تبیان، دستیار زندگی

میزان رشد باکتری پروبیوتیک شیر، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 4 در بخش سمینار

چندین و چند سال است كه معلوم شده فقدان باكتری ها در روده به سلامت آسیب می رساند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
میزان رشد باکتری پروبیوتیک شیر، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 4 در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی میزان رشد باکتری پروبیوتیک در انواع شیر
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 4
نام استاد: خانم میترا شقاقی
دانش آموزان: سارینا میرشکاری، هانیه مدانلو

چکیده:
چندین و چند سال است كه معلوم شده فقدان باكتری ها در روده به سلامت آسیب می رساند. مثلا حیوانات آزمایشگاهی كه در شرایط بدون باكتری و استریل رشد پیدا می كنند، اكثراً سیستم ایمنی تكامل نیافته و روده های آسیب پذیر دارند.
با توجه به گسترش مصرف انواع مواد افزودنی در غذا و افزایش چشم گیر تولید فرآورده های دام و طیور در جهان، به راحتی می توان حجم و میزان دارو و مواد شیمیایی كه از این رهگذر به عنوان یك آلاینده محیط زیست را تهدید نموده و سلامت مصرف كنندگان این قبیل فرآورده ها را به مخاطره می افكند، برآورد نمود.
در عین حال، به لحاظ نقش ارزنده این تركیبات در افزایش بهره وری در تولیدات دام و طیور، در اكثر موارد استفاده مكرر از آن ها اجتناب ناپذیر گردیده است.
لذا داشتن انواعی از افزودنی ها كه ضمن حفظ ویژگی های مطلوب فاقد تبعات سوء بهداشتی و زیست محیطی باشند، سال هاست توجه همه پژوهش گران را در سطح جهان به خود معطوف داشته است.

پروبیوتیك ها را می توان یكی از دستاورد های مثبت محققین دانست. این مواد مكمل های غذایی میكروبی هستند كه از طریق بهبود تعادل میكروبی روده تاثیرات سودمندی در جهت افزایش توان دفاعی میزبان در برابر عوامل بیماری زا ایفا می كنند. هم چنین محققین دیگری نشان دادند كه تغذیه مرغان با پروبیوتیك ها سبب بهبود تولید تخم مرغ (بر اساس مرغ روز)، مصرف روزانه غذا، وزن و اندازه تخم مرغ ها می شود.  

عملكرد پروبیوتیك:
1. ازبروز برخی از بیماری های عفونی مانند عفونت واژن كه باعث سقط زود هنگام جنین می شود جلوگیری می كنند.
2. با قرار گرفتن و پوشاندن نقاط اتصال میكرو ارگانیسم های بیماری زا، از رشد آن ها جلوگیری می كنند.
3.مواد غذایی موجود در بدن را قبل از این كه توسط میكروارگانیسم های بیماری زا مصرف شود، استفاده می كنند.
4.پروبیوتیك ها می توانند هم ایمنی اختصاصی و هم غیر اختصاصی را در مقابل بیماری های روده ای تحریك كنند.
5. موجب تحریك سیستم ایمنی و دفاعی بدن در برابر باكتری های بیماری زا می شود.
6. باعث كا هش و از بین رفتن جذب مواد آلرژی زا لبنیات از طریق روده می گردد و حتی موجب كاهش اگزما در نوزادان می شود.
7. كمك به جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا.
8.جلوگیری از سرطان روده، كبد و پستان.
9.كاهش كلسترول و فشار خون و…..

مقدمه:
شیر از مواد غذایی بسیار پراهمیت است که مصرف منظم آن می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ‌ها مانند پوکی استخوان را از شما دور کند و هم چنین نقش مهمی در رشد کودکان و عضلات و سالم ماندن مفاصل بدن دارد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که شیر کدام حیوان مفیدتر است؟ از نظر متخصصین طب سنتی شیرگاو برطرف کننده فراموشی، مالیخولیا و وسواس بوده و مقوی قلب، تقویت کننده مغز، چاق کننده، تقویت کننده قوه جنسی بوده و بسیاری خاصیت های مفید دیگر را داراست.
بیشترین شیر در دنیا از گاو گرفته می‌ شود. سالانه ۵۴۲ میلیون تن شیر گاو در دنیا تولید می‌ شود که حدود ۸۵ درصد شیر تولید شده در سراسر دنیا را تشکیل می‌ دهد.

شیر گاو تقویت کننده مغز بوده و رطوبت آن را زیاد می‌کند، برطرف کننده فراموشی، مالیخولیا و وسواس بوده و مقوی قلب است، همچنین برای افراد سوداوی و مزاج خشک مفید بوده و ملین شکم است.  

شیرحیوانی که مدت حاملگی آن نزدیک به مدت زمان حاملگی انسان باشد از نظر تغذیه مناسب‌ تر است مثل شیر گاو.
شیر دارای سه جزء مائیت (جزء آبی) که دارای طبیعت سرد و تر است، دُهنیت (جزء دَسِم و چرب) که گرم و خشک است و جُبنیت (جزء پنیری) آن که سرد و خشک است.
طبیعت شیر های مختلف بستگی به غلبه هر کدام از این اجزا در شیر دارد و بهتر است شیر گرم میل شود تا موجب سرعت نفوذ آن شده و زودتر از معده عبور کند.
 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی