تبیان، دستیار زندگی

تهیه نانو الیاف آویشن، دستاورد تقدیری دوره دوم پژوهشسرای بجنوردی در بخش غرفه

در این مقاله نانو الیاف PVA-Ag و نانو الیاف آویشن - PVA به روش الکتروریسندگی تهیه گردید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
تهیه نانو الیاف آویشن، دستاورد تقدیری دوره دوم پژوهشسرای بجنوردی در بخش غرفه
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تهیه نانو الیاف آویشن-PVA ونانو الیاف نقره -PVA و بررسی خواص ضد قارچی آن ها
نام مدرسه: پژوهشسرای شیخ محمدتقی بجنوردی
نام استاد: خانم افسانه فیروزیان
دانش آموزان: فاطمه آغاز

چکیده:
با علم به قابلیت های فناوری نانو، امید است بتوان سیستم های فعلی فراوری مواد غذایی را تغییر داده، محصولاتی مطابق با فرهنگ تغذیه سالم به بازار عرضه کرد. محققان هم چنین امیدوارند بتوانند با استفاده از مواد افزودنی، کیفیت مواد غذایی و هضم و جذب غذا را در بدن افزایش دهند. اگر چه بعضی از این اهداف دور از انتظار به نظر می رسد، اما امروزه صنایع بسته بندی از فناوری نانو در محصولات خود کمک می گیرند .
در این مقاله نانو الیاف PVA-Ag و نانو الیاف آویشن - PVA به روش الکتروریسندگی تهیه گردید. اندازه نانوذرات و مورفولوژی آن با SEM و XRD بررسی شد. از آنجا که هنوز ضررهای نانو ذرات نقره به طور کامل مشخص نشده است بهتر است به دنبال مواد نانویی زیستی باشیم.
به طور كلی هدف بسته ‌بندی، محافظت از مواد غذایی در برابر گرما، نور، میکروب‌ ها، حشرات و سایر آلودگی ‌ها است. امروزه دو مساله عمده در صنعت بسته ‌بندی مطرح است، نیاز به تازه ماندن غذا به مدت طولانی و آلودگی های زیست ‌محیطی ناشی از زباله ‌های غیرقابل تخریب ضایعات بسته بندی.
این نیازها محرک توسعه بسته بندی های جدید از نظر بهبود دوام بسته بندی (انعطاف پذیری و خواص انتقالی)  شده و منجر به تولید بسته بندی های فعال (کنترل محیط داخل بسته بندی) و هوشمند (توانایی ردیابی نشانه های سلامت غذا) و زیست تخریب پذیر می شود. بسته بندی نانو نوعی بسته بندی است که در آن با کاهش اندازه ذرات به حدود 1-100 نانومتر می توان به خصوصیاتی جدید و متفاوت از ویژیگی های عادی رسید.
 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی