تبیان، دستیار زندگی

حکمت دعا برای ولی عصر(عج)

دعا برای سلامتی امام عصر (عج) از جمله دستورات شرعی است که حکمت ‏های فراوانی را در بَردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حکمت دعا برای ولی عصر(عج)
برخی از روایات محل خاصی را برای سکونت آن حضرت(عج) مشخص نمی ‏کنند و جایگاه آن حضرت را در بیابان‏ها و کوه‏ها معرفی می‏ کنند، مانند روایت ابن مهزیار که شیخ طوسی(ره) در کتاب غیبت بیان کرده است.  دسته‌‏ ای دیگر از روایات، منطقه خاصی را برای زندگی حضرت حجت(عج) تعیین می‌‏کنند. مثلاً: مدینه و پیرامون آن و یا کوه رضوی که در اطراف شهر مدینه است.

اساساً وجود مقدس امام عصر(عج) در حال حاضر در چه شرایطی به سر می برند و در پاسخ افرادی که، از محل زندگانی و حضور ایشان، در دوران غیبت سؤال می کنند، چه جوابی باید داد؟

در این زمینه سه گونه روایت داریم که در ابتدای امر، هر یک با دیگری مخالفت دارند. برخی از روایات محل خاصی را برای سکونت آن حضرت(عج) مشخص نمی ‏کنند و جایگاه آن حضرت را در بیابان‏ها و کوه‏ها معرفی می‏ کنند، مانند روایت ابن مهزیار که شیخ طوسی(ره) در کتاب غیبت بیان کرده است.  دسته‌‏ ای دیگر از روایات، منطقه خاصی را برای زندگی حضرت حجت(عج) تعیین می‌‏کنند. مثلاً: مدینه و پیرامون آن و یا کوه رضوی که در اطراف شهر مدینه است.
علامه شوشتری در این باب می‌‏گوید: در نصوص معتبره رسیده که جایگاه حضرت ولی عصر(عج) درغیبت صغرا و کبرا، کوه رضوی است. این که کیسانیه می ‏پندارند که مقّر محمد بن حنفیه در کوه رضوی است، دلیل نمی ‌‏شود که این کوه، جایگاه حضرت مهدی (عج) نباشد؛ زیرا کیسانیه اخباری را که از پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) شنیده بودند و به تواتر ثابت شده بود که حضرت مهدی (عج) غیبتی دارد و...، آنها را بر محمد بن حنفیه، تطبیق کرده بودند و اصولاً باید بیان کرد که، هر انحراف و شبهه‏‌ ای، منشأش یک مطلب حقی است که، مورد سوء استفاده قرار می‌‏گیرد.
دومین مکانی که برای حضور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحناء له الفدا) بیان شده است، شهر مقدس مکه و پیرامون این شهر است.
از برخی روایات، استفاده می ‌شود که آن حضرت در مکانی به نام «ذی طوی» و در پیرامون شهر مکه زندگی می‌‏ نمایند و از همان جا نیز، همراه یارانشان قیام خواهند کرد.

دعا برای سلامتی، در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت(عج) است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت.


دسته سوم، اخباری هستند که از جایگاه خاصی نام نمی‌‏ برند و فقط بیان می‌دارند که آن حضرت(عج)، با مردم حشر و نشر دارند و به گونه ای ناشناس زندگی می‌‏ کنند. حال که این سه دسته روایت را، اجمالاً مرور کردیم، با کمی دقت در می ‌‏یابیم که بین آنها هیچ گونه تضاد و ناسازگاری وجود ندارد؛ زیرا اصل اولی بر این است که، زندگی آن حضرت(عج)، به شیوه عادی و معمولی باشد و به گونه ‏ای باشد که موجب حساسیت نگردد و این نوع زندگی برای خود آن حضرت(عج) نیز، آسان‏ تر خواهد بود.
البته این مطلب با این موضوع که حضرت(عج)، در بیشتر اوقات در مدینه یا مکه باشند و گاهی به جهت ضرورت از مردم دوری گزیند و در کوه‏ها و بیابان‏ها بسر برند، منافات ندارد.

اساساً چه نیازی برای دعا کردن برای سلامتی حضرت حجت(عج) وجود دارد و چرا، اصولاً می بایست منتظر ایشان بمانیم و دعا نماییم؟

دعا برای سلامتی امام عصر (عج) از جمله دستورات شرعی است که حکمت‏های فراوانی را در بَردارد و این حکمت‏ها و لو این که تماماً برای ما ناشناخته باشند، از امور واقعی هستند، چنان چه اگر پزشک، دارویی را تجویز می‌‏نماید بی علت و بی حکمت نخواهد بود.
به هر حال ما طبق دستور عمل می ‌‏کنیم و مطمئنیم که دعا برای سلامتی آن وجود مبارک(عج)، بدون علت نخواهد بود، اما پیرامون فهم مطلبِ چرایی و حکمت دعا برای سلامتی امام زمان (عج)، می توان به نکاتی اشاره داشت.
دعا برای سلامتی، در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت(عج) است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت
اولاً می بایست به صراحت بیان کرد که یکی از عوامل سلامتی آن وجود نازنین(عج)، همین دعاها و قرائت آنها است، نه به این معنا که اگر ما دعا نکنیم، حضرت(عج) سالم نخواهند بود، بلکه به هر حال، حتماً کسان بسیاری خواهند بود که همواره برای آن حضرت دعا خواهند کرد، در واقع اصل دعای افراد، به طور علی البدل مؤثر است، مثل اینکه اگر عده‏ ای خاص مرتد شوند، دین از بین نخواهد رفت، چون به هر صورت قرآن کریم می فرماید:«فَإِن یَکْفُرْ بهَا هَؤُلاءِ فَقَدْ وَکلْنَا بهَا قَوْماً لَّیْسوا بهَا بِکَفِرِین، أُولَئک الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ»،یعنی؛ اگر به فرض، افرادی نسبت به دین کفر ورزند،(آیین حق زمین نمی ‌‏ماند)؛ زیرا کسان دیگری را نگاهبان آن می‌سازیم که نسبت به آن، کافر نباشند.
مثلاً بر طبق قانون عام؛ می بایست کسانی در مقابل امام حسین (علیهم السلام) قرار داشته باشند، اما این که آن کسان، شمر لعین و یا لشکر ابن سعد ملعون باشند، به اختیار خود آنها است و اعمال آنها، در اجرای این قانون عام، تأثیر خواهد داشت.
ثانیاً، دعا برای سلامتی، در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت(عج) است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت.
در واقع برای نائل شدن به فخرعبودیت و بندگی حضرت رحمان، چاره‌ای جز محبت ورزیدن به اهل بیت (علیهم السلام) وجود نخواهد داشت و این موضوع به صراحت در روایات آمده است که «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ‏ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‏».
منبع:
خبرگزاری مهر


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.