تبیان، دستیار زندگی

دیابت و فصل سرما

توصیه‌های زمستانی به دیابتی‌ها

دیابتی‌ها باید حواسشان باشد در زمستان نیز فعالیت‌ بدنی مناسبی داشته باشند. در واقع، ورزش باعث افزایش مصرف قند در سلول‌های بدن آنها می‌شود که به دنبال آن حساسیت سلول‌ها به انسولین بالا می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی در زمستان
کوتاه شدن روز و کم شدن فعالیت و میزان سوخت‌وساز بدن در فصل سرما عاملی می‌شود تا هموگلوبین A1C نوع1 و نوع2 بالا برود، به همین دلیل اندازه‌گیری دقیق میزان قندخون در این فصول از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دیابتی‌ها باید حواسشان باشد در زمستان نیز فعالیت‌ بدنی مناسبی داشته باشند. در واقع، ورزش باعث افزایش مصرف قند در سلول‌های بدن آنها می‌شود که به دنبال آن حساسیت سلول‌ها به انسولین بالا می‌رود. البته در دیابت نوع2 نیز مشکل اصلی افزایش مقاومت بدن به انسولین است و فعالیت جسمی مناسب می‌تواند حساسیت بدن را نسبت به انسولین بالا ببرد. در هر دو شرایط ورزش نقش مهمی در سلامت دیابتی‌ها ایفا می‌کند.

سرماخوردگی و آنفلوانزا قندخون را افزایش می‌دهند. بیماران و والدینی که فرزند دیابتی دارند باید در دوران بیماری با دقت بیشتری در پی بررسی قندخون خود باشند. همان‌طور که می‌دانید یکی از توصیه‌های اساسی در دوران سرماخوردگی مصرف مایعات و آبمیوه‌هاست. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بهتر است تنها از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید و دور مصرف آبمیوه‌های صنعتی را خط بکشید تا با مصرف قند بیش از اندازه سلامتتان را به خطر نیندازید.

گاهی پزشکان برای درمان بیماری‌های فصلی و در شرایطی که تنفس افراد دچار مشکل شده‌باشد، داروهای مختلف کورتون‌دار مانند بتامتازون و دگزامتازون تجویز می‌کنند. این داروها باعث افزایش قندخون حتی تا 1 یا 2 روز بعد از تزریق می‌شوند.

به همین دلیل در صورت تجویز این داروها حتما به پزشکتان اطلاع دهید به بیماری دیابت دچار هستید تا در صورت نیاز میزان داروهای مربوط به دیابت را افزایش دهد یا از داروهای جایگزین دیگری برای بهبود بیماری شما استفاده کند. اگر انسولین یخ بزند، به هیچ عنوان قابل‌استفاده نخواهد بود پس همیشه دقت کنید انسولین‌ در دمای کمتر از 3 یا 4 درجه سانتی‌گراد نماند.

درباره تزریق واکسن آنفلوانزا هم باید بگوییم از آنجایی که سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست و با استراحت و مراقبت بهبود پیدا می‌کند، نیازی نیست همه دیابتی‌ها واکسن بزنند. در واقع، متخصصان واکسن آنفلوانزا را براساس ویروس‌های موجود در سال قبل تهیه می‌کنند، بنابراین با تزریق آنها نباید توقع داشته باشید حتما از انواع بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا که امسال وجود دارند، مصون می‌مانید.

البته تزریق این واکسن برای گروه‌های پرخطر مانند دیابتی‌هایی که قندشان کنترل نیست و به شرایط دشوار بیماری دچار هستند، سالمندان بالای 60 سال یا افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی دارند، خانم‌های باردار و افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود.

بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که سیستم‌های گرمایشی هوا را خشک و افراد را مستعد سرماخوردگی می‌کنند، پس برای حفظ هر چه بیشتر سلامت توصیه می‌شود در صورت امکان از دستگاه‌های بخور استفاده کنید.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.