تبیان، دستیار زندگی

مهمان شهر قم ( حضرت معصومه سلام الله علیها)

مأمون، خلیفه ستمگر عباسی، امام رضا علیه السلام را از مدینه و از جمع خانواده دور کرده و به ایران فرا خوانده بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)
✅نامه دعوت

مأمون، خلیفه ستمگر عباسی، امام رضا علیه السلام را از مدینه و از جمع خانواده دور کرده و به ایران فرا خوانده بود. اکنون یک سال از آن جریان می گذشت و دل تنگی، امان همه را بریده بود تا این که یک روز صبح، پیکی درِ خانه حضرت معصومه علیهاالسلام در شهر مدینه را به صدا درآورد. او نامه امام رضا علیه السلام رابرای خواهرش آورده بود. در آن نامه، از حضرت معصومه علیهاالسلام دعوت شده بود تا به نزد برادرش در شهر مشهد برود. راه دور بود، ولی علاقه زیاد خواهر به برادرش، همه مشکلات را آسان می کرد. حضرت معصومه علیهاالسلام خود و چهار نفر از برادران و عده ای از برادرزاده ها و خادم های منزل را آماده مسافرت کرد؛ یک مسافرت طولانی و سخت.

مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)
✅حادثه تلخ

کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام که به قصد زیارت برادر، از شهر مدینه در کشور عربستان، به سوی مشهد در ایران حرکت می کرد، شهرها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشت. همه چیز به خوبی پیش می رفت تا این که کاروان در شهری اتراق کرد که پر بود از دشمنان اهل بیت.

آن ها به کاروان حمله کردند. برادران حضرت معصومه علیهاالسلام به شهادت رسیدند. برادرزاده ها هم همین طور. اتفاق بسیار ناگواری بود. اشک و گریه سراسر کاروان را فرا گرفته بود. دختر موسی بن جعفر علیه السلام پرسید: چه قدر تا قم فاصله داریم؟ گفتند: راه زیادی نمانده. حضرت فرمود: «به طرف قم حرکت می کنیم؛ چون از پدرم شنیدم که قم مرکز شیعیان ما است» و بدین ترتیب، کاروان با دلی پراز غم، به سوی قم حرکت کردند و مهمان مردم قم شدند.

مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)

✅بیماری حضرت معصومه علیهاالسلام
 
وقتی دشمنان در یکی از شهرهای ایران به کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام حمله کردند و تمام مردان کاروان را که عده زیادی از آن ها از بستگان حضرت معصومه علیهاالسلام بودند، کشتند. غم بزرگی بر دل خواهر عزیز امام رضا علیه السلام نشست . ایشان در اثر این مصیبت بیمار شدند. مردم شهر قم ـ که از دوستان امام رضا علیه السلام و خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله بودند ـ از جریان با خبر شده و به کمک آن ها شتافتند ـ اما زمانی که به کاروان رسیدند، تمام مردان کاروان شهید شده بودند. کاروان به سمت شهر قم حرکت کرد و حضرت معصومه علیهاالسلام مهمان مردم این شهر شد.

مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)
✅شهر قم

پس از حمله به کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام ، در یکی از شهرها، ایشان به سختی مریض شدند و به شهر قم رفتند. آن حضرت، هفده روز در شهر قم بودند. بچه ها! جالب است بدانید که اتاقی که ایشان در مدت اقامتشان در شهر قم، در آن سکونت داشتند و در آن به عبادت و راز و نیاز با خدا می پرداختند، الان هم در شهر قم و در محلی به نام “بیت النور” وجود دارد. سرانجام، مهمان عزیز شهر قم، بر اثر آن بیماری، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱، در شهر قم و در سن ۲۷ سالگی از دنیا رفتند و مردم شهر را در غمی بزرگ فرو بردند.
مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)
✅کودکی

 حضرت معصومه علیهاالسلام ، تنها خواهر تنی امام رضا علیه السلام است. نام مادر ایشان «نجمه خاتون» است. حضرت معصومه علیهاالسلام دوران کودکی سختی داشت؛ چون دشمنان و پادشاهان ستم کار، پدر ایشان، امام موسی کاظم علیه السلام را زندانی می کردند و وقتی ایشان تنها هشت سال داشت، پدرشان را شهید کردند. در جوانی ایشان هم، خلیفه ستم کاری به نام مأمون، برادر عزیر ایشان، امام رضا علیه السلام را از مدینه دور ساخت و به شهر مشهد فرا خواند. این دوری، برای آن برادر و خواهر مهربان، خیلی سخت بود.
مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)

✅زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

حضرت معصومه علیهاالسلام ، خانمی است که هم دختر امام موسی کاظم علیه السلام است؛ هم خواهر امام رضا علیه السلام و هم عمه امام جواد علیه السلام . به همین دلیل، وقتی زیارت نامهْ آن حضرت را در حرم زیبای ایشان در شهر قم می خوانیم، می گوییم: سلام بر تو ای دختر امام، سلام بر تو ای خواهر امام و سلام بر تو ای عمه امام. بله بچه ها، حضرت معصومه علیهاالسلام ، بانوی بسیار بزرگواری است که حتی امام رضا علیه السلام درباره زیارت ایشان فرموده اند:

«هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».
مهمان شهر قم( حضرت معصومه علیه السلام)
 ✅نقاره خانه

حمیده، در شهر قم زندگی می کند. او همیشه به همراه پدر و مادرش به زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام می رود. او علاقه زیادی به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام دارد. یک روز که وارد حرم شد، با تعجب دید که مردم به طرفی می دوند. چند لحظه بعد، صدای طبل و شیپور از بالای گلدسته های حرم بلند شد. حمیده پرسید: بابا! چه خبر شده؟ پدر گفت: صدای نقاره خانه حرم است، حتما کسی شفا پیدا کرده؟ بله، حدس بابا درست بود. یکی از زائران حرم که مدت ها از بیماری رنج می برد، به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام پناه آورده بود و در آن جا از خداوند، شفای بیماری خود را خواسته بود و خداوند هم به خاطر حضرت معصومه علیهاالسلام ، آن بیمار را شفا داده بود. شما هم می توانید کنار حرم حضرت، آرزوهای شیرین خود را بیان کنید و از خدای خوب و مهربان بخواهید تا آن ها را برآورده کند.

 koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: سایت amoorohani
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.