تبیان، دستیار زندگی

حرکت دنیای تبلیغات به سمت بی‌صدایی

دنیای تبلیغات نوین

دنیای تبلیغات امروز، به سمت و سوی خلاقیت بی‌انتها و ارتباطات غیرکلامی می‌رود که دوری از سخن‌وری و احساس‌گرایی از ضروریات آن محسوب می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبلیغات خلاق
امروزه تبلیغات تنها یک اهرم ترغیب برای خرید نیست بلکه وسیله‌ای است در راستای پیوند بلند مدت بین فرد با کالا و خدمات مورد نظر؛ پیوندی که نیاز بین این دو را پلکانی و مستمر می‌سازد. پس دنیای جدید تبلیغات، فضایی لاینفک از زندگی بشر و بی‌انتها، بنا نهاده شده است. در چنین فضایی جذابیت، خلاقیت، حس نیاز و ... جایگاه ویژه‌ای دارند که با شناخت زبان بدن مخاطب برابری می‌کند.

شناخت زبان بدن یکی از مهم‌ترین ارکان اساسیِ تبلیغات نوین محسوب می‌شود که به حیطه‌ی ارتباط غیرکلامی مربوط می‌شود. در این بخش از تبلیغات؛ نفوذ و درصد القای پیام، ضریب اطمینان بالایی را به خود اختصاص می‌دهند.

نشانه‌های غیرکلامی در تبلیغات

- تعیین نقطه دید

ترفند غیرکلامی مؤثر برای جلب نظر مخاطب این است که در آگهی، شخصی به هدف مورد نظر اشاره یا نگاه کند. پس اگر هدف تان تمرکز روی دکمه خرید کالایی مثل کفش برای خرید است، عکس فردی که درحال نگاه کردن به هدف یا پیام تان است، کمک مؤثری می کند.

در تبلیغات خلاق علاوه بر این که بین مشتری و محصول اثری ماندگار ایجاد می‌شود، حس خلاقیت را به خود محصول هم تعمیم می‌دهیم گویی که خود محصول هم به اندازه تبلیغش مبتکر و روزآمد است.



- بازخورد چهره

نکته‌ای تحت عنوان "عملکردی عصبی" در انسان وجود دارد که ما را به الگوبرداری و تقلید از شخصی که نگاهش می کنیم، تشویق می کند. این امر که "فرضیه بازخورد چهره" نام دارد، نشانه همدردی است که ما با تقلید حالت چهره دیگران سعی می کنیم احساس آنها را درک کنیم.

- کودکان

کودکان قسمت های مختلفی از مغز را به ویژه در زنان، تحت تأثیر قرار می دهند. بچه ها به طور آنی حس گرمی، توجه و مهربانی را به ما منتقل می کنند. این احساسات ما را به خرید کردن ترغیب می کنند.

- روان شناسی رنگ‌ها

پژوهش ها نشان داده اند رنگ ها به شدت بر احساسات و دریافت های ما اثرگذارند.

- پول و قیمت

پژوهش‌ها نشان داده اند حذف نشان پول مانند ریال یا $، اثر ناخوشایند دیدنِ قیمت محصول را کاهش می دهد. (1)

شاید در نگاه اول این موارد مبتدی و سهل انگاشته شوند اما با ژرف‌اندیشی و مشاهده‌ی رقابت تنگاتنگ این عرصه، درمی‌یابیم که همین موارد به ظاهر آسان با چنان خلاقیتی همراه گشته که فرصت تفکر و احساس عدم نیاز را از مخاطب ربوده و حس نیاز بی‌چون و چرا و الزام در خرید را جایگزین آن کرده است. به بیان دیگر یک تبلیغ خلاق، تبلیغی است که هنری، حرفه‌‌ای، دارای ایده‌های ابتکاری و نوین باشد.

در تبلیغات خلاق علاوه بر این که بین مشتری و محصول اثری ماندگار ایجاد می شود، حس خلاقیت را به خود محصول هم تعمیم می دهیم گویی که خود محصول هم به اندازه تبلیغش مبتکر و روزآمد است. (2)

دوری از تقلید و هم‌گرایی دیگر طرح‌ها و خالق بودن، شاه‌کلید عرصه‌ی تبلیغات است که در صورت رعایت، صدرنشینی و بی رقیب بودن را برای مبتکران آن به ارمغان می‌آورد. البته مشابه کاری موضوعی است که طی چند سال اخیر افزایش چشم گیری داشته و به تبع آن کاهش سطح تاثیرگذاری، زیرا کپی کاری به مخاطب چنین القا می‌کند که برند مذکور در حال فریب و توهین به فهم شما است.

در آخر، این نکته نیز حائز اهمیت است که تحقیقات میدانی و پروژه‌های آزمایشی تاثیر گسترده‌ای بر روند تبلیغات گذاشته و زمینه‌ی و ایجاد رابطه بین کالا یا خدمات و مخاطب را افزایش خواهد داد. پس از تکرار تجربیات دوری و قدم در مسیر جدید بکری بزنید که هنوز دیگران از آن بی‌خبرند.

پی‌نوشت:
1. زبان بدن در تبلیغات، آژانس خبری روابط عمومی و تبلیغات ایران، 1396
2. اهمیت تبلیغات در دنیای امروز، سئو ایران، 1395