تبیان، دستیار زندگی

پس از تولد نخستین جنین فریز شده

تولد نوزاد برفی!

اخیرا تولد نوزادی که با مادر خود فقط یک سال تفاوت سنی دارد، به یکی از داغ ترین اخبار روز تبدیل شده است. خبری که رکوردی بزرگ در دنیای پزشکی و درمان ناباروری محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوزاد برفی
منجمدسازی یا سرما زیستی (Cryonics) اعضای بدن در دنیای پزشکی، سابقه طولانی دارد. حدودا 70 سال پیش نخستین منجمدسازی اجزای بدن انسان، با موفقیت انجام شد. برخی از اعضای بدن از جمله کبد، کلیه، پوست و ... به وسیله دستگاه های تخصصی منجمد و در زمان نیاز مورد استفاده پزشکان و جراحان قرار می‌گرفت.

حائز اهمیت آن که موضوع به همین جا ختم نمی‌شود زیرا با گذشت سال‌ها و ایجاد پیشرفت‌های روزافزون این علم، شرکت‌های بزرگی فعالیت‌های تخصصی و فوق تخصصی علم "سرما زیستی" را دنبال کرده و دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده‌اند که مهم‌ترین آن انجماد کامل انسان و جنین است. شركت روسی KrioRus، بزرگ‌ترین شركت فعال در این زمینه، تاكنون 45 نفر را از ده‌ها كشور جهان برای بازگشت به حیات، منجمد كرده است.

فریز کردن جنین

از تاریخچه فریز کردن سلول های جنسی در دنیا، بیش از نیم قرن می گذرد. در آن روزگار هنوز IVF یا لقاح مصنوعی خارج رحمی وارد عرصه پزشکی زنان نشده بود. در واقع اولین انجماد موفق جنین، حدود 55 سال پیش انجام شده که پدیده جدیدی به نام "نوزادان برفی" را بوجود آورده است. در این پدیده، جنین‌های منجمد را در نیتروژن مایع قرار داده و سال‌های زیادی به همان حالت نگه می دارند تا اینکه مادری برای آن پیدا شود.

برخی معتقدند بنابه دلایل فیزیولوژیکی جنین‌های فریز شده، پس از رشد در رحم و به دنیا آمدن از سلامت کامل برخوردار نیستند.



مادران بیمار و دوران بارداری

امروزه در مراکز درمانی، بیمارانی هستند که به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج، روند زندگی خود را با مراحل "شیمی درمانی"، "رادیوتراپی" و ... ادامه می‌دهند به امید آن که روزی به بهبودی کامل دست یابند. بخش اعظمی از این بیماران را زنانی تشکیل می‌دهند که در دوران بارداری به بیماری‌های خاص مبتلا شده و برای حفظ حیات جنین خود، آن را به بستر "سرما زیستی" می‌سپارند. البته عمر بسیاری از این زنان به سال‌های درمان و بازگشت سلامت کامل قد نمی‌دهد از این رو این جنین‌ها نگهداری می‌شوند تا فردی که مشکل باروری دارد آن را بپذیرد.

روش کار به این صورت است که زنی را در نظر می گیرند که جنین اهدایی را به عنوان فرزند خود قبول کند و به اندازه دوران بارداری آن را در بدن نگه دارد تا اینکه این نوزاد به صورت طبیعی به دنیا بیاید. در روند این آزمایش، طی فرآیندی عجیب یک نوزاد منجمد پس از ۲۴ سال در بدن زنی غیر از مادر اصلی خود، پس از اتمام دوران بارداری به دنیا آمد. (1)

مادری که یک سال از فرزندش بزرگتر است

تینا گیبسون 26 سال سن دارد و هفت سال پیش ازدواج کرد. وی از همان آغاز می‌دانست که به دلیل ناباروری همسرش، بعید است بتواند بطور طبیعی باردار و صاحب فرزند شود. این زوج که خود را برای فرزندخواندگی آماده کرده بودند، سال گذشته بر حسب اتفاق از امکان دیگری باخبر شدند. یعنی امکان پذیرش یکی از جنین‌هایی که سال‌ها پیش منجمد و برای انتقال به بدن مادران جدیدی آماده شده‌اند.

خانواده گیبسون در اوت ۲۰۱۶ درخواست پذیرش جنین منجمد را ارسال کردند و در نهایت به آنها خبر داده شد که جنینی از اهدا کننده‌ای نامعلوم و متناسب برای پیوند به بدن تینا گیبسون یافت شده است. این جنین در سال 1992 فریز شده بود که در سال 2017 با نظر مستقیم جراحان فوق تخصص و با استفاده از روش لاپاراسکوپی به رحم وی منقل شد. پس از 9 ماه نوزاد دختری به نام "اِما" در صحت جسمانی کامل متولد و نتیجه‌ی این پروژه کاملا رضایت بخش اعلام شد. حائز اهمیت آن که با توجه به زمان منجمد شدن جنین و تاریخ تولد تینا، این مادر و دختر تنها یک سال تفاوت سنی دارند! (2)


صحت جسمانی جنین‌های فریز شده

هستند بسیاری که معتقدند بنا به دلایل فیزیولوژیکی این جنین‌ها، پس از رشد کامل در رحم و به دنیا آمدن با مشکلات عدیده‌ای همراه هستند. حال آن که طبق گزارش‌ها و اسناد پزشکی موجود، تاکنون در هیج یک از نوزادان متولد شده به این روش، مشکل قلبی، عصبی و یا جسمانی مشاهده نشده و صحت کامل آنها مورد تایید است.


پی نوشت:
1- فریز کردن جنین چیست و به چه دردی می خورد؟، شفا آنلاین، 1396
2- پدیده‌ عجیب نوزادان برفی، باشگاه خبرنگاران جوان، دی ماه 1396