تبیان، دستیار زندگی

در پی اعتراضات چند روز اخیر در مشهد، کرمانشاه و قم

پشت پرده‌ی اعتراضات اخیر

در حالی که رسانه‌های مخالف، پوشش همه‌جانبه‌ی اعتراضات مردمیِ چند روز اخیر را در دستور کار خود قرار داده‌اند، رسانه‌ی ملی در ازای روشنگری و بازگو کردن حقایق و ربودن صحنه از دست سودجویان، سکوت اختیار کرده و دیگر هیچ.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیانیه
"مردم ایران، ملتی تروریست هستند"، این جمله‌ای است که اخیرا "دونالد ترامپ" طی یکی از سخنرانی‌های خود اعلام و در ادامه خواستار فشارهای جهانی به این کشور شد. اما از بیان این جملات زمان زیادی نگذشته بود که ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای، جهانیان را فراخواند تا به مردم ایران در اعتراضات داخلی کمک کنند!

اعتراضات اقتصادی

طی دو روز گذشته شاهد تجمعاتی در برخی شهرهای کشور از جمله مشهد، کرمانشاه و قم در اعتراض به عدم بررسی و پیگیری مطالبات مالباختگان موسسات مالی و اعتباری و همچنین سهام‌داران پروژه‌ی پدیده شاندیز، بودیم. در حالی که رسانه‌های غربی، بالاخص ایالات متحده سعی بر آن داشتند تا این تجمعات و اعتراضات را به اختلافات سیاسی ربط داده و شکاف عظیمی را بین نظام و مردم متصور شوند، صدور بیانیه‌ای از سوی دولت آمریکا موج تازه‌ای از خبرها را به همراه داشت. براستی مشکلات معیشتی مردم ایران تا این اندازه برای آمریکا مهم است که برای آن بیانیه‌ی جهانی صادر کند؟!

در این راستا "رکس تیلرسون" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از جهانیان خواست تا با حمایت از مردم ایران، آنان را در سرنگونی نظام جمهوری اسلامی کمک کرده و جلوی صادرات اصلی ایران یعنی "خشونت و خونریزی" را بگیرند!

چنین فضایی بی‌تردید مستلزم اتحاد بیش از پیش احزاب و تشکل‌های مختلف کشور بالاخص، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است.



البته برخی رسانه‎‌های غربی، با خرده‌گیری از سیاست‌های آمریکا، دولت این کشور را به فرصت‌طلبی سودجو تشبیه کردند که چون خود توان مقابله‌ی مستقیم با ایران را ندارد، در تلاش‌ است تا با شعله‌ور کردن آتش معترضان مالی و اقتصادی، به اهداف تجزیه طلبانه‌ی خود برسد، به همین خاطر به آمریکا گوش‌زد می‌کنند که شما همان دولتی هستید که در جریان انتخابات 88 ایران، حمایت مستقیم و فراگیری از معترضان نکرده و تنها به صدور چند بیانیه اکتفا کردند.

حتی رئیس جمهور وقت آمریکا (باراک اوباما) نیز از نخستین روزهای درگیری‌های انتخاباتی سال 88، بارها اعلام کرد که آمریکا نمی‌خواهد به "توپ فوتبال سیاسی" تبدیل و از دید جهانیان مداخله‌گری، سودجو در امور داخلی ایران قلمداد شود اما نگران "خشونت‌‌های سیاسی" در ایران است!

بیشتر بخوانید:

سناریوی مسئولین سابق و کنونی لو رفت

رسوایی فتنه‌ها در آخرالزمان


آغاز اعتراض مردم مشهد

اعتراضاتی که طی چند روز اخیر بیشترین خوراک خبری سال جاری را پس از موضوع انتخایات، برای رسانه‌های غربی فراهم کرده است، ابتدا از مشهد و با موضوع مشکلات اقتصادی آغاز شد. مسئله‌ای بود که به سرعت مورد توجه‌ی جهانیان قرار گرفت و رسانه‌های معاند و دولت‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی، به سرعت از فضای بوجود آمد، نهایت سوء‌استفاده را کرده و ماهیت اقتصادی آن را به اعتراضات سیاسی مردم نسبت به روند حکومت و اصل جمهوری اسلامی تغییر دادند که با درگیری، دستگیری و خونریزی از سوی نیروهای پلیس همراه بوده است.

آنان سعی داشتند با این روشِ نخ‌‎نما شده، تصویری ملتهب با نمایی خون‌آلود از کلان‌شهرهای ایران را برای جهانیان به تصویر بکشند که با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی به پا خاسته‌اند. شاید منظور آن‌ها صحنه‌ای شبیه به حوادث پس از انتخابات 88 بود که با شکست مواجه شد، زیرا بسیاری از افرادی که امروز و دیروز به خیابان آمدند، زمانی که با شعارهای خاص چند نفر انگشت شمار روبرو شدند، از ادامه مسیر صرف نظر کردند.


کم‌کاری صدا و سیما

تصاویر و کلیپ‌های اعتراضات اخیر در فضای مجازی بویژه، تلگرام و اینستاگرام به وفور مشاهده می‌شود و در این میان عده‌ای سودجو از این تصاویر و فیلم‌ها کمال سوء‌استفاده را داشته و با کمی دست بردن در آن‌ها شعارها را تغییر داده و به بعضی از آن‌ها تصاویری از اعتراضات خیابانی سال 88 را اضافه کردند تا بر شدت آن بیافرایند. حال آن که رسانه‌ی ملی در خواب زمستانی خود فرو رفته و سکوت اختیار کرده است. نه خبر و نه گزارشی مناسب در این‌باره، از صدا و سیما منتشر نشد. تنها موردی که از رسانه ملی مشاهده شد، خبری کوتاه درباره اعتراض مالباختگان پدیده در مشهد بود که خبر آن روز جمعه منتشر شد.

بهتر است بجای اتهام‌زنی و مقصر جلوه دادن یکدیگر، چاره‌ای بیاندیشیم و با بررسی همه جانبه، مشکلات جاری مردم را در حد توان کاهش دهیم.



این روند در حالی است که رسانه‌های مخالف، پوشش همه‌جانبه‌ی این اعتراضات را در دستور کار خود قرار داده و رسانه ملی در ازای روشنگری و بازگو کردن حقایق و ربودن صحنه از دست سودجویان، سکوت اختیار کرده و دیگر هیچ.

شایسته بود این رسانه با پوشش مطلوب و واکاوی ابعاد مختلف آن چه در داخل کشور و چه از سوی معاندان، حقیقت را برای مردم آشکار و از بار حواشی این جریان در حد توان می‌کاست.

اعتراضاتی که بیش از هر چیز دیگری، بوی گلایه و شکایت از اوضاع اقتصادی را می‌داد، حالا به لطف کم‌کاری رسانه‌های داخلی و همت رسانه‌های غربی، یک بحران سیاسی نمایش داده شده است.

تردیدی در ایجاد بروز اعتراضات، درگیری‌ با نیروهای انتظامی، دستگیری برخی به علت سردادن شعار علیه سران نظام و ... نیست اما واکاوی و بیان دلایل حقیقی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است که در آگاه سازی عمومی نیز تاثیر بسزایی دارد.

اتحاد، ضرورت امروز

چنین فضایی بی‌تردید مستلزم اتحاد بیش از پیش مردم، احزاب و تشکل‌های مختلف کشور بالاخص، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است. زیرا کوچکترین اختلاف و تنشی میان سران کشوری، می‌تواند بهای سنگینی را در بر داشته باشد. بجای اتهام‌زنی و مقصر جلوه دادن یکدیگر، چاره‌ای بیاندیشیم و با بررسی همه جانبه، مشکلات جاری مردم را در حد توان کاهش دهیم تا اعتراضات کوچک به اختلافات بزرگ و حاشیه‌دار تبدیل نشود و راه را در برابر خواسته‌های فرصت طلبان و مخالفان نظام مسدود کنیم.