تبیان، دستیار زندگی

در پی اعلام بیت‌المقدس بعنوان پایتخت اسراییل

پشت‌ پرده‌ی آینده بیت‌المقدس

تصمیمات اخیر دولتمردان آمریکایی و اسراییلی درباره بیت المقدس، معادلات صلح طلبانه‌ی منطقه را بیش از پیش به سمت و سوی نابودی کشاند و خط بطلانی شد بر ادامه هرگونه مصالحه با رژیم صیهونیستی و هم‌دستان آن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیت المقدس
"قدس، پایتخت اسراییل شد"، این خبری بود که چندی پیش موج گسترده‌ای از واکنش‌ها و انتقادها را به سمت دولتمردان آمریکا و اسراییل روانه کرد. طبق افشاگری‌های برخی از اعضای کاخ سفید، این موضوع، طرحی بود که از سال 1995 در میان سران رژیم صهیونیستی و ایالات متحده مورد بحث‌ و بررسی‌های فراوان قرار گرفته بود و بر همین اساس از زبان ترامپ و با حمایت همه‌جانبه‌ی وی به جهانیان اعلام شد.
"دونالد ترامپ" پس از اعلام پایتخت جدید رژیم صهیونیستی، دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد. البته وی هدف از این تصمیم سیاسی را کاهش رادیکالیسم (Radicalism) و افزایش صلح و امنیت در میان مردم فلسطین و اسراییل بیان کرد! اما دیگر نقاب از چهره‌ی جنگجویانه‌ی آمریکا افتاده و همگان به خوبی می‌دانند که این طرح و دیگر پروژه‌های مشابه، جز در راستای تحقق "سیطره‌ی جهانی" ایالات متحده نبوده و بزرگترین عاملین امنیت‌زدایی و آتش‌افروزی در جهان به ویژه منطقه‌ی خاورمیانه، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

باید توجه داشت که درست چند روز پس از اعلام این خبر، رژیم اشغال‌گر قدس خبر دیگری مبنی بر آغاز طرح انبوه‌سازی 14 هزار مسکن در بیت المقدس منتشر کرد تا اولین قدم در مسیر "صهیونیسم‌سازی جهانی" این شهر برداشته باشد و این مهم به معنای اعلام جنگ بزرگی علیه مسلمانان جهان است و بی‌تردید تصمیم نابخردانه‌ی سران غربی، مُهر ابطالی شد بر ادامه‌ی مذاکره و گفتگوی صلح‌آمیز در راستای حل این اختلاف سیاسی است.

قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل متحد

"بیت المقدس" شهری استراتژیک برای اسراییل و فلسطینیان است که حدودا از سال 1948 مورد اختلافات شدید سیاسی قرار گرفت. این اختلافات تا آن‌ جا پیشرفت که سازمان ملل متحد به درخواست دیگر کشورها، وارد عمل شد و در سال 1947 قطعنامه‌ای تحت عنوان "طرح تقسیم فلسطین" به تصویب رساند که طبق مفاد اولیه‌ی آن، کشور فلسطین بین عبریان و فلسطینیان تقسیم و بیت المقدس "منطقه‌ آزاد" اعلام و در ادامه مقرر شد که این شهر به صورت بین المللی اداره شود. البته باید توجه داشت که مصوبه‌ی مذکور به سرعت از سوی فلسطینیان رد و با اعتراضات بین‌المللی گسترده‌ای به همراه شد زیرا هیچ دلیل و توجیهی برای تقسیم شدن یک کشور با گروهی اشغالگر وجود نداشته و جهانیان می‌دانند که این مصوبه‌ی شوم، با دستور مستقیم دولت آمریکا و با هدف منزوی سازی مسلمانان و اسلام هراسی صورت گرفت.

جابجایی سفارت و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به معنی عبور از همه خطوط قرمز خواهد بود.


دیوارکشی سیاسی

بسیاری از تحلیلگران حوزه خاورمیانه، تصمیم اخیر ترامپ را دیوارکِشی سیاسی آمریکا و اسراییل و اعلام جنگ مستقیم با مسلمانان جهان، تفسیر کرده و آینده‌ای ناخوشایند را برای آن پیش بینی می‌کنند، زیرا مسئله‌ی فلسطین به ویژه بیت المقدس، موضوعی با ابعاد گسترده است که به تمامی مسلمانان جهان مربوط می‌شود. از دیگر سو، این اقدام آمریکا، نقض قوانین بین المللی و نادیده گرفتن حقوق بشر است که یقینا با تبعات منفی فراوانی همراه خواهد داشت.

واکنش‌ها به انتخاب پایتخت جدید اسرائیل

- ترزا می (نخست وزیر بریتانیا)
"موقعیت بیت‌المقدس باید در جریان مذاکرات منجر به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود."

- امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه)
"هر تصمیمی در مورد موقعیت این شهر باید در چارچوب مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی ها باشد."

- رجب طیب اردوغان (رئیس جمهور ترکیه)
"اگر امریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل بشناسد، این یک کمک به تروریست‌ها خواهد بود."

- محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین)
"پیامدهای خطرناک چنین تصمیمی برای فرآیند صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان در مرحله اخطار است."

- ملک عبدالله (پادشاه اردن)
"این تصمیم، تلاش‌ها برای از سر گرفتن فرآیند صلح را تضعیف خواهد کرد و باعث تحریک مسلمانان می‌شود."

آنان که امروز قرارداد خرید تجهیزات نظامی با ایالات متحده را امضا می‌کنند، سیاست‌های آمریکا در سرنگون کردن مهره‌های سوخته‌ای همچون "صدام حسین"، "قزافی" و ... را از یاد برده‌اند.


- اسماعیل هنیه (رهبر گروه اسلام‌گرای حماس)
"جابجایی سفارت و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به معنی عبور از همه خطوط قرمز خواهد بود."

- عبدالفتاح سیسی (رئیس جمهور مصر)
"بهتر است رییس جمهور آمریکا، وضعیت در منطقه را پیچیده‌تر نکند." (1)

کلام آخر

شاید به جرأت بتوان گفت که نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و تصاحب اراضی آن طی سالیان گذشته، یکی از بی‌سابقه‌ترین اقدامات ضد حقوق بشری در سراسر جهان است که با گذشت بیش از نیم قرن، نه تنها چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده بلکه مورد حمایت بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است.
از آنچه که در حال اتفاق است، چنین برمی‌آید که مسئله‌ی فلسطین به بحرانی غیرقابل حل در خاورمیانه تبدیل شده و دیری نمی‌پاید که این معضل سیاسی (جنگ‌افروزی در کشورهای مسلمان) دامن‌گیر دیگر کشورهایی که هم اکنون در برابر سیاست‌های خصمانه‌ی آمریکا سکوت کرده‌اند، می‌شود. آنان که امروز قرارداد خرید تجهیزات نظامی با ایالات متحده را امضا می‌کنند، سیاست‌های تاریخی آمریکا در سرنگون کردن مهره‌های سوخته‌ای همچون "محمدرضا پهلوی"، "صدام حسین"، "قزافی" و ... را از یاد برده‌اند، حال آن که چنین روزی برای آنان دور نیست.

پی‌نوشت:
1. همه چیز دربارۀ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، روزنامه دنیای اقتصاد، 1396