تبیان، دستیار زندگی

زلزله، یک تراژدی واقعی

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)

همان‌طور که در سری اول این مطلب بیان شد، زلزله یا همان زمین لرزه از آن دست بلایای طبیعی است که می‌تواند قدرت تخریب بسیار بالایی داشته باشد و در عرض چند ثانیه خرابی فاجعه‌باری از خود به‌جای بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
همان‌طور که در سری اول این مطلب بیان شد، زلزله یا همان زمین لرزه از آن دست بلایای طبیعی است که می‌تواند قدرت تخریب بسیار بالایی داشته باشد و در عرض چند ثانیه خرابی فاجعه‌باری از خود به‌جای بگذارد. ما 25 زلزله‌ی بزرگ تاریخ از لحاظ بزرگی و میزان تلفات و خسارات را معرفی خواهیم کرد که در بخش اول، 7 زلزله معرفی و در این بخش به معرفی ادامه‌ی لیست می‌پردازیم. همچنین می‌توانید بخش بعدی را هم در اینجا مطالعه کنید.

18- زلزله شینینگ چین

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
شینیینگ چین که بر روی رودخانه‌ی هوآنگ شوی واقع در بخش شرقی استان quinghai قرار دارد یک زلزله‌ی 7.9 ریشتری را در تاریخ 22 مه سال 1927 تجربه کرده است. در این حادثه 40.900 نفر کشته شدند که البته در گزارشات دیگر تعداد تلفات تا 200.000 نفر هم اعلام شده است. این زلزله نه تنها تلفات جانی بسیاری داشته است، بلکه باعث تخریب منازل، ساختمان‌های تجاری و اداری و همچنین تخریب بیش از 500 مدرسه شد که مردمان بسیاری را بی‌خانمان کرد و باعث از دست رفتن شغل بسیاری از افراد گشت.

17- زلزله دامغان ایران

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
این زمین لرزه در تاریخ 22 دسامبر سال 856 میلادی اتفاق افتاد. این زلزله با قدرتی 8 ریشتری دامغان را که در آن زمان پایتخت ایران بود ویران کرد. بر اثر این حادثه حدود 200.000 نفر کشته شدند. قدرت این زمین لرزه به قدری بود که در تمامی مناطق اطراف دامغان حس شد و بسیاری از مناطق پیرامون دامغان را هم تحت تاثیر قرار داد و باعث تخریب آن مناطق گشت. شیاد از زمین لرزه شهر دامغان را به‌طور کلی از بین نبرده باشد اما بسیاری از مناطق و شهرها را با خاک یکسان کرد تا دیگر هیچ اثری از آن‌ها باقی نماند مثل شهر بوستام که به‌طور کل با سطح زمین یکسان گشت و هیچ اثری از آن باقی نماند.

16- زلزله توهوکو ژاپن در سال 2011

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
در تاریخ 11 مارس 2011 و در ساحل شرقی توهوکو در ژاپن یک زلزله بزرگ 9.03 ریشتری رخ داد که قوی‌ترین زلزله‌ی رخ داده در ژاپن بود. در مورد این زلزله باید بگوییم که به عنوان یکی از پنج زلزله بزرگ تاریخ از این واقعه یاد می‌شود. این حادثه باعث شد 15.878 نفر جان خود را از دست داده، 6.126 زخمی شوند و همچنین 2.173 نفر هم مفقود شوند. این واقعه منجر به تسونامی شد و بر اثر این حوادث  129.225 ساختمان فرور ریختند. در واقع بر اثر زلزله و تسونامی ناشی از این زلزله خسارات بسیار دیگری بر زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و سایر بخش‌ها شد و همچنین آتش‌سوزی‌هایی هم شکل گرفت که صدمات شدیدی وارد کردند. این حادثه سخت‌ترین بحرانی بود که ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به خود دیده بود چراکه نه تنها خسارات جانی و مادی بسیاری را به بار آورده بود بلکه باعث خسارات قابل توجهی به 4 نیروگاه هسته‌ای بزرگ شد. در بزرگی این حادثه همین بسی که آثار این تسونامی از ژاپن تا کانادا و هاوایی هم رسیده بود.

