تبیان، دستیار زندگی

بخش های آلوده و ترسناک آشپزخانه

وسایل پر میکروب آشپزخانه

همان طور که باید به طور منظم دستگیره درب ها را ضدعفونی و مسواک ها را تعویض کنید تا از رشد میکروب ها جلوگیری کنید، باید بدانید که آشپزخانه یک محل پر جاذبه برای میکروب هاست. مطالعاتی که اخیرا بر روی 17 خانه انجام گرفت نشان داد که آشپزخانه نسبت به سایر قسمت های خانه بیشترین میزان باکتری را دارد و اسکاچ آشپزخانه، آلوده ترین آن به حساب می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میکروب سینک ظرفشویی
در حالی که همه باکتری ها مضر نیستند (مانند پروبیوتیک ها که به سلامتی روده کمک می کنند)، باکتری سالمونلا، ای.کلای، لیستریا و مخمرها و قارچ ها در آشپزخانه ها وجود دارند و می توانند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کنند.
بر اساس آزمایشی، مخمر و کپک بر روی 14 سطح از سطوح آشپزخانه یافت شد و همچنین مشخص شد که 36 درصد از لوازم آشپزخانه دارای باکتری خطرناک سالمونلا و ای.کلای هستند.
خبر خوب اینکه تمیز کردن منظم آشپزخانه با آب داغ و مواد شوینده می تواند از رشد این میکروب ها جلوگیری نماید.  در این مطلب وسایل آلوده آشپزخانه را به شما نشان می دهیم که بتوانید با تمیز کردن مرتب آن ها، خانه و خانواده ای سالم داشته باشید.

سینک آشپزخانه
باقی ماندن مواد غذایی در سینک موجب تجمع باکتری ها شده و آن را به میزبانی برای باکتری E. coli تبدیل می کند. یک بار در روز، سینک خود را با یک ماده پاک کننده بشویید و برای جلوگیری از گسترش سالمونلا و  E. coli، اجازه دهید پاک کننده از طریق لوله زیر سینک تخلیه شود.

اسفنج و اسکاچ ظرفشویی
یک مطالعه نشان داد که 362 گونه باکتری بر روی اسفنج های ظرفشویی وجود دارند. لذا اسفنج های مرطوب را به مدت 1 دقیقه در مایکروویو با شدت بالا قرار داده و یا آنها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید که شامل چرخه خشک شدن هم شود. هر دو روش، بیش از 99٪ از باکتری ها را می کشند.

پس از هر بار استفاده، دستمال پارچه ای را کاملا خشک کنید. اگر حتی یک جرم کوچک را با دستمال تمیز کرده اید، آن را بشویید

همچنین بعد از هر بار ظرف شستن، اسفنج و اسکاچ را کاملا با مایع ظرفشویی بشویید تا تمیز شوند و آب آنها را بچلانید و در جایی قرار دهید که خشک شوند مانند جااسکاچی مشبک. هرگز اسکاچ را خیس و کثیف رها نکنید.

مخلوط کن
تجهیزات آشپزخانه ای که برای تمیز شدن نیاز به جداسازی دارند مانند مخلوط کن ، بستر مناسبی برای پرورش باکتری هایی مانند سالمونلا، E. coli، مخمر و قارچ هستند. مکانیسم مخلوط کن ها که مواد غذایی را خرد می کنند، ممکن است باعث گسترش باکتری ها با ایجاد سطوح بیشتر از مواد غذایی، به مواد در حال آسیاب شوند.
برای تمیز کردن مخلوط كن ها به طور صحیح، آن را با آب داغ پر كنید، یک قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و سپس دکمه مخلوط را فشار دهید.

بیشتر بخوانید:
5 شیشه پاک کن طبیعی
ملحفه رختخواب‌تان را مرتب بشویید
حوله‌های کثیف؛ میزبان انواع میکروب‌ها


تخته برش مواد غذایی
تخته برش آشپزخانه تان ممکن است حاوی میکروب های بیشتری از سنگ توالت باشد و 200 برابر مدفوع، باکتری دارد!
هضم این مسئله بسیار سخت است، زمانی که شما این را نظر می گیرید که چقدر در این سطوح مواد را خرد و آماده سازی می کنید. به منظور جلوگیری از گسترش باکتری های مضر، باید برای خرد کردن گوشت خام و سبزی خام از دو تخته برش مختلف استفاده نمایید. تخته ها را در یک محلول سفید کننده شستشو دهید و به آن ها اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند. قبل از مصرف بعدی نیز آن ها را با آب بشویید.

دستگاه قهوه ساز
در حالی که دستگاه های قهوه ساز، زندگی را آسان تر می کنند، ولی آنها نیاز به تمیز کردن منظم برای جلوگیری از گسترش میکروب ها دارند. بر اساس یک مطالعه، پوشش بیرونی یک قهوه ساز حاوی 4.6 میلیون کلونی از باکتری ها و کپک ها بود. عوض کردن آب دستگاه پس از هر استفاده و ریختن سرکه در قهوه ساز، می تواند به جلوگیری از گسترش باکتری های مضر کمک کند.
دستمال آشپزخانه
دستمال ها و دستگیره ها
دستمال های پارچه ای، دستگیره ها و حوله های آشپزخانه ، رطوبت را جذب می کنند و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می نمایند. بررسی بر روی این دستمال ها نشان داد تا 75 درصد باکتری هایی مانند ای.کلای در آنها وجود دارند و آنها یکی از کثیف ترین اجسام در آشپزخانه ها هستند.
پس از هر بار استفاده، دستمال پارچه ای را کاملا خشک کنید. اگر حتی یک جرم کوچک را با دستمال تمیز کرده اید، آن را بشویید.

در بازکن
انتقال میکروارگانیسم های مضر از یک ماده یا شیء به مواد غذایی یا اجسام دیگر، روش رایجی برای گسترش باکتری ها در آشپزخانه است و همین دربازکن های به ظاهر بی ضرر یکی از بزرگترین مجرمان هستند. برای مثال چسبیدن کمی رب گوجه فرنگی زیر دربازکن هنگام برش قوطی ، یک بستر مناسب برای رشد کپک ها است که می تواند به مواد کنسرو شده دیگر نیز منتقل شود.
اگر شما نمی توانید درب باز کن خود را در یک ماشین ظرفشویی ضدعفونی کنید، آن را بعد از هر بار استفاده با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید  و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

یخچال
هر بار که شما مواد غذایی همچون گوشت قرمز را در یخچال خود نگهداری می کنید، ممکن است باکتری ها را پخش کنید. محیط تاریک و مرطوب یخچال محل مناسبی برای رشد سالمونلا، لیستریا، مخمر، کپک وE. coliاست. این ها میکروب هایی هستند که می توانند شما را بیمار کنند. برای مبارزه با گسترش این میکروب ها، یخچال خود را یک بار در ماه، با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.