تبیان، دستیار زندگی
پنجاه و پنجمین دربی حساس پایتخت با پیروزی آبی یوشان استقلا ل به اتمام رسید. به گزارش خبرنگار تبیان، تیم فوتبال استقلال دریك بازی حساب شده و تماشایی موفق شد با نتیجه 1-2 تیم قدرتمند پرسپولیس را مغلوب سازد. مردم زیادی از اقصی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال ، پرسپولیس را برد

پنجاه و پنجمین دربی حساس پایتخت با پیروزی آبی یوشان استقلا ل به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار تبیان، تیم فوتبال استقلال دریك بازی حساب شده و تماشایی موفق شد با نتیجه 1-2 تیم قدرتمند پرسپولیس را مغلوب سازد. مردم زیادی از اقصی نقاط ایران برای تماشای این دیدار زیبا به استادیوم آمده بودند. بطوریكه حدود 12000 نفر شب قبل از مسابقه را مقابل ورزشگاه آزادی سپری نمودند. بلیط فروشی از ساعت 30/6 دقیقه صبح آغازشد و خیل انبوه هواداران با تهیه بلیط وارد استادیوم شدند. ساعت 8 صبح حدود 40 هزار نفر دراستادیوم بودند و این نشان ازحساسیت این پیكار داشت ، چرا كه 7 ساعت قبل از شروع بازی ، بیش از یك سوم ظرفیت استادیوم پرشده است و این برای یك بازی باشگاهی ركوردی كم سابقه است . با نزدیك تر شدن به زمان آغاز بازی، بر تعداد جمعیت حاضردراستادیوم افزوده می شد . حراست سازمان تربیت بدنی برای پر كردن اوقات و شاد نمودن مردم دراستادیوم ، برنامه های بسیار شاد و خوبی را در نظر گرفته بود. موسیقی ، طنز و نمایش حركات رزمی از جمله برنامه های اجرا شده بود.

سید محمد حسینی و چنگیز حبیبیان مجری و خواننده معروف و مشهور كشورمان با اجرای برنامه دراین مراسم ، از سوی هواداران هردو تیم به شدت تشویق شدند. سازمان تربیت بدنی با همكاری شهرداری تهران و فدراسیون فوتبال ، ایستگاههای صلواتی برپا كرده بودند كه از تماشاگران عزیز نیز پذیرایی می نمودند. نظم بسیار خوبی دراستادیوم حكمفرما بود. فدراسیون فوتبال هم برا ی تجلیل از پیشكسوتان استقلال و پرسپولیس مراسمی را برپا كرد و هدایایی را به رسم یاد بود به آنان اهدا كرد.

آقایان جدیكار، امیر حسینی، سلیمانی ، قلی زاده ، بیاتی، شیرزادگان از جمله میهمانان دعوت شده به این مراسم بودند. همچنین مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز هدایایی به آنان اهدا نمودند . در برپایی این مراسم حسین فرزامی مدیرعامل مجمع پیشكسوتان زحمات زیادی كشید .

ساعت 30/14 دقیقه بود كه دوتیم برای گرم كردن خود وارد زمین چمن مسابقه شدند. با وارد شدن بازیكنان آبی و قرمز، تماشاگران هر دو تیم به تشویق بازیكنان خودی پرداختند . همچنین سه داور پرتغالی بازی هم برای آماده نمودن بدن خود و آشنایی با زمین چمن وجو استادیوم وارد زمین شدند و به نرمش پرداختند . بازیكنان هر دو تیم پس از 15 دقیقه نرمش و گرم كردن به رختكن رفته تا خود را برای آغاز دیدار آماده كنند. بیش 100 هزار نفر دراستادیوم آزادی حضور داشتند. بگوویچ

سرمربی پرسپولیس به زمین آمد ودر مقابل هواداران قرمزپوشان دور افتخار زد واز سوی آنان تشویق شد.

ساعت 15 ، تیم داوری پیشاپیش دو تیم و بازیكنان استقلال و پیروزی دست در دست یكدیگرو درمیان تشویق بی امان تماشاگران وارد زمین شدند. ابتدا تلاوت قرآن مجید زینت دهنده فضای استادیوم گردید.

