تبیان، دستیار زندگی

آخرین اخبار از «به وقت شام» حاتمی کیا

یک فیلم نفس گیر

فیلم سینمایی‌ «به وقت شام» تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که برای نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده می شود، این روزها مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند و طبق آنچه در اخبار آمده مورد توجه هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره ملی فجر قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به وقت شام
 دو سال پیش ابراهیم حاتمی کیا در حاشیه جشنواره فیلم فجر گفت: « بچه‌های ما تلاش می‌کنند، امنیت کشور را حفظ کنند اما چرا این کوشش‌ها در فیلم‌های ما منعکس نمی‌شود. این بحث‌ها خیلی به ما نزدیک است اما متأسفانه فیلمی هم درباره داعش ساخته می‌شود به جشنواره فجر راه پیدا نمی‌کند. من غصه می‌خورم که چطور متوجه نیستیم ایکس‌ری دمِ درِ برج میلاد معنی دارد. حاتمی کیا ادامه داد کشور ما سایه انداخته و هر روز بچه‌های ما شهید می‌شوند تا ایکس‌ری به تهران نرسد اما خیلی ظلم است که این بچه‌ها در فیلم‌های ما این گونه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. باید برای بچه‌هایی که در عراق کار می‌کنند و هر لحظه احتمال ترور آنان وجود دارد، احترام قائل شویم. آیا این مسائل باید به حاشیه برود؟! نباید به متن بیاید؟!»

او بعد از این گلایه ها سراغ ساخت فیلمی با نام «به وقت شام» درباره حضور داعش در منطقه رفت. این فیلم داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که برای حمل کمک‌های بشردوستانه از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و از قضا پدر و پسر هستند که در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند... .

جلوه‌های ویژه «به وقت شام» زیاد و دشوار است

«به وقت شام» فیلمی اکشن، حادثه‌ای و پر از صحنه‌های انفجار است که شاید نظیر آن در سینمای ایران تا به حال دیده نشده است. هادی اسلامی که در دو دوره جشنواره فیلم فجر با ساخت جلوه های ویژه دو فیلم سینمایی «چ» و «بادیگارد» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری شده است درباره همکاری در پروژه «به وقت شام» در گفتگو با نقد سینما می گوید: «کار طراحی جلوه های ویژه بصری همیشه کاری سخت بود و «به وقت شام» نیز فیلمی متفاوت است، همراه با جلوه های ویژه بصری زیاد که عمده فیلم را تشکیل می‌دهد. «به وقت شام» نسبت به دیگر فیلم‌های  حاتمی کیا از جلوه های ویژه بصری زیادتری برخوردار است و این فیلم نیز مانند سایر کارهای او در جشنواره فیلم فجر مخاطبان زیادی خواهد داشت، چرا که همیشه مخاطب خاص خود را دارد و مردم هم دوست دارند ببینند او در فیلم‌هایش چه کرده است.»

نفس گیر ترین فیلم سینمای ایران

ساخت موسیقی «به وقت شام» به کارن همایون‌فر سپرده شده است. او با ابراز شگفتی از اثر جدید حاتمی کیا در متنی نوشته است: «روزهای سخت و دشوار آماده سازی فیلمی که بی شک بزرگترین و پیچیده ترین و بی پرواترین تولید سینمایی ایران است. نفس ها را حبس کنید. امیدورام پنجمین همکاری مان سینمای جدی ایران را سیراب کند. هنگام ساخت بادیگارد گفته بودم با ساخت یافته ترین ساخته او مواجه هستیم، اکنون بی اغراق می گویم با نفس گیرترین فیلم سینمای ایران که با گروه سوپر حرفه ایش کم از تولیدات هالیوود ندارد. سخت ترین موسیقی که کار کردیم مونتاژ و صدای فوق العاده و گروه بازیگران ایرانی و غیر ایرانی عالی و جلوه های ویژه و میدانی و قصه ای که تماما واقعی، مستند و نفس گیر است. فیلم این روزهاست و دغدغه های امروز ما. فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه پرالتهاب ما.»

فیلمبرداری «به وقت شام» همزمان با آغاز ماه رمضان در لوکیشن مربوط به یکی از فرودگاه‌های نظامی در تهران آغاز شد و در ادامه در لوکیشن‌های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان و روستاهای اطراف شهریار پیگیری شد و در روز 29 شهریور 1396 به پایان رسید. همزمان با فیلمبرداری، تدوین این فیلم نیز توسط مهرداد خوشبخت انجام گردید.

طبق آنچه در اخبار آمده فیلم سینمایی «به وقت شام» برای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و اولین فیلمی بوده که با رأی مثبت تمامی اعضا وارد بخش مسابقه شده است.



 منابع: نقد سینما/ کانال سینما/ ایسنا