تبیان، دستیار زندگی

لقمه های حلال یا حرام؟

لقمه های گلوگیر این بار در بانک ها

تا به حال در مورد "لقمه گلوگیر" چیزی شنیده اید؟ اصلا شده که لقمه ای گلویتان را گیر بیاندازد و نتوانید قورتش بدهید؟! حتما با خودتان می گویید این دیگر چه عبارتی است؟! "لقمه گلوگیر" با شنیدنش هم گلوی انسان می گیرد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 لقمه های گلوگیر این بار در بانک ها

قبل ترها که مردم و روزگار مردم به قولی صاف و ساده تر بود و دروغ و دلقل کاری و ربا خوری این قدر فضای جامعه را منور نکرده بود، لقمه های حرام و شبهه ناک از گلوی عده ای پایین نمی رفت و درگلو گیر می کرد به طوری که معلوم می شد کدام لقمه حلال است و کدام غیر حلال ...
اما امروز داستان عوض یا عوضی شده است؛ با تغییر زمان و آدم های این زمانه این عبارت دیگر جایگاهی ندارد و گویا دیگر یا لقمه ای گلوگیر وجود ندارد که این جدا با این اوضاع اقتصادی و بانک های ربوی و کاسبی های امروزی که برای مردم درست کرده اند غیر ممکن است و یا انقدر لقمه های گلوگیر اپیدمی و فراگیر شده که همه سعی می کنند با خوردن چیزی مثل آب روی این لقمه ها، آن ها را روان  و گوارای وجود خود و اهل و عیال خود کنند تا هر جور شده به نحوی این لقمه ها از گلو فرو بروند " درگوشی عرض می کنم؛ شاید در خیلی از مواقع چاره ای جز این ندارند.
شاید عده ای از دوستان با این سخن که "خیلی از مواقع چاره ای جز این ندارند" که عرض شد، خیلی موافق نباشند و بفرمایند که؛ ربا خوری که حداقل دست خودمان است! چرا می گویید شاید چاره ای نباشد؟!
بنده خدمتتان نکته ای را عرض می کنم.

بیشتر بخوانیم:
راه مصونیت در برابر لقمه حرام
بانک های ربوی مانع تأثیر اعمال نیک
حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است
نگران رزقتان نباشید که گرفتار می شوید!

یکی از مشکلات زمان ما به تعبیر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی این شده که غذای بدون شبهه هیچ کجا پیدا نمی‌شود، به علت اینکه همه پول‌ها در بانک می‌رود و رباخواری بانک هم مسلم است. پول حلال با این پول‌های ربا آمیخته و کارها و برنامه‌های زندگی با این پول انجام می‌شود.

 یکی از مشکلات زمان ما به تعبیر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی این شده که غذای بدون شبهه هیچ کجا پیدا نمی‌شود، به علت اینکه همه پول‌ها در بانک می‌رود و رباخواری بانک هم مسلم است. پول حلال با این پول‌های ربا آمیخته و کارها و برنامه‌های زندگی با این پول انجام می‌شود.


وقتی اقتصاد مملکت به این سمت و سو برود تا جایی که مراجع و علما به ربا خواری و فساد مالی بانک ها اذعان کنند و به مردم و مسئولین هشدار دهند، آیا این همان ناچار نبودن نمی شود؟!!
بله من نوعی می توانم حداکثر از بانک ها وام نگیرم تا در سودهای ربوی و حرف های دیگرش وارد نشوم اما آیا حقوق هایی که به حساب واریز می شوند را می توان جلویش را گرفت؟!! آیا می توان از اثرات زهر حتی در صورت ندانستن در امان ماند؟ بله این همان "چاره ای نبودن ها است"
به واقع ما در حال رفتن به کدام نا به کجای آبادی هستیم ... سران معظم مملکت متوجه هستند که چه پولی را سر سفره مردم می گذارند ... متوجه هستیم و هستند که مال حرام ربوی که مستقیم و غیر مستقیم وارد زندگی هایمان شده، چه بلای خانمان سوزی را نصیبمان می کند؟!!
امان از امروز که به روزگاری که می ترسیدیم نزدیک شده ایم؛ روزگاری که رسول خدا صلی الله و علیه وآله آن را این گونه توصیف کرده اند؛ لیأتینّ على النّاس زمان لا یبقى منهم أحد إلّا أکل الرّبا فإن لم یأکله أصابه من غباره: روزگاری بر مردم پیش آید که همه ربا خوار شوند ، اگر کسی ربا خواری نکند غبارش بدو رسد.(1)
ربایی که آثار بسیار زیادی در زندگی ها دارد؛ از نابود شدن دین ها تا عدم استجابت دعا و خشکسالی(2) که امروز به وضوح همه ی آن ها را می بینیم .
ای کاش که مسئولین هشدارتر عمل کنند و و ما مردم نیز هشیارتر باشیم و کاری برای این لقمه های گلوگیر ربوی بکنند و بکنیم تا از این بیشتر به سوی اضمحلال و نابودی پیش نرویم .

پی نوشت ها:
1-  نهج الفصاحه، ح ۲۳۶۴
2- وسائل الشیعه، ج18، ص 119

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.