش های دیگر از هزینه پایین تری برخوردار است.

لایه های شفاف عایق انرژی گرمایی، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای ابوریحان در بخش غرفه
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی