تبیان، دستیار زندگی
اگر به غارها و رمز و راز آنها علاقه دارید اما از تاریکی می‌ترسید و یا اگر از احتمال ملاقات با جانورانی مثل خفاش وحشت دارید ... ما مشکل شما را حل کرده ایم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غار برای علاقه مندان طبیعت

اگر به غارها و رمز و راز آنها علاقه دارید اما از تاریکی می‌ترسید و یا اگر از احتمال ملاقات با جانورانی مثل خفاش وحشت دارید ... ما مشکل شما را حل کرده ایم. با استفاده ار این تور مجازی می‌توانید همه نقاط غار را به خوبی کشف کنید و ببینید. در حالیکه حتی لازم نیست از جایتان تکان بخورید. با کلیک کردن روی هر کدام از نوشته های عکس زیر می‌توانید وارد آن تالار غار شده و تماشا کنید.

غار برای علاقه مندان طبیعت

درون غارها پر از اشکال زیبایی است که هر کدام برای خودشان اسم و رسمی دارند. برای اینکه آنها را یاد بگیرید کافی است به لغت نامه غارها نگاهی بیندازید. در طول سفر هر کجا در فهمیدن معنای لغتی مشکل داشتید به دیکشنری مراجعه کنید. خوب، خوش بگذرد.

لغت نامه غار:

اشکال رسوبی : شکلهای بلوری زیبایی هستند که از رسوبات کربنات کلسیم در غار پدید می‌آیند. این اشکال شامل رشته های کربنات، استالاکتیت ها، استالاگمیت ها، ستونها، مرجانهای غار، پرده ای‌ها و سنگها هستند.

رشته های کربنات: لوله هایی توخالی به قطر نیم سانتی متر با دیواره هایی نازک هستند. آنها از ریزش قطرات آب و تشکیل حلقه های رسوبی کلیست در اطراف مرکز ریزش پدید می‌آیند.

استالاکتیت ها: آنها از سقف غار رو به پایین رشد می‌کنند و لایه هایی معدنی و رسوبی روی جدار بیرونی رشته های کربنات تشکیل می‌دهند. تشکیل استالاکتیت‌ها بعد از پر شدن لوله رشته های کربنات شروع می‌شود.

استالاگمیت ها: این اشکال زیبا از ریزش قطرات آب به کف غار و رو به بالا تشکیل می‌شوند. آنها اغلب اوقات و نه همیشه در زیر استالاکتیت‌ها دیده می‌شوند. نوک آنها صاف یا گرد است. در حالیکه دوستانشان یعنی استالاکتیت‌ها نوکی هویجی شکل دارند.

ستونها: وقتی استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها آنقدر رشد می‌کنند که به هم می‌رسند، ستونی بین سقف و کف غار پدید می‌آید.

مرجانهای غار یا پاپ کورن: خوشه های نامنظم یا برآمدگی های بزرگی از بلورهای کربنات کلسیم هستند. آنها روی دیواره‌ها یا سایر اشکال یا روی کف غار تشکیل می‌شوند.

پرده ای ها: وقتی قطرات آب معدنی بین چینهای دیواره‌ها می‌ریزند و رسوب می‌کنند، شکلهایی شبیه چین پرده پدید می‌آید.

سنگ ها: جایی که لایه ای از آب روی دیواره غارها جریان دارد، لایه های رسوبی کربنات کلسیم شبیه تزیین روی کیک، درست می‌شود.

مترجم: ساناز فرهنگی

بازگشت به صفحه اصلی