15- زلزله کانتو ژاپن

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
بزرگی این زلزله 7.9 ریشتر بود که در جزیره کانتو، یکی از جزایر اصلی هانشو در ژاپن و در تاریخ 1 سپتامبر 1923 پدید آمد. این زلزله به عنوان مرگبارترین زلزله در تاریخ ژاپن یاد می‌شد. البته شاید این فکر به ذهنمان برسد که زلزله  توهوکو با 9.03 ریشتر بزرگتر ز زلزله کانتو بود اما باید بگوییم که این زلزله باعث به‌وجود آمدن یک آتش سوزی بزرگ (که به آتش سوزی بزرگ توکیو معروف است) شد که این آتش سوزی به تنهایی 140.000 نفر کشته بر جای کذاشت و 447.000 خانه را ویران کرد. همان‌طور که گفته شد این 140.000 نفر فقط بر اثر آتش سوزی کشته شدند و کشته‌های تسونامی، رانش زمین و 57 پس‌لرزه‌ی ناشی از این زلزله را شامل نمی‌شود.بر اثر رانش زمین، تسونامی و 57 پس‌لرزه‌ی این زلزله فجیع در هم 93.000 نفر کشته  و 43.500 نفر مفقود شدند.

14- زلزله عشق آباد در اتحاد جماهیر شوروی

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
این زمین لرزه هم در تاریخ 6 اکتبر 1946 در نزدیکی عشق آباد که در آن زمان در قلمرئوی اتحاد جماهیر شوروی بود رخ داد و بزرگی آن 7.3 ریشتر گزارش شد و البته با توجه به محدودیت‌های رسانه‌ای و سانسورهایی که در شوروی وجود داشت گزارشات دقیقی از میزان تلفات و خسارات وجود ندارد. البته بر اساس عقیده‌ی کارشناسان به نظر می‌رسید این زمین لرزه بر اثر اولین  آزمایش بمب اتمی شوروی  ایجاد شده بود. گزارشاتی پر ضد و نقیضی در مورد تعداد تلفات این زمین لرزه وجود دارد که تعداد تلفات را از 10.000 تا 176.000 نفر اعلام می‌کردند که بعدها و در تاریخ 9 دسامبر 1988 تعداد دقیق تلفات چیزی در حدود 110.000 نفر اعلام شد. این زلزله همچنین باعث تخریب بسیاری از ساختمان‌ها و قطارهای باربری شد.

13- زلزله مسینا ایتالیا

25 زلزله بزرگ و فاجعه بار دنیا (بخش دوم)
این زمین لرزه 7.1 ریشتر بزرگی داشت که بر اثر آن تسونامی ایجاد شد و این زلزله در مجموع بین 100.000 تا 200.000 قربانی گرفت که غالبا در شهرهای مسینا، رجیو در سیسیلی و کالابریا در جنوب ایتالیا زندگی می‌کردند. تاریخ وقوع این زمین لرزه در 28 دسامبر 1908 بود و باعث شد تا زمین در حدود 30 الی 40 ثانیه بلرزد و تا شعاع 186 مایلی ادامه داشته باشد. همان‌طور که بیان شد بر اثر این زلزله  یک تسونامی 12 متری هم ایجاد شد که در نزدیکی سواحل باعث مرگ 70.000 نفر و تخریب 91 درصدی ساختمان‌های مسینا شد.

در سری سوم از این مطلب می‌توانید ادامه‌ی این لیست 25تایی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید نقطه نظرات خود را در مورد روش‌های مقابله با زلزله  در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. برای دیدن فیلم اصولی که باید بعد از زلزله رعایت کنیم هم می‌توانید این مطلب را مشاهده کنید.