تبیان، دستیار زندگی

اثر آنتی باکتریال تار عنکبوت، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان راه شایستگان در بخش سمینار

امروزه مردم برای استفاده از چسب زخم مشکلات زیادی از جمله حساسیت و یا چسبندگی بیش از اندازه چسب و بی فایده بودن خاصیت چسب زخم دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
اثر آنتی باکتریال تار عنکبوت، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان راه شایستگان در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی اثر آنتی باکتریال تار عنکبوت بر باکتری سودوموناس
نام مدرسه: دبیرستان راه شایستگان
نام استاد: خانم رضوان کرمی
دانش آموزان: مهشاد محمدی، زهرا نجفی جیلانی، مبینا جهانگیر زاده

مقدمه:
امروزه مردم برای استفاده از چسب زخم مشکلات زیادی از جمله حساسیت و یا چسبندگی بیش از اندازه چسب و بی فایده بودن خاصیت چسب زخم دارند. ما به فکر ساخت چسب زخم با کمک محیط زیست و موجوداتی که در طبیعت وجود دارد افتادیم.گروه ما در مطالعات کتابخانه ای و میدانی با مقاله ای جدید با موضوع تار عنکبوت و خاصیت آنتی باکتریال آن رو به رو شد و ما به فکر اثبات خاصیت آنتی باکتریال و ساخت چسب زخم زیستی افتادیم.

ما برای اثبات خاصیت آنتی باکتریال از محیط کشت استفاده کردیم. برای ساخت محیط کشت ابتدا نوترینت آگار را با آب به نسبت لازم و ثابت شده مخلوط کردیم. پس از به دست آمدن محلول مورد نظر آن را به مدت 24 ساعت استراحت دادیم و باکتری زخم دست و زخم بستر (سودوموناس) را روی محیط کشت، کشت داده و سپس تار عنکبوت را روی محیط به دست آمده، گذاشتیم و اثر آن را روی باکتری ها مشاهده و نتایج را  یادداشت کردیم. هدف ما این است که تار عنکبوت را  که حالا مطمئنیم خاصیت آنتی باکتریال دارد را داخل پماد ها و چسب زخم استفاده کنیم.  
اثر آنتی باکتریال تار عنکبوت، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان راه شایستگان در بخش سمینار
تارعنکبوت:
تار عنکبوت از پروتئین رشته‌ای فیبروئین ساخته شده ‌است. این پروتئین از آمینو اسید های آلانینوگلیسرین سرشار است. بیشتر رشته ‌های پلی پپتیدی سازنده این پروتئین، به صورت صفحات بتا آرایش یافته ‌اند. این صفحات در زمینه ‌ای از رشته‌ های آمینو اسید به صورت صفحات آلفا جای گرفته ‌اند. مارپیچ ‌های آلفا با بی نظمی زیادی به هم پیچیده ‌اند و همین بی نظمی باعث خاصیت کش سانی تار می ‌شود. یکی از ویژگی ‌های جالب تار عنکبوت این است که مقدار زیادی نمک و مواد ضد باکتری و ضد قارچ دارد که در برابر حمله باکتری‌ ها و قارچ‌ ها از آن محافظت می‌کند.
اثر آنتی باکتریال تار عنکبوت، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان راه شایستگان در بخش سمینار
کاربردهای تار عنکبوت
تار عنکبوت از فولاد محکم تر است. با وجود این، در مقایسه با فولاد بسیار سبک و انعطاف پذیر است. از این رو برخی آن را فولاد زنده نامیده ‌اند. این فولاد آن قدر محکم است که می‌توان از آن توری ساخت. و با آن یک بوئینگ 747 را متوقف کرد و در عین حال، آن قدر سبک و انعطاف پذیر است که می‌توان از آن لباس تهیه کرد. بنابر این، کاربردهای آن در پزشکی و صنعت زیاد است. به دلیل محکمی و در عین حال انعطاف پذیری، می‌توان از آن برای تهیه نخ جراحی، زردپی و رباط مصنوعی و دستکش‌ های جراحی بهره برد.  

تار عنکبوت نقش ضد عفونی کننده و پانسمانی نیز دارد. زیرا عنکبوت برای حفاظت تار پروتئینی خود در برابر باکتری و قارچ ‌ها، تارش را به مواد ضد باکتری و ضد قارچ آغشته می‌کند. از این رو می‌توان از آن برای پانسمان زخم استفاده کرد.

منابع:
· www.saadatchemieazma.com
· www.tebyan.net
· danesh.roshd.ir
· www.coca.ir
·  www.yjc.ir
· کتاب معماری حیوانات

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی