تبیان، دستیار زندگی

در سالروز حماسه‌ی مردمی نهم دی

ناگفته‌هایی از 9 دی 88

از ابتدای انقلاب اسلامی، فتنه‌های بسیاری از سوی دشمن به‌وجود آمد که تمامی آنها با درایت مقام معظم رهبری و اقتدار سربازان امام زمان خنثی شد، یکی از مهم‌ترین این فتنه‌ها، فتنه‌ی 88 بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نهم دی
سال 88، سالی پر التهاب و مملو از تحرکات سیاسی بود. در روز قدس و 13 آبان، کلید حذف شعار "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا" زده شد و در ۱۶ آذر همان سال، توهین به امام راحل از سوی  فتنه گران، مردم را اندوهگین کرد و دیر زمانی نپایید که با آغاز ماه محرم راه هتاکی به عزاداران حضرت اباعبدالله(ع) در روز عاشورا گشوده شد. ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی حامی فتنه، تاسوعا و عاشورا را هدف جدید جریان سبز معرفی کردند.

اغتشاش‌گران راه عزاداران را بسته و با شعار "مرگ بر اصل ولایت فقیه" خیمه ها را به آتش کشیدند. پس از این حرمت شکنی صبر ملت لبریز شد و در اقدامی خودجوش،  مردم با بصیرت و انقلابی به خیابان ها ریختند و با پخش اعلامیه هایی مبنی بر راهپیمایی در روز ۹دی جهت اعلام برائت از فتنه گران و حمایت از رهبری و آرمان های انقلاب و اسلام دست به تظاهراتی با شکوه و به یادماندنی زدند. (1)

ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی حامی فتنه، تاسوعا و عاشورا را هدف جدید جریان سبز معرفی کردند.



چرا نهم دی حماسه شد؟

حماسه در اصطلاح به رویدادی گفته می‌شود که جمعیتی بزرگ با استفاده از عناصر ارزشی خود کاری ماندگار را به صورت جمعی خلق کنند. حضور مردم ایران در ۹ دی 88، برای دفاع از حزب، گروه و جناح خاصی  نبود. بلکه حضور خالصانه مردم برای دفاع از حرمت امام حسین (ع)، هویت نظام جمهوری اسلامی و دفاع از ولایت فقیه بود. این روز تاریخی واکنش خودجوش مردم نسبت به آشوب و هنجارشکنی ها، در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ بود.

رهبر معظم انقلاب یک هفته پس از شروع فتنه، در خطبه‌های نماز جمعه ضمن افشای طرح مشترک غرب و فتنه‌گران داخلی، چرایی شکست این طرح را بیان کردند: "خیال کردند ایران هم گرجستان است ... احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی ایران هم مثل آنجاست! مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناخته‌اند."

ریشه‌های فتنه 88

بنظر می رسد طرح این آشوب، از سال ها قبل از 88 طراحی و دنبال شده بود. ساماندهی این توطئه پس از فتنه 78 آغاز و پس از ده سال برنامه ریزی در سال 88 با دستور و کنترل مستقیم معاندان نظام، به اجرا گذاشته شد. مدیریت این فتنه، در خارج از کشور با هجده گروه اپوزسیون جمهوری اسلامی شکل گرفت و زیر مجموعه آن در داخل کشور، تحت عنوان "کمیته ایکس پنج" مسئولیت اجرای اهداف گروهای خارجی را بعهده داشت. گواه این ماجرا سخنان سناتور"مک کین" کاندیدای جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات 2008 است که طی سخنرانی انتخاباتی خود دقیقاً به "جنبش سبز" با همین نام اشاره و اظهار می کند؛ در ایران نظام را با جنبشی با نام "جنبش سبز" منهدم می‌کنیم.

باید توجه داشت که بر اساس بررسی‌های انجام شده حداقل 8 "دفتر ویژه" در دبی، بگرام، بیشکک، باکو، سلیمانیه، آمستردام، لندن و واشنگتن به منظور ارتباط‌‌گیری، هماهنگ‌سازی، آموزش و تجهیز به مرور و در فاصله سال‌های 1371 تا 1388 راه اندازی شد. این دفاتر بعضاً زیر نظر سازمان سیا و پنتاگون فعالیت می‌کردند.

طبق مستندات، این دفاتر به سرشاخه‌هایی در تهران وصل بوده‌اند و از طریق این سرشاخه‌ها، نخبگان علمی، قهرمانان ورزشی، هنرمندان و دیگر چهره های تاثیر گذار را شناسایی کرده و به این دفاتر می‌کشاندند و طی چند مرحله توجیه می‌شدند. در نهایت به‌عنوان پیش‌تازان براندازی نظام سیاسی ایران و سکولاریزه ‌کردن فضای سیاسی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

حضور مردم ایران در ۹ دی 88، برای دفاع از حزب، گروه و جناح خاصی نبود، بلکه برای دفاع از حرمت امام حسین (ع)، هویت نظام و دفاع از ولایت فقیه بود.



از سوی دیگر، دست کم 17 سفارتخانه غربی شامل سفارتخانه‌های انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند و ... به جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، ارتباط هدفمند با برخی مراکز اصلی نظام، برگزاری جلسات با بخبگان سیاسی، مشغول بودند.

در این برهه دفاتر زیر زمینی، سفارتخانه‌ها و اتاق‌های فکر، مثلث شوم غرب با هدف براندازی نظام را تشکیل می‌دهند.  آمریکایی‌ها در اوج فتنه 88 دفتری را در کاخ سفید تحت عنوان "دفتر هماهنگی امور ایران" با ریاست معاون اول اوباما راه اندازی کردند. (2)

سخن آخر

وقت آن رسیده که ایرانیان با هوشیاری و ولایت‌مداری بیش از پیش، اجازه تکرار اشتباهات تاریخی اینچنینی را به دشمنان دیرینه جمهوری اسلامی ندهند. باید توجه داشت که فتنه تمام نشده، بلکه با چهره ای متفاوت در حال جولان دهی سیاسی با هدف متزلزل سازی پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران است و بی تردید مناسب ترین راه مقابله با آن، افزایش سطح بصیرت عمومی مردم جامعه می باشد.

پی نوشت:

1- در روز 9 دی 88 چه گذشت؟ ، مشرق، 1395
2- ریشه‌های فتنه 88 و چگونگی شکل گیری حماسه نهم دی، پرسمان دانشجو،1390