سپس كاپیتانان دو تیم برای انتخاب توپ و زمین، ترد داور رفته و با یكدیگر خوش و بش كردند . تركیب تیم استقلال عبارت بود از : برومند – همدانی – قربانی – صادقی – نوازی – مجیدی – فكری – سیدعباسی – نیكبخت واحدی – سامره و عنایتی .

تركیب تیم پرسپولیس هم متشكل از ایلیچ – گل محمدی – باقری – پیروانی – كاویانپور – جمشیدی – میناوند – جباری – دایی – كاظمیان و ترائوره، بود.

قضاوت این دیدار را مانوئل كاستا از پرتغال برعهده داشت . و میراندا و دوسانتوز وی را درامر قضاوت یاری كردند. مسعود مرادی داور خوب كشورمان هم داور چهارم و ناظر داوری هم آقای میرزا بیگی بودند.

سرانجام سوت آغاز بازی توسط داور، ساعت 6/15 دقیقه به صدا درآمد.

ازهمان ابتدای بازی قلعه نوعی و بگوویچ ، ایستاده  بازی را دنبال كردند . از آغاز بازی این استقلا لی ها بودند كه نبض بازی را در اختیار گرفتند واولین حمله را توسط عنایتی روی دروازه پرسپولیس تدارك دیدند. در دقیقه 7 اولین كرنر بازی را پرسپولیس ها روی دروازه استقلا ل زدند كه مدافعان این تیم ، توپ را برگردانند. مدافعان استقلا ل به خوبی با دایی و كاظمیان حركت می كردند بطوریكه در چند صحنه كاظمیان از سد سید عباسی و دایی هم از مقابل قربانی نتوانستند عبور كنند و توپ را لودادند. در دقیقه 8 بازی بود كه با اشتباه كریم باقری ، توپ به علی سامره رسید و این مهاجم با اخلاق استقلا ل بدون هیچ گونه كنترلی روی توپ ، با یك ضربه كات دار زیبا وفنی ، از فاصله 25 متری دروازه ایلیچ را گشود وهواداران استقلا ل را غرق در شادی نمود. پس از این گل باز هم ابتكار عمل در دست آبی پوشان بود. محمود فكری وهمدانی بارها عنایتی و نیكبخت را تغذیه كردند ولی هیچ كدام به گل دوم منجرنشد . یكی از آن حمله ها ، پاس كوتاهی كه در دهانه دروازه پرسپولیس به عنایتی رسید ولی وی با بی دقتی به توپ ضربه زد . دردقیقه 27 استقلا لی ها با یك كارگروهی خوب توپ را به مجید ی رساندند و وی با یك شوت هدف ، این موقعیت را ازدست داد.

در دقیقه 34 عنایتی در بهترین شرایط ، توپ را در محوطه جریمه پرسپولیس از دست داد درصورتیكه با یك ضربه آرام می توانست گل دوم استقلا ل را به ثمر برساند. دقیقه 37 نوبت به پرسپولیس رسید ولی جباری موقعیت خوبی را از دست داد. در واپسین لحظات نیمه اول بود كه ضربه پیروانی با برخورد به تیر دروازه استقلا ل به اوت رفت .

در نیمه اول مدافعین استقلا ل بسیار خوب ظاهر شدند ودایی نتوانست كاری از پیش ببرد. حركات خوب نیكبخت و بازی روان كاویانپور و فكری از جمله دیدنی های نیمه اول بود. گل زیبای سامره هم گل سرسبد اتفاقات 45 دقیقه نخست به شمار می آید . محمد نوازی هم دردقیقه 43 اولین اخطار این بازی را دریافت كرد . دو دقیقه وقت تلف شده ، درنیمه اول محاسبه شد.

نیمه دوم با حملات پرسپولیس آغاز شد. استقلا لی ها هم كه دردقیقه 42 نیمه اول ، نیكبخت واحدی مصدوم را از دست دادند درجناح چپ با بكارگیری یزدانی قصد درجلوگیری از حملات حریف داشتند.

حملات پرسپولیس بدون برنامه بود و توپ به دایی و كاظمیان  نمی رسید. فكری وسید عباسی به خوبی میانه میدان را تصاحب كرده بودند و اجازه هنرنمایی به كاویانپور وجباری را نمی دادند و كاظمیان را خنثی كرده بودند. در دقیقه 57 ، نوازی با یك حركت زیبا ، باقری را از پیش رو برداشت و توسط  وی متوقف شد. حدود 35 متر از خط دروازه پرسپولیس فاصله داشت . پاس زمینی مجیدی و یك  شوت مهلك و زیبا از فكری تور كنج دروازه پرسپولیس را به لرزه درآورد و برای بار دوم شادی را به اردوی استقلا ل آورد . پس از این گل ، پرسپولیس در دقیقه 60 سلمانی را بجای دایی ضعیف وارد میدان كرد. دردقیقه 62 هم خانمحمد ی بجای جمشیدی وارد بازی شد. این دوتعویض، پرسپولیس را تازه نفس كرد وحملات زیادی روی دروازه استقلا ل انجام شد ولی همگی توسط خط دفاعی یا برومند دفع می شد . پرسپولیس در دقایق 61 و 64 توسط جباری و سلمانی موقعیتهای خوبی داشت ولی نتوانست استفاده كند. قرمزپوشان در دقیقه 61 معتقد به خطای پنالتی به سود خود بودند زیرا ضربه جباری به دست مدافعین حریف برخورد كرد. ولی داور توجهی نداشت .

دردقیقه 70 بود كه پرسپولیس روی سانترخانمحمدی از سمت راست ، توسط ترائوره مهاجم خارجی خود با ضربه سربه گل رسید و اختلاف را به حداقل رساند. پس از این گل ، قلعه نوعی دست به تعویض زد و فابریسیو را بجای عنایتی به زمین فرستاد . پرسپولیس عرصه را تنگ تر می كرد. ولی مدافعان استقلا ل بخوبی از دروازه خود حفاظت كردند. باقری ، جباری و كاظمیان با شوتهای خود دروازه را تهدید كردند ولی همگی به اوت رفت .

دردقایق پایانی منصوریان بجای ساره وارد بازی شد و با هنر از پرسپولیس بجای باقری به بازی آمد.

درنیمه دوم میناوند گل محمدی از پرسپولیس و برومند از استقلا ل كارت زرد گرفتند . مرادی 4 دقیقه وقت تلف شده اعلام كرد در 94 دقیقه بازی ، ضربه گل محمدی به تیر دروازه استقلا ل خورد و دربازگشت هم ترائوره نتوانست استفاده كند و در نهایت بازی حساس پایتخت 1-2 به سود استقلا ل به پایان رسید. استقلا ل دراین بازی اكبرپور، لطفی ، شهبازیان واكبری را در اختیار نداشت . پرسپولیس هم با تمام قوا و بازیكنان نامی خود پای به این میدان گذاشته بود.

درحاشیه :

- دكتر ایروانی ( ریئس هئیت مدیره استقلا ل ) ، مهندس كفاشیان ( معاونت سازمان تربیت بدنی ) ، حاج بهزاد كتیرایی ( مدیركل حراست سازمان تربیت بدنی )، مهندس اسحاقی ( رئیس روابط عمومی سازمان تربیت بدنی ) ، دكتر قریب ( مدیرعامل استقلا ل) ، اكبر غمخوار ( مدیر عامل پرسپولیس) ، محمد جمشیدی ( مدیر كل مجموعه انقلاب) ، هاشم ساعدی ( قائم مقام مدیرعامل استقلا ل ) ، عرفانیان دانشور ( دبیر فدراسیون فوتبال ) ، سردار طلایی ( فرمانده انتظامی تهران ) و برانكوایوانكوویچ ( سرمربی تیم ملی ) از جایگاه ویژه بازی را تماشا كردند.

- انصاریفر و فركی از تماشاگران بازی بودند .

-جا دارد از زحمات نیروی انتظامی ، حراست سازمان تربیت بدنی و مسئولان استادیوم آزادی كه سبب ها چه بهتر برگزاری بازی گردیدند ، قدردانی كنیم .

- پس از بازی ، هواداران استقلال به شادی پرداختند .

- هواداران پرسپولیس در چند نوبت ، مواد منفجره به داخل زمین پرتاب كردند . همچنین خسارات زیادی به صندلیهای استادیوم وارد ساختند .

-قبل از شروع بازی،استیلی ، كاظمیان و سلمانی به سمت نیمكت استقلال رفته و با مربیان و بازیكنان این تیم خوش و بش كردند .