تبیان، دستیار زندگی

آلودگی، همراه همیشگی مردم تهران

مواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟

این روزها هوای بسیاری از شهرهای ایران به‌خصوص تهران وضعیت بسیار نامناسبی دارد. در همین زمینه به بیان چند نکته و توصیه جهت مواقع آلودگی هوا می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟
این روزها هوای بسیاری از شهرهای ایران به‌خصوص تهران وضعیت بسیار نامناسبی دارد. البته چند سالی است که در فصل زمستان در شهر تهران شاهد وارونگی هوا و افزایش آلایندگی هستیم که با عدم جابه‌جایی هوا این وضعیت به شدیدترین حالت ممکن می‌رسد. در واقع بیشترین چیزی که شهروندان تهرانی حس می‌کنند آلودگی، ترافیک و مواردی از این دست است.
در هوای آلوده انجام دادن برخی از کارها می‌تواند از اثرگذاری آلودگی هوا بکاهد و ما می‌خواهیم ببینیم که در هوای آلوده چه اقداماتی باید می‌توانیم انجام دهیم تا بلکه مرحم کوچکی باشد بر این زخم؟

ورزش یا فعالیت بدنی را صبح زود انجام دهید

فرانک کلی، پروفسور در زمینه‌ی سلامت محیطی در این رابطه می‌گوید تا جایی که می‌تونید از ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی در شرایطی که هوای شهرتان آلوده است بپرهیزید اما برنامه‌ی منظمی برای این حرکات، تمرینات و یا فعالیت‌ها دارید که باید به‌طور روزانه انجام دهید سعی کنید در یک محیط بسته اینکار را انجام دهید. البته افرادی هم هستند که طول مسیر کار خود را پیاده و یا با دوچرخه می‌پیمایند و همین‌طور افرادی هم هستند که درک بالاتری نسبت به سایر افراد دارند و در روزهای آلودگی، به‌جای

 سبزیجات و میوه‌های تازه به حفظ ذخایر آنتی‌اکسیدان بدن کمک می‌کنند. پروفسور کلی می‌گوید ذخایر آنتی‌اکسیدان اثرات آلودگی هوا بر بدن را کاهش می‌دهند.

استفاده از خودرو، سعی می‌کنند پیاده و یا با دوچرخه به سمت محل کار خود بروند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید پروفسور الستیر لوییس به شما توصیه می‌کند که صبح‌های زود به سمت محل کار خود حرکت کنید. چرا که آلودگی هوا معمولا در ساعت‌های اوج شلوغی و اصطلاحا ساعات پیک شدت می‌یابد و روند تولید آلاینده‌ها در این ساعات افزایش می‌یابد. به‌طور مثال ساعت 7 تا 7:30 صبح که ساعت شلوغی است و تمامی گروه‌ها در حال حرکت به سمت مسیر خود هستند. بنابراین اگر می‌خواهید پیاده به سمت محل کار خود بروید و یا از دوچرخه استفاده کنید سعی کنید یک ساعت زودتر از ساعت تولید آلودگی هوا این‌کار را انجام دهید تا در معرض خطرات جدی قرار نگیرید.
مواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟

دعا کنید باران ببارد

به گفته‌ی مارک جاکوبسون، پروفسور محیط زیست، ذرات معلق با بارش باران از بین می‌روند. پروفسور جاکوبسون تاکید می‌کند در شرایطی که هوا بسیار آلوده است و باران شروع به باریدن می‌کند، سعی کنید در همان دقایق اولیه‌ی باراندگی در معرض باران قرار نگیرید. چند دقیقه‎ای صبر کنید تا باران ببارد و بعد می‌توانید با خیال راحت‌تری به بیرون بروید. وی می‌گوید به: من خودم معمولا در شرایط آلودگی هوا اگر باران ببارد سعی می‌کنم یک در یک ساعت اولیه‌ی بارش در معرض بارندگی قرار نگیرم.

سعی کنید از مسیرهای خلوت‌تر بروید

سعی کنید از مسیرهای خلوت‌تر و با آلودگی کم‌تر را جایگزین کنید. این‌کار می‌تواند در کاهش آلودگی و جلوگیری تجمع آلودگی در یک نقطه جلوگیری کند.

پنجره‌های خانه و خودروی خود را باز نگذارید

فرانک کلی در این رابطه می‌گوید: بهتر است که هیچ پنجره‌ای را در این شرایط باز نکنید. طبیعی است که اگر راه‌های ورود هوای بیرون به داخل خانه، محل کار و یا خودوی خود را ببندید، آلودگی کم‌تری وارد محیط شما خواهد شد.

هنگام آشپزی مراقب باشید

اگر با گاز آشپزی می‌کنید، سعی کنید از یک فن برای خروج دودها و گازها استفاده کنید. به‌خصوص زمانی که بر اثر آلودگی هوا پنجره‌ها را بسته‌اید.

از شمع استفاده نکنید

شمع‌ها آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند به‌خصوص شمع‌های معطر. شمع‌ها زیبا و محبوب هستند اما به‌طور جدی ذرات آلاینده و غلیظ تولید می‌کنند که تمام فضای اتاق را خواهد پوشاند.

همیشه آگاه باشید

امروز دیگر با اینترنت می‌توانید در کسری از ثانیه از وضعیت آلودگی و جوی محیط و شهر خود با خبر باشید. پروفسور کلی می‌گوید همیشه در مورد میزان آلودگی شهر خود گوش به زنگ باشید و به محض افزایش میزان آلودگی هوا، اقدامات لازم را انجام دهید و حتی اگر می‌توانید از آن شهر خارج شوید.

سبزیجات بخورید

همیشه سعی کنید خوراکی‌های سالم مصرف کنید مثل میوه‌های تازه و طبیعی و نه از آن‌هایی که در انبارها نگهداری می‌شوند و غیر طبیعی هستند. در مورد سبزیجات هم همین‌طور سعی کنید از سبزیجات تازه و پاک استفاده کنید که در شرایط پاک و مناسبی نگهداری و با آب تمیز آب‌یاری شده باشند. سبزیجات و میوه‌های تازه به حفظ ذخایر آنتی‌اکسیدان بدن کمک می‌کنند. پروفسور کلی می‌گوید این ذخایر آنتی‌اکسیدان می‌توانند اثرات آلودگی هوا بر بدن را کاهش دهند.

به یاد روزهای پاک تهرانمواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟
در انتها باید گفت: بیایید تا دیر نشده از آسیب رساندن به خود جلوگیری کنیم. منابع را به‌طور صحیح مصرف کنیم و از تولید بیش از حد ضایعات و آلوده کردن هوا و محیط زیست دست برداریم. در شهر ما آسمان آبی جایش را به آسمان خاکستری داده و به راستی که دلتنگ یک نفس جانانه در شهرمان هستیم.