تبیان، دستیار زندگی

پاییز سینمای ایران چگونه سپری شد؟

غافلگیری خفگی؛ پیشتازی کمدی

یک گزارش درباره وضعیت اکران فصل پاییز. کدام فیلم ها پرفروش شدند؟ چهره های اکران چه کسانی بودند؟ کدام فیلم ها شکست خورد؟ کدامیک غافلگیرمان کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آینه بغل
از مدت ها پیش هشدار داده بودند که در سه ماه سوم سال فیلم گیشه پسند نداریم. منظور، فیلم بالای 10 میلیارد تومان بود اما برخی همین مقدار فروش را هم پیش بینی نمی کردند. سینما در فصل پاییز به رقم 35 میلیارد تومان فروش رسید که معقول است اما فراموش نکنیم فقط چند فیلم در این فروش سهیم هستند. خیلی از فیلم ها در گیشه شکست خوردند و خرج و دخل شان جور در نیامد.
در این فصل حاشیه کم نبود؛از دعوای تهیه کننده و کارگردان فیلم های «قاتل اهلی» و «آذر» تا جنجال فیلمسوزی و اکران خارجی. در این گزارش مهم ترین اتفاقات اکران را مرور می کنیم:

سه فیلم پرفروش


حجم انتقادها به «خالتور» زیاد بود که دلیل اصلی آن كیفیت پایین فیلم است. معیریان یك داستان قدیمی و نخ نما را بر اساس فیلم «گنج قارون» تبدیل به فیلم كرده. افزوده جذابی هم بر آن نداشته و همین باعث انتقادها به «خالتور» دووجهی باشد. قسم اول ایرادها بر درون مایه فیلم است و بخش دوم كیفیت پایین آن را در بر می گیرد. با این حال در گیشه موفق عمل كرد و 5 میلیارد و 800 میلیون تومان فروخت.

5 میلیارد و 600 میلیون تومان فروش بعد از دو هفته اکران رقم بالایی است که «آینه بغل» به آن دست یافته. حتما فیلم ضعف دارد اما برگ برنده اصلی اش وفاداری به المان های یک فیلم کمدی است. در وهله اول قصه دارد و از آن سو از شوخی ها «بقاعده» استفاده کرده است. مسولیت خنداندن مخاطب هم روی دوش جواد عزتی قرار داده شده که پیش از این ثابت کرده چه استعداد بالایی در این زمینه دارد.

از «زرد» انتظار فروش بالا نمی رفت ولی ساخته تلخ مصطفی تقی زاده به مذاق خیلی ها خوش آمد به گونه ای که حالا رتبه دوم باکس آفیس فصل پاییز را با فروش 4 میلیاد و 800 میلیون تومان در اختیار دارد. ویژگی مهم آن برخوداری از عنصر سرگرمی است. از آن سو بازیگران چهره کم ندارد و همین مهم ترین عامل موفقیت فیلم در گیشه بود.  

فیلم های کم فروش


دومین ساخته مزدک میرعابدینی عنوان کم فروش ترین فیلم اکران پاییز را بدست آورده. «رقص پا» بعد از هشت هفته اکران تنها 11 میلیون و 600 هزار تومان فروش داشت. پینوکیو،عامو سردار و رییسعلی هم 25 میلیون در پاییز فروش داشت که دلیل اصلی نداشتن سالن است. فیلم فقط در چند شهر اکران شده. «اشنوگل» هم کمتر از 140 میلیون تومتن فروش کرد.
«شنل» دومین فیلم حسین کندری بعد از فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» است. فیلم قبلی او در گروه هنر و تجربه اکران شد ولی «شنل» فرصت نمایش در گروه سینمایی آزاد را بدست آورد. با این حال فقط250 میلیون تومان فروش کرد.
260 میلیون تومان. این سهم «آزاد به قید شرط» ساخته حسین شهابی از اکران پاییز است. داستان آزاد شدن یک زندانی آن هم به قید شرط سوژه ای جدید نیست و فیلم نخستین ضربه را از همین ناحیه می خورد. البته شهابی خواسته بود پرداختی نو به این داستان قدیمی داشته باشد ولی فیلم به دلیل کش دار بودن مخاطب را خسته می کند.  

سه فیلم که فراتر از انتظار بودند


«خفه گی»، «قهرمانان کوچک» و « صفر تا سكو» غافیگری گیشه پاییز هستند. کمتر کسی پیش بینی فروش 4 میلیاردی فیلم فریدون جیرانی را می کرد اما «خفه گی» مورد توجه قرار گرفت و دایره مخاطبانش از خاص پسندها بالاتر رفت.  اعتماد به کودکانه «قهرمانان کودک» خیلی زود جواب داد و فروش آن سیر صعودی گرفت. فیلم در نهایت به فروش 2 میلیارد و 400 میلیون تومانی دست یافت که برای یک فیلم کودک رقم خوبی است.«صفر تا سکو»دیگر غالفگیری اکران پاییز است. سحر مصیبی در مقام کارگردان و مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی به عنوان تهیه کننده، سراغ زندگی دراماتیک خواهران منصوریان رفتند و مستدی جذاب آماده کردند. این سه خواهر در فقر و تنگ دستی بزرگ شدند اما اراده پولادین آن ها باعث شد مدال های مختلفی در رشته ووشو به دست بیاورند و حالا آوازه شان از مرز کشورمان فراتر رفته است. از مستند«صفر تا سکو» استقبال خوبی شده و فیلم فعلا به فروش 350 میلیون تومانی دست یافته است. این رقم، برای یک مستند قابل قبول است.

سه فیلم که پایین تر از انتظار بودند


«ثبت با سند برابر است» کمدی است و از بازیگران شاخص کمدی بهره می برد اما فیلم بهمن گودرزی در حالی نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته است که پیش از اکران پیش بینی می شد گیشه آن از روز اول پررونق باشد.  

انتظار از «ایتالیا ایتالیا» بالا بود؛ چرا که فیلم سرخوشانه کاوه صباغ زاده از زمان نمایش در جشنواره فجر سر زبان برخی مخاطبان افتاد. پیش بینی می شد «ایتالیا ایتالیا» دست کم سه میلیارد تومان فروش داشته باشد اما در نهایت با گیشه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی از اکران خداحافظی کرد.  

«شكلاتی»در حالی این هفته از سرگروه کنار گذاشته می شود که بعد از چهار هفته، فقط سی صد میلیون تومان فروش داشته است. قبل از اکران، امید زیادی به موفقیت «شکلاتی» می رفت؛ بویژه آن که موفقیت«قهرمانان کوچک» راه را برای استقبال از این فیلم کودکانه هموار کرده بود.

چهره های موفق


بهرام رادان «زرد» را روی پرده داشت که کمتر کسی به فروش بالای آن خوش بین بود  اما فیلم با 4 میلیارد و 800 میلیون تومان شگفتی ساز شد.یکی از فاکتورهای مهم موفقیت فیلم بازیگران آن است که ویترین خوش رنگی برای «زرد» بحساب می آیند:بهرام رادان، ساره بیات، بهاره کیان افشار، مهرداد صدیقیان. سهم رادان اما بیشتر است.

حضور محمد رضا گلزار در یک فیلم کمدی،گیشه آن را تضمین می کند. او آرام آرام در بازیگری پخته شد و نمودش را می توان در«آینه بغل» مشاهد کرد. گلزار برای خنداندن مخاطب می داند کی و چگونه واکنش نشان دهد.

النازشاكردوست با آن گریم سنگین در «خفگی» موفق ترین چهره اکران لقب دارد. فریدون جیرانی بر خلاف خیلی ها که به شاکردوست اعتقاد ندارند، اعتماد کرد و البته مزد این اعتماد را گرفت. بی راه نیست اگر بخشی از موفقیت فیلم «خفه گی» در گیشه را به پای شمایل متفاوت شاکردوست بنویسیم. بازی او در این فیلم مورد تحسین خاص و عام قرار گرفت.

چهره های شکست خورده


پرویز شهبازی با اختلاف چهره شکست خورده اکران پاییز است. نشانه های این شکست در همان اکران جشنواره ای «مالاریا» دیده شد. فیلم نشانی از شهبازی نداشت و نمی شد رد «نفس عمیق» و «دربند» را در آن دید. بر خلاف دو فیلم قبلی، این بار منتقدان «مالاریا» را تحویل نگرفتند و نقدهای منفی علیه آن نوشتند. «مالاریا» فقط 182 میلیون تومان فروخت که در بدبینانه ترین حالت نمی شد این رقم را برای گیشه فیلم پیش بینی کرد

رضا کیانیان همچنان روی دور شکست است. امید می رفت با «وقتی برگشتم» ساخته وحید موسائیان خود را احیا کند اما فیلم بعد از سه هفته فقط 200 میلیون فروخته. بدتر از فروش پایین فیلم، انتقادهایی است که به کیفیت بازی رضا کیانیان می شود.

میلاد کی مرام از بازیگران پرکار سینما است که در پاییز امسال سه فیلم«ملی و راه های نرفته اش»، «غیر مجاز» و «حریم شخصی» را بر اکران داشت. نتیجه اما برای میلاد کی مرام خوشایند نیست چرا که فیلم هایش نه تنها گیشه موفقی ندارند که بازی اش چیزی فراتر از «همیشه» نیست.  

رکوردداران حاشیه


دعوای کارگردان و تهیه کننده «قاتل اهلی» که از سال پیش شروع شده بود در اکران ادامه یافت. مسعود کیمیایی پیش از اکران مصاحبه ای انجام داد و به تهیه کننده (منصور لشگری قوچانی)تاخت که چرا از صدای امیر عباس گلاب بجای پولاد کیمیایی استفاده کرده. مدتی بعد یغما گلرویی بخاطر حذف نامش از تیتراژ شکوه کرد و پولاد تهیه کننده را مقصر دانست.

زمزمه اختلاف کارگردان و تهیه کننده«آذر» از سال پیش به گوش می رسید . در اکران های مردمی خبری از حمزه ای نبود تا این که حمیدرضا آذرنگ(بازیگر فیلم) مصاحبه ای انجام داد و معترض شد چرا خانم کریمی تصمیم به حذف کارگردان گرفته. محمد حمزه ای نیز در چند گفت و گو به شکل تلویحی اعتراضش را نشان داد اما گفته حرف هایش را بعد از پایان اکران خواهد زد.

پاییز امسال پای شکایت قضایی از شورای صنفی به سینما باز شد. داریوش بابائیان تهیه کننده «حقه باز دم دراز» وقتی دید شورای صنفی نمایش فیلم او را زودتر از موعد از پرده پایین آورده، اعتراض کرد اما افاقه نکرد و او سراغ شکایت قضایی رفت.در نهایت با وساطت سازمان سینمایی شکایت پس گرفته شد و «حقه باز دم دراز» به اکران خود ادامه داد و به فروش 500 میلیونی رسید.
بیشتر بخوانید
رونق سینما در روزهای سرما
کودکانه های پاییزی
پایان جنجال قاتل اهلى