تبیان، دستیار زندگی

قرص جاذب رفع سختی آب، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید طهماسبی در بخش سمینار

آب سخت آبی است که حاوی نمک های معدنی از قبیل ترکیبات کربنات‌ های هیدروژنی، کلسیم، منیزیم و غیره است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
قرص جاذب رفع سختی آب، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید طهماسبی در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  قرص جاذب رفع سختی آب با استفاده از پسماندهای طبیعی
نام مدرسه: دبیرستان شهید طهماسبی
نام استاد: خانم فاطمه کریمی
دانش آموزان: آتنا سروری، ندا خسروجردی،‌ مریم عباسی

چکیده:
در جلسه اول، در سایت  sid.ir به دنبال مقالاتی گشتیم که در مورد سختی آب نوشته شده بود.
در مقاله ای با عنوان حذف سختی آب های شور توسط جاذبه ای مختلف، تعریف آب سخت به این صورت آورده شده است:

آب سخت آبی است که حاوی نمک های معدنی از قبیل ترکیبات کربنات‌ های هیدروژنی، کلسیم، منیزیم و غیره است. علاوه بر کلسیم و منیزیم عناصر دیگری مانند آهن، منگنز و برخی دیگر از فلزات نیز می ‌توانند باعث سختی آب (Total Hardness) شوند. اما به دلیل این که در مقایسه با کلسیم و منیزیم دارای مقادیر کمتری هستند، قابل اغماض هستند.   

با توجه به مقاله ذکر شده، دو نمونه آب سخت مصنوعی ساخته و اثر کف کنندگی مایع ظرفشویی را در این آب ‌ها با آب شهری و آب مقطر مقایسه کردیم.
به این صورت که، در سه لوله آزمایش مقدار 5 میلی لیتر از آب مقطر و در یک لوله آزمایش هم 5 میلی لیتر آب شهری اضافه کرده و سپس به دو تا از لوله آزمایش های حاوی آب مقطر، به طور جداگانه، مقدار 0/3 گرم منیزیوم کربنات و کلسیم کربنات اضافه کردیم.
سپس به هر چهار لوله آزمایش، دو قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و به طور مساوی لوله ها را تکان دادیم و کف تولید شده را به طور نسبی مقایسه کردیم.

ترتیب کف کنندگی به این صورت مشاهده شد:
1- آب مقطر
2- آب شهری
3- آب حاوی کلسیم کربنات
4- آب حاوی منیزیوم کربنات

مقدمه:
در جلسات بعد، به دنبال مقالاتی گشتیم که راه های رفع سختی آب، یا حذف هر نوع آلودگی مثل فلزات سنگین موجود در آب را ذکر کرده ‌اند.
برای مثال، مارال مرادی و همکارانش، در پژوهشی با عنوان کاربرد زئولیت گامی به سوی افزایش بهره وری منابع آب، اثر زئولیت بر حذف آلودگی ‌هایی مثل پساب ‌ها را مورد بررسی قرار داده ‌اند. در این پژوهش آورده شده که زئولیت ‌ها، کانی ‌های معدنی ‌ای هستند که به دو صورت طبیعی و سنتزی موجود می باشند و قابلیت جذب فلزات مختلفی چون پتاسیم، سزیم، منیزیوم و کلسیم را دارا می ‌باشند.
در مقاله دیگری با عنوان كاربرد و كارایی پسماند های كشاورزی در حذف فلزات سنگین و رنگ از آب و پساب، مطالعات جذب بهینه، محمد صادق نیکنام و همکارانش، كارایی و ظرفیت جذب انواع پسماند های كشاورزی در حذف آلاینده های خطرناك مانند فلزات سنگین و رنگ های آلی از محیط‌ های آبی را گرد آوری و مورد مقایسه قرار داده‌اند.

در این مقاله آورده شده كه پسماند های كشاورزی پتانسیل خوبی برای حذف آلاینده های مورد نظر دارند. از میان منابع مورد بررسی، در مورد فلزات سنگین، بیشترین كارایی جذب مربوط به سبوس برنج، پوست سبز پسته و پوست پرتقال با كارایی بیش از 99 درصد جذب و كمترین آن مربوط به پوست انار با 55 درصد حذف می باشد. در مورد رنگ ها، بیش ترین كارایی حذف رنگ مربوط به پوست فندق، ساقه ذرت و پوست پسته با بازدهی بیش از 99 درصد و كمترین كارایی حذف رنگ مربوط به پسماند پوست سیب زمینی با 44 درصد حذف رنگ انتخابی می‌باشد.
قرص جاذب رفع سختی آب، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید طهماسبی در بخش سمینار


